Hoe je best géén goede voornemens maakt

goede voornemens coachHeel wat mensen gaan de komende dagen goede voornemens maken voor het nieuwe jaar. Misschien ben jij een van hen.

En misschien maak je al helemaal geen goede voornemens meer omdat je in het verleden al te vaak teleurgesteld bent geraakt.

En daar zit wat in. Want heel vaak saboteren we ons eigen succes bij dergelijke voornemens. Een kwart van alle mensen die het nog doet zal binnen de week die voornemens al laten vallen. Minder dan de helft zal komende zomer nog goed op weg zijn. Maar uiteindelijk zal slechts 8 procent succesvol zijn.

Dat wil zeggen dat heel wat mensen over een jaar nog steeds het overgewicht hebben dat ze wilden verliezen, nog steeds de schulden torsen die ze wilden afbetalen, en de slechte gewoonten erop na houden die ze achter zich hoopten te laten.

Misschien ben jij een van hen.

Maar het goede nieuws is dat het niet zo hoeft te zijn.

In topconditie zijn, zinvolle relaties hebben, financieel gezond zijn: het is bereikbaar, maar niet als je jouw voornemens maakt zoals de meeste mensen dat doen.

Wanneer je voornemens maakt voor 2021, vermijd dan deze 7 manieren om jouw eigen succes te saboteren om jouw voornemens wél te doen slagen.

1. Twijfel dat het mogelijk is om te slagen

Een van de belangrijkste aspecten van succes is geloven dat het mogelijk is. Maar vaak doen we dat net niet, vooral bij voornemens.

Hoeveel keer zijn we mislukt in het verliezen van overtollige kilo’s, in het verbeteren van onze financiën, of het versterken van onze belangrijkste relaties? Elke keer dat we faalden, is het alsof we zeker zijn dat succes verder weg komt te liggen. En nochtans is succes mogelijk, en zelfs vitaal.

Want onze gezondheid, onze welvaart en onze relaties zijn belangrijk. We moeten geloven dat verbetering mogelijk is. Eenmaal we voorbij onze eigen twijfels geraken, kunnen we in de goede richting bewegen.

2. Niets leren uit het verleden

Soms blijven we twijfelen over wat mogelijk is omdat we het verleden nog niet hebben verwerkt.

Hoe voel je je over het voorbije jaar? Wat is er goed gegaan? Wat is er verkeerd gegaan? Pas nadat we de lessen van het voorbije jaar hebben geleerd, kunnen we iets beters beginnen plannen voor het volgende.

3. Conflicterende doelen hebben

Soms hebben we schitterende doelen, maar passen ze niet bij onze huidige realiteit.

Misschien is het een carrièredoel dat niet past bij ons gezinsleven, of een persoonlijk doel dat onze professionele verantwoordelijkheden doorkruist. Wat het ook is, hoe meer het wringt, hoe minder we op gang komen.

Als we echt vooruitgang willen maken, moeten onze doelen wel in lijn liggen met de rest van ons leven.

10 tips om te bereiken wat je wil

4. Binnen onze comfortzone blijven

De meeste mensen willen op veilig spelen. Wie niet? Maar wanneer we doelen stellen die niet uitdagen, mislukken we bijna zeker.

Dat komt omdat deze doelen ons geen energie en inspiratie geven. Als een doel niets van je vraagt, roept het ook geen gedrevenheid in je op.

En doelen die niet uitdagen, vragen ook geen creativiteit of doorzettingsvermogen. Dat betekent dat we niet ver geraken.

Enkel doelen die ons wat stretchen buiten onze comfortzone zorgen ervoor dat we het beste in ons wakker maken. Andere doelen laten ons stilstaan.

Veel mensen maken geen vooruitgang in hun doelen omdat ze tevreden zijn met waar ze zijn, ondanks hetgeen ze beweren. Mensen kunnen slechte omstandigheden zoals een ongezond overgewicht, een destructieve relatie, een veel te stresserende job, héél lang verdragen. Soms is alles wat in onze weg staat ons eigen gebrek aan actie.

Als een doel belangrijk is, is het belangrijk genoeg om in te plannen. Om op te delen in actiegerichte stappen. Om te delen met vrienden die ons erop kunnen aanspreken.

5. Einddata vermijden

Dit heeft te maken met het vorige punt. Niets maakt ons meer oncomfortabel dan een deadline.

Zeggen dat we gaan vermageren in het nieuwe jaar verschilt van zeggen dat we x kilo minder wegen tegen een bepaalde datum. Zo specifiek zijn, verhoogt de inzet.

En het werkt zowel voor startdata als einddata. Beloven dat je bijvoorbeeld een loopbaancoach inhuurt tegen een bepaalde datum zorgt ervoor dat je geen excuus meer hebt.

Wat je doel ook is: stoppen met een bepaalde job, beginnen sporten, een boek schrijven – deadlines zorgen voor actie.

6. Doelen stellen die niet inspireren

Soms maken we voornemens die ons niet echt inspireren. Een goede conditie opbouwen is tof, maar wat als dat op zich onvoldoende is om de noodzakelijke discipline op te brengen?

Mensen doen wat ze echt willen. We moeten verandering en verbetering willen in wat we als doel stellen of we gaan niet doen wat noodzakelijk is om het te bereiken.

Bedenk dus ook waarom een doel belangrijk is voor jou. Ja, oké, fit zijn is belangrijk. Maar waarom? Een betere relatie is goed. Maar waarom? Wanneer we niet duidelijk zijn over het waarom, is het makkelijk om de weg kwijt te raken. Wat heb je te winnen bij het bereiken van het doel? Wat verlies je als je het niet bereikt?

7. Slappe doelen stellen

De meeste mensen maken voornemens zoals:

– gezond eten

– meer bewegen

– meer tijd met mijn partner doorbrengen

Maar dit is het probleem. Hoe weet je of je bezig bent met te slagen in dat doel? Zonder criteria om jouw vooruitgang te beoordelen, zal je minder kans maken op vooruitgang.

Wil je een doel waarin je kan slagen, dan heb je criteria nodig die je kan meten. Hoe ziet gezond eten eruit voor jou? Of meer bewegen?

Hoeveel meer tijd ben je van plan om te besteden aan jouw partner, en wanneer?

Als we het niet kunnen meten, kunnen we onze vooruitgang niet beoordelen. En wanneer we niet kunnen zien hoe ver we geraakt zijn of hoe ver we nog moeten gaan, is het makkelijk om de belangstelling te verliezen en te stoppen.

Wat heeft het meeste kans van slagen? Zeggen ‘Ik ga meer bewegen’ of ‘Ik ga elke ochtend 2 kilometer wandelen voor het ontbijt’? En ‘Ik ga meer tijd met mijn gezin doorbrengen’ of ‘Ik ga elke dag mijn werkdag afsluiten om 16u45’?

Hoe specifieker we zijn, hoe meer kans dat we weten wat te doen en hoe meer kans dat we het effectief doen.

Is het in het verleden niet gelukt om jouw voornemens succesvol uit te voeren? Welkom bij de club. Maar wat als je jouw lidmaatschap bij deze club zou opzeggen en bij een nieuwe club gaat?

Wat als 2021 het jaar is waarin je je aansluit bij de succesvolle 8 procent? Of nog beter, wat als we allemaal samen dat percentage zouden doen groeien?

Succes wil zeggen dat we van vage ambitie naar gerichte actie gaan.

Zinvolle vooruitgang maken in die domeinen die het belangrijkst zijn is meer dan mogelijk. Het is waarschijnlijk als je maar weet hoe.

Om jou daarbij te begeleiden blijf ik ook in het komende jaar jou nog inspireren met tips en inzichten.

En als life en mental coach help ik jou om jouw richting te vinden in het leven en om jouw zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Hoe maak je goede voornemens en hoe houd je je eraan?
Wat zegt de wetenschap over goede voornemens?
Een goed voornemen voor jouw loopbaan? Laat je nu (bijna gratis) begeleiden

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.