De makkelijke manier om te stoppen met uitstelgedrag

Uitstelgedrag stoppen met uitstellen coachOok goede voornemens gemaakt? En ook alweer aan het uitstellen?

Of toon je sowieso al chronisch uitstelgedrag?

Wat als ik je vertelde dat er een plezante oplossing is.

Een oplossing voor jouw uitstelgedrag waarbij je zelfs dàt kan doen dat je het allerliefste doet?

En je hebt geen wilskracht nodig. Geen discipline. En de oplossing is ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Het is allemaal begonnen met ‘The Hunger Games’.

Katy luistert dolgraag naar audioboeken. Vooral de serie van The Hunger Games.

Wat ze niet graag doet, is gaan fitnessen. Daarom maakte ze een afspraak met haarzelf: Wil je naar The Hunger Games luisteren? Je kan het enkel in de sportschool.

Het resultaat? Ze ging uiteindelijk vijf keer per week fitnessen.

Leuk verhaal niet? Nu moet je weten dat Katy – of Katherine Milkman – professor is aan The Wharton School (Universiteit van Pennsylvania). En ze startte een onderzoek om te zien of ze hier op iets interessants was gestoten…

Inderdaad: haar onderzoek bewijst dat deze techniek van het koppelen van een verleiding aan een taak niet enkel voor haar werkt, maar ook voor jou en mij.

Je kan de techniek toepassen op zowat elk problem met zelfcontrole:

  • Je houdt van een koekje maar niet van het schrijven van dat rapport? Je krijgt pas de versnapering wanneer je start met typen.
  • Je luistert graag naar een podcast of een bepaald radioprogramma maar je dweilt niet graag? Je luistert enkel terwijl je dweilt.
  • Je kijkt graag naar Netflix maar je komt er maar niet toe om op je hometrainer te gaan zitten? Inderdaad: je kijkt naar Netflix vanop je hometrainer.

Je hebt het door.

Of wacht: er is nog iets om mee rekening te houden als je echt wil dat het werkt.

Vertrouw niet op jezelf

Want je gaat ongetwijfeld een keer valsspelen.

Dat vond Milkman in een onderzoek.

Ze deelde 226 studenten die moeite hadden met te gaan fitnessen op in 3 groepen:

– Groep 1 kreeg een iPod vol met coole audioboeken, maar ze hadden er alleen toegang toe op de sportschool.

– Groep 2 kreeg de audioboeken op hun eigen iPod en werd aangemoedigd om alleen te luisteren in de sportschool.

– Groep 3 kreeg een cadeaubon en werd aangemoedigd om meer te fitnessen.

Inderdaad, je kan het al raden: groep 1 heeft de andere twee ver overtroffen. Ze trainden 29% meer dan groep 2 en 51% meer dan groep 3.

Na het onderzoek vroegen ze de deelnemers of ze geld wilden betalen om die iPod te laten beperken, zodat ze hem alleen in de sportschool konden gebruiken. 61% zei ja.

De meeste mensen waren dus bereid te betalen om iets van hen af te laten nemen.

Hoe kan jij dit nu doen in de praktijk?

Schakel een vriend in om de beloningen te geven

Dat maakt het een stuk moeilijker om vals te spelen.

Je zegt jouw vriend dat hij dat audioboek moet verwijderen of de koekjes in de vuilnisbak moet kieperen als je niet doet wat je moet doen.

Auw. Maar je bent nu wel gemotiveerd, niet?

Conclusie: zo stop je met uitstellen

  • Vind iets dat je heel graag doet: een beloning
  • Geef de controle erover aan een vriend: wanneer je de taak doet, krijg je de beloning
  • Voor extra motivatie: geef de vriend de toelating om de beloning (of een deel ervan) weg te gooien wanneer je niet doorzet

Het principe is dus: koppel iets wat je wil met iets wat je (van jezelf) moet.

Je wil het audiobook? Koppel het aan de fitness.

Je wil de koek? Koppel het aan het afronden van dat rapport.

Maar hoe kan je er nu voor zorgen dat je na het lezen van dit artikel écht actie onderneemt?

Stuur NU een e-mail naar een vriend.

Deel dit artikel en vertel over jouw plan

‘Als ik niet _______ doe tegen vrijdag, laat me dan niet ______________ hebben.’

Help jouw vrienden om hun uitstelgedrag te overwinnen en stuur dit artikel door.

Als life en mental coach help ik jou om uitstelgedrag te overwinnen en doelen te stellen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Hoe je stopt met uitstellen
Hoe pak je uitstelgedrag aan?
Stel loopbaanbegeleiding niet langer uit: laat je nu (bijna gratis) begeleiden

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.