Zet jouw beslissingen op dieet voor een makkelijker leven

beslissen beslissingsmoeheid ego depletion foto kleren mental coach

Is het jou ook al opgevallen dat mensen als Barack Obama, Mark Zuckerberg en vroeger Steve Jobs bijna altijd dezelfde kleren dragen? Kopen deze machtige en rijke mensen geen nieuwe kleren dan? Ze kunnen het zich nochtans wel permitteren. Er is inderdaad een andere logische verklaring voor.

Die vond ik in het boek ‘Willpower: Why Self-Control is The Secret to Success’. De verklaring heet ‘precommitment’ of het concept van ‘vooraf vastleggen’. Het is een simpel concept dat ontworpen is om geen beslissingen te nemen wanneer je energie op is. Een efficiënte manier om energie te sparen en om uitstelgedrag en irrationele beslissingen te voorkomen.

Obama – toen hij president was – of Zuckerberg verspillen dus gewoon geen tijd en energie aan irrelevante zaken zoals het kiezen van kleding. In plaats van zich zorgen te maken over wat ze aan moeten trekken, sparen ze hun energie voor complexere beslissingen die miljoenen mensen kunnen beïnvloeden.

Maar je hoeft geen president of CEO te zijn om te lijden aan “beslissingsmoeheid“. Dit is een mentale aandoening die wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid beslissingen die we nemen. Het leidt tot een mentale uitputting waarbij je geen energie meer hebt om de juiste/goede beslissing te nemen.

We worden gebombardeerd met eindeloze mogelijkheden en keuzes voor elk aspect van ons leven. Vandaag neem je meer beslissingen dan mensen ooit in de geschiedenis hebben moeten nemen. En daarom heb je een actieplan nodig.

Volg een besluitvormingsdieet

Wat is een besluitvormingsdieet? Je gaat jouw levensstijl aanpassen om energie te sparen om betere beslissingen te nemen en jouw leven optimaal te leven.

Dit besluitvormingsdieet bestaat uit het stellen van doelen, het schrijven van een dagplan, het ontwerpen van een omgeving en het monitoren van gewoontes. Ik leg het je meteen uit.

1. Definieer je visie

Begin allereerst met een einddoel – wat is het dat je wilt bereiken? Wat is jouw visie?

Wat is jouw waarom?

Hoe wil je jouw leven leven? Wie wil je zijn?

Wanneer je dat weet, bepaal je wat er moet gebeuren om het te bereiken.

Lees hier verder over : Hoe kies je het juiste levensdoel?

berg uitzicht foto lifecoach loopbaancoach mental coach executive coach

2. Schrijf je dagplan op

Nadat je duidelijk hebt waar je heen wilt, schrijf je het script van je dagelijkse optreden op. Wat is er dagelijks nodig om naar je doel te werken, om je dichter te brengen bij jouw visie, jouw waarom?

Schrijf je persoonlijke dagplan op.

Neem dingen op die je dagelijks doet en ook wat je zou willen doen: dingen zoals het tijdstip waarop je wakker wordt, wanneer en wat je eet, welke ochtendrituelen je wil uitvoeren, wat je draagt, hoe je op je werk komt, wat je doet als je pendelt, en wat er gebeurt als je eenmaal op je werk bent.

Bekijk ook enkele beslissingssituaties waarmee je vaak wordt geconfronteerd, bv. hoe reageer je op een uitnodiging om te gaan lunchen wanneer je het druk hebt? Hoe reageer je op dringende taken? Hoe reageer je op een uitnodiging om na het werk iets te gaan drinken? Hoe meer situaties je voorziet, hoe beter.

Daarbij gaan we gewoontes stapelen. Dat betekent dat je een nieuwe gewoonte toevoegt aan een bestaande. Want zo wordt het gemakkelijker om die uit te voeren.

Om te beginnen met gewoontestapeling gebruik je het volgende sjabloon:

“Na(dat) [HUIDIGE GEWOONTE], ga ik [NIEUWE GEWOONTE]”

Enkele voorbeelden ter inspiratie:

  • Nadat ik wakker word, ga ik twee glazen water drinken.
  • Nadat ik water heb gedronken, ga ik vijf minuten lang stretchen.
  • Nadat ik gestretcht heb, eet ik een gezond ontbijt.
  • Nadat ik gegeten heb, ga ik 10 minuten mediteren.
  • Na de meditatie ga ik 10 bladzijden lezen.
  • Nadat ik gelezen heb, ga ik 500 woorden schrijven.
  • Nadat ik geschreven heb, ga ik de dag plannen en de MBT (meest belangrijke taak) bepalen.
  • Nadat ik de dag gepland heb, zal ik visualiseren en me voorstellen dat ik de taken uitvoer.
  • Nadat ik heb gevisualiseerd, zal ik werken aan de MBT.
  • Na de MBT, ga ik enz….

Gewoontestapeling werkt als magie, alleen al omdat je het baseert op de huidige gewoonte, uiteindelijk wordt jouw gewoontevolgorde ook een gewoonte, wat leidt tot meer bespaarde wilskracht en meer energie gedurende de dag.

3. Ontwerp jouw omgeving

Als je eenmaal jouw dagplan hebt, is het tijd om het makkelijker voor je te maken om het uit te voeren. We gaan het op de automatische piloot zetten.

Plan je dag de avond ervoor. Een plan maken en prioriteiten stellen vreet je beslissingsenergie. Je wil dus niet aan een nieuwe dag beginnen en je meest kostbare beslissingskracht verspillen aan het nadenken over je dag en het prioriteren van je taken.

Neem ’s morgens cruciale beslissingen. Nadat je voldoende hebt geslapen en eventueel ook je wilskracht-energie hebt aangevuld met een ontbijt, heb je de hoogste capaciteit op de dag om complexe taken aan te pakken die jouw creatieve, analytische en beslissings-vaardigheid vereisen.

Plan niet-creatieve en routinetaken voor later op de dag. Hoe goed je ook getraind bent, jouw hersenen worden moe van mentaal werk. Als je weinig wilskrachtenergie hebt, concentreer je dan op de alledaagse taken die niet veel denkwerk vergen, zoals bepaalde e-mails beantwoorden, gegevens invoeren, planten water geven, de hond uitlaten, kleren strijken.

Maak gebruik van to-do lijstjes. Zie takenlijstjes als scripts voor bepaalde situaties. Je kan bijvoorbeeld een takenlijst maken voor uitstelgedrag: daarop staan alle interessante dingen die je kan doen als je geen zin hebt om te werken, zoals het ordenen van foto’s, het leren van een taal of het opschonen van jouw inbox.

Zeg vaker “nee” en beperk verplichtingen. Zeg standaard “nee” tegen elke nieuwe kans die niet direct bijdraagt aan je gedefinieerde visie. Het is makkelijk om toe te geven aan gevoelens en emoties van glamoureus uitziende aanbiedingen, maar het zal je huidige, toch al drukke schema alleen maar overladen met meer beslissingen.

Verwijder obstakels. Om jouw dagelijks leven gemakkelijker te maken, verwijder je de onnodige beslissingen die je moet nemen, zoals wat je gaat eten, wat je gaat dragen, waar je naartoe gaat, … bereid alles van tevoren voor. Als je wordt afgeleid door de TV, doe hem dan weg of ga in een andere kamer werken. Wil je meer water drinken, zet dan een tweeliter waterfles naast jou in plaats van een glas dat je af en toe moet bijvullen.

foto water drinken mental coach perfectionismecoach gewoonte loopbaancoach lifecoach

4. Hou jezelf in de gaten

Het laatste onderdeel van het beslissingsdieet is monitoring.

Omdat elk van ons een persoonlijke levensstijl heeft, die uniek is en voortdurend verandert, werkt wat voor jou werkt misschien niet voor mij. Daarom is het belangrijk om je gedrag te monitoren.

Uit een onderzoek van de Duke University blijkt dat bijna de helft van onze handelingen gewoontegedrag is, wat betekent dat ze op de automatische piloot of met andere woorden, gedachteloos worden uitgevoerd.

Om de gewoonte op te bouwen of te doorbreken dien je jezelf in de gaten te houden en je zelfbewustzijn te vergroten om op te merken wat jou triggert om het een of het ander te doen.

Sinds enkele jaren beoefen ik dagelijks mindfulness en ik ontdekte al snel dat mindfulness gaat over het brengen van bewustzijn naar het huidige moment. Aanwezig zijn helpt je om je gedrag beter te begrijpen en daardoor neem je betere beslissingen.

Een voorbeeldje. Ken je dat ongemakkelijke gevoel wanneer je de deur op slot doet, naar je werk vertrekt en na twee minuten terug moet komen om te controleren of de deur op slot zit? Je hebt dit gevoel omdat je bewustzijn het op slot doen niet volledig registreert, omdat het op de automatische piloot is gedaan.

Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is om mindfulness in te brengen. De volgende keer dat je de deur op slot doet, doe je de deur langzaam op slot en herhaal je: “Ik doe de deur op slot”. Als de deur op slot zit, concludeer je: “Ik heb de deur op slot gedaan.”

Streef in elk geval naar een betere levensstijl en optimaliseer jouw dagelijkse besluitvormingsproces om jouw persoonlijke of professionele doelen te bereiken en uiteindelijk een leven te leiden met minder stress en meer energie en focus op de dingen die jouw levensverhaal de moeite waard maken.

En een van de allerbeste manieren om te investeren in een waardevol leven, is het investeren in jezelf via een coach. Een geschikte coach kan je begeleiden in het vinden een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Hier lees je meer over mij en hoe je contact kunt opnemen.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Het helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel moeite is, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching, Life Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.