Waarom een coach?

Coaching is de beste investering in jezelf.

Wat verlang jij van je coach?

Een coach kan verschillende rollen aannemen, afhankelijk van jouw behoeften.Dit zijn enkele typische rollen:

1.  Klankbord. Soms is een coach er gewoon als klankbord om je te helpen gefocust blijven op waar het om draait in jouw leven. Veel topmanagers hebben een coach die hen helpt om gefocust te blijven op hun doelstellingen en de doelstellingen van hun organisatie. Je hebt een coach misschien nodig om je leven te reorganiseren of bepaalde aspecten van jouw leven te optimaliseren.

2.  Vragen stellen. Een coach gaat naar de kern. Door vragen te gebruiken in plaats van gewoon info te geven, leidt hij de coachee vaak naar de antwoorden die de coachee écht nodig heeft.

3.  Nieuw perspectief. Vaak heb je gewoon iemand nodig met een andere kijk op de situatie om je een nieuw perspectief te geven.

4.  Verantwoording. Vaak is het gewoon wéten dat ik iemand ga ontmoeten die me een vraag gaat stellen al genoeg om me in actie te doen komen.

5.  Levensdoel. Als je niet zo zeker bent over jouw reden om hier op deze planeet te zijn, kan een coach je helpen.

6.  Doelen bereiken. Heb je doelen die je maar niet bereikt? Misschien denk, droom en plan je al jaren maar lijk je maar geen vooruitgang te boeken. Een coach kan je helpen om jouw dromen werkelijkheid te maken.

7.  Prioriteiten bepalen.  Waarop moet je focussen in je leven? Een coach helpt je de juiste richting te vinden.

De basisfunctie van een coach is om je te helpen de volgende stap in het leven te zetten, om je te helpen om het beste gebruik van je tijd en energie te maken. En wanneer je je tijd en energie effectief en efficiënt gebruikt in de juiste richting, kan je plots geweldige dingen van blijvende waarde bereiken.

Verdien jij ook je eigen coach? Bel Wim Annerel op 0486-45 56 53 of mail wim@wimannerel.be

Enkele statistische gegevens over coaching

Onderzoek door Manchester Inc. (Florida) toonde aan dat investeringen in coaching een gemiddelde return on investment (ROI) gaf van bijna zes keer de kost van de coaching (Jan. 2001, HR.com).

Een studie, geciteerd in het prestigieuze Public Personnel Management Journal, vond dat een klassiek management training program de productiviteit van een manager verhoogde met 22%, maar wanneer het werd gecombineerd met 8 weken intensieve coaching, explodeerde de productiviteit van de manager met meer dan 85%.

Een MetrixGlobal LLC studie (voor een Fortune 500 firma en de Pyramid Resource Group) vond dat coaching een return on investment van 529% en significante ontastbare voordelen voor de business met zich meebracht. Inclusief de financiële voordelen van medewerker-retentie kwam de globale ROI op 788%.

Een Olivero, Bane & Kopermann studie (1997) bij een overheidsagentschap vond dat het koppelen van individuele coaching aan leiderschapstraining resulteerde in een quasi verviervoudiging van de resultaten op het vlak van productiviteit (van 22,4% naar 88% indien gecombineerd).

De objectiviteit die een coach toevoegt aan een ontwikkelingsopportuniteit helpt managers die moeilijke veranderingen willen bereiken op het vlak van attitudes, werkgewoonten, perspectieven en interpersoonlijke relaties (McCauley & Hugh-James; Young & Dixon, 1996.)

Volgens Personal Decisions International, een human resources consulting firma uit Minneapolis, gebruikt 70% van de top 1000 ondernemingen in de wereld een vorm van executive coaching (Bron: HR.com, auteur Ann Vincola, 2000)

Uit een studie over organisaties en coaching (Manchester, Inc. 2001), blijkt dat 6 op 10 organisaties vandaag coaching of ontwikkelingsgericht advies aanbiedt aan managers en executives terwijl nog een andere 20% van plan is om volgend jaar coaching aan te bieden.

Wat zijn de resultaten van coaching die het meest geciteerd worden in onderzoeken?

o Verbeterde prestaties (zowel individueel als team)

o Verbeterde resultaten, inclusief winst, kwaliteit, productiviteit en innovatie

o Verbeterde klantenservice en betere perceptie door klanten

o Professionele ontwikkeling, inclusief

Beter doelen stellen en bereiken

Toegenomen zelfvertrouwen en empowerment

Ontwikkeling van vaardigheden, vooral als coaching en training worden gecombineerd

Leiderschapsontwikkeling

o Verbeterde balans en sfeer

o Verbeterde relaties

o Betere retentie van goede medewerkers

 

“The goal of coaching is the goal of good management: that is – to make the most of an organization’s valuable resources.” — Harvard Business Review

Verdien jij ook je eigen coach? Bel Wim Annerel op 0486-45 56 53 of mail wim@wimannerel.be

Een reactie op Waarom een coach?

  1. Pingback: Hele goede en grappige coachingssessie | Maanzin

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.