Goede voornemens mislukt? 5 mythes ontkracht

Goede voornemens mythes ontkracht mental coachDit zijn vijf mythes over het maken van goede voornemens waardoor ze mislukken. Wil je echt jouw dromen realiseren? Laat je dan niet vangen door deze misverstanden.

Wil je vooruitgang boeken op de belangrijkste domeinen in je leven? Dan zijn er vijf grote mythes die je dient te vermijden. Ik heb deze mythes al bij talloze mensen gezien waardoor ze minder geluk, minder succes en minder zinvolheid ervaren dan mogelijk is. Herken je ze?

Mythe 1: Jouw verleden determineert jouw toekomst

Bijna 40 procent van de twintigers bereiken hun goede voornemens die ze met nieuwjaar maken, maar slechts 8 procent van de mensen boven de 50 slagen erin – ook al hebben ze waarschijnlijk meer middelen. Hoe komt dat?

Ik gok erop dat ze ook al meer mislukkingen hebben meegemaakt en niet geloven dat het deze keer zal lukken. Herkenbaar?

Misschien was het een mislukking op het werk of in een relatie, en twijfel je of je nu wel zal slagen. Maar als we geen succes hadden in het verleden, wil dat niet zeggen dat het niet meer mogelijk is. Het betekent enkel dat we onze aanpak moeten veranderen.

En dat begint met deze mythe uit te dagen. Geloven dat jouw verleden jouw toekomst bepaalt is een beperkende overtuiging. Verander ze in een meer vermogende overtuiging, zoals ‘Ik kan wel slagen als ik mijn aanpak verander.’

Mythe 2: Veilige voornemens zijn de beste voornemens

Met de trein van Tokio naar Osaka reizen duurde vroeger zes uren. Het belemmerde vlot zakendoen, en zakenmensen wilden de reistijd ingekort zien.

En ze zetten geen veilige, makkelijk bereikbare doelstellingen. Ze beslisten om de reistijd te halveren.

Deze uitdaging vereiste van de ingenieurs dat ze conventionele oplossingen schrapten en het hele probleem herdachten. Als resultaat kwamen ze met de kogeltrein en brachten ze een revolutie teweeg in het Japanse transport. Misschien een ideetje voor de NMBS?

Maar ze konden natuurlijk ook op veilig hebben gespeeld. Niemand verliest graag, daarom is het gebruikelijk om doelen binnen onze comfortzone te zetten.

Doelen bereiken coach kogeltrein

En laat ons eerlijk zijn: de reistijd halveren leek zot in die tijd. Maar de waarheid is dat riskante doelen de beste zijn.

Onderzoekers hebben gevonden dat er een directe relatie is tussen de moeilijkheid van onze doelen en onze prestaties, voldoening, enthousiasme en geluk.

Veilige doelen geven geen energie. Als we willen winnen, moeten we voorbij onze natuurlijke neiging gaan om op veilig te spelen. We moeten buiten onze comfortzone stappen en grote, moeilijke, uitdagende doelen stellen.

Mythe 3: Je faalt als het niet helemaal lukt

Een van de redenen waarom we veilige doelen stellen is omdat we bang zijn om te falen. Maar dat garandeert bijna dat we vast blijven zitten.

Wat als de transportingenieurs niet helemaal lukten in hun doelstelling en de trip van Tokio naar Osaka maar met 40, 30 of 20 procent korter maakten? Ze zouden nog altijd tijd gewonnen hebben en nieuwe efficiënte methodes hebben gevonden.

Als we moedig genoeg zijn om grote doelen te stellen, dan moeten we ook moedig genoeg zijn om anders te denken over falen.

Vaak denken we dat als we ons doel (bijvoorbeeld een bepaald gewicht, of inkomen) missen, dat we verloren hebben. Maar dat is enkel waar als we de afstand meten tussen waar we stonden en nu staan. Wanneer we daarentegen de winst meten, zien we hoever we al gekomen zijn en wat we al hebben gewonnen.

Denk eens aan een groot doel dat je had gesteld en gemist hebt. Misschien wou je een boek uitlezen tegen een bepaalde dag of een bepaald bedrag verdiend hebben of had je een streefgewicht tegen het kerstfeest.

Je mag zeker analyseren hoe het komt dat je jouw doel hebt gemist, zo kan je manieren vinden om te verbeteren. Maar jouw vooruitgang erkennen is ook belangrijk. En het kan je gemotiveerd houden. Weet je wat écht falen is? Het niet proberen.

Mythe 4: Jouw doelen opschrijven is niet nodig

Heel wat mensen met dromen nemen niet de moeite om ze op te schrijven. Een huis bouwen of een verre reis voorbereiden, daarvoor maken ze wel een deftig plan. Maar hun toekomstplannen vertrouwen ze enkel aan hun geheugen toe.

Wil je echt vooruitgang boeken dit jaar, schrijf dan jouw doelen ook op.

Een onderzoek van Dr. Gail Matthews van de Dominican University vond dat je 42 procent meer kans hebt om jouw doelen te bereiken als je ze ook opschrijft. Andere studies bevestigen dit.

Mythe 5: Specifiek zijn is niet zo belangrijk

Wat als jouw doel wel uitdagend is, maar vaag?

Het kan lijken dat je jezelf inperkt door heel specifieke doelen te stellen. Maar toch zorgt het voor meer actie. Zeker als we dagelijkse gewoonten willen bepalen.

Zeggen ‘Ik ga dit jaar meer bewegen’ is een recept voor uitstelgedrag. Maar zeggen ‘Ik ga elke weekdag ‘s ochtends om 7u30 een half uur wandelen in het park’ zet je klaar om te winnen. Want niet alleen moet je niet meer raden welk soort beweging je gaat doen, maar deze doelstelling vertelt je ook precies waar en wanneer je het gaat doen.

Die wanneer is belangrijk: wanneer de klok op 7u30 staat, weet je precies wat je moet doen.

Dit is de periode om duidelijk te worden over wat je wil bereiken in het nieuwe jaar: een topconditie, betere relaties, een beter inkomen, een zinvollere job, wat het ook is dat belangrijk voor jou is.

Als je tot nu nog niet de vooruitgang hebt geboekt die je wou zien, heeft het misschien te maken met een van deze vijf mythes rond voornemens.

Nu je weet wat niét werkt, is het belangrijk om te vinden wat wel werkt. Ontdek daarom de andere artikels over het maken van goede voornemens, huur een coach in, of download het e-book om van 2021 jouw beste jaar ooit te maken.

Als life en mental coach help ik jou om jouw richting te vinden in het leven en om jouw zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Hoe maak je goede voornemens en hoe houd je je eraan?
Wat zegt de wetenschap over goede voornemens?
Een goed voornemen voor jouw loopbaan? Laat je nu (bijna gratis) begeleiden

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.