Uitstelgedrag: zo stel je het uit

Uitstelgedrag of procrastinatie is een aspect van perfectionisme zegt perfectionismecoach foto

Je weet dat je iets moet doen, je stelt het uit en in plaats daarvan doe je iets anders wat je aangenamer – of minder erg – vindt.

Alleen, je kunt er niet van genieten.

In je achterhoofd neem je het jezelf kwalijk dat je het uitstelt. Je voelt je er niet goed bij.

Uitstelgedrag of procrastinatie is voor veel mensen een echte pretbederver in hun leven.

Waarom doen we het dan?

Nic Voge, senior associate director van Princeton University’s McGraw Center for Teaching and Learning, weet het. Als je de volgende vraag met ja beantwoordt, is de kans veel groter dat je gaat uitstellen:

Geloof je dat je bekwaamheid gelijkstaat aan je waarde?

Want als dat zo is, ben je eerder geneigd om uit te stellen.

Nic Voge: “Mensen die veel uitstellen hebben een simplistische vergelijking in hun hoofd: hun prestatie is gelijk aan hun kunnen, wat gelijk is aan hun eigenwaarde als persoon. Prestatie = kunnen = eigenwaarde.”

Anders gezegd: we stellen uit omdat we bang zijn om slecht te presteren in datgene wat we uitstellen. En dat heeft een direct effect op ons gevoel van eigenwaarde. De psychologische kernbehoefte om gezien te worden als capabel en bekwaam werkt tegen ons.

Uitstelgedrag of procrastinatie is een aspect van perfectionisme zegt perfectionismecoach foto vrouw

“Ik zal dit nooit halen, ik heb maar 2 uur gestudeerd!”

Voge zegt ook dat uitstellen en minder moeite doen dient als een beschermingsmechanisme. Je zegt tegen jezelf dat als je zakt voor dat examen, je weet dat het komt omdat je het studeren uitstelde, niet omdat je niet slim genoeg bent om het goed te doen.

Ik herinner me nog levendig dat ik het studeren voor mijn moeilijkste vakken op de universiteit (zoals statistiek) uitstelde omdat ik bang was voor de uitkomst en in mijn achterhoofd wist dat minder studeren me een excuus zou geven voor slechte prestaties.

De verklaring voor uitstelgedrag is een vicieuze cirkel: uitstellen, slecht presteren op die taak en zo je angsten verder voeden en je gevoel van eigenwaarde verlagen, en verder uitstellen.

Dus hoe doorbreek je deze cyclus?

Dit zijn de drie stappen om te stoppen met uitstellen:

1. Word je ervan bewust wanneer je uitstelgedrag vertoont en wat je in plaats daarvan doet

Als ik uitstel, realiseer ik het me meestal een uur nadat ik bezig ben met dat ding dat nu niet gedaan hoeft te worden, maar een beter alternatief lijkt voor datgene wat ik zou moeten doen. Blijf jezelf afvragen: “Sta ik op het punt om uit te stellen?”

De kennis die je nu hebt door dit artikel, helpt ook. Weten en jezelf eraan herinneren dat je meer bent dan hoe goed je het doet bij de volgende taak verlaagt de angst om te beginnen.

Word je ook bewuster van waar je in plaats daarvan ingezogen wordt: je grootste tijdverspillers. Misschien is het e-mail, het lezen van artikelen op internet, Netflix, of dat spelletje op je smartphone. Door ze te kennen en ze te benoemen, worden ze minder tijdrovend.

2. Kies ‘naartoe-redenen’ om de ‘weg van-redenen’ te overstemmen

Er zijn veel redenen om een taak te doen die voor je ligt (benaderingsmotieven, of redenen om naar iets toe te werken) én veel redenen om het niet te doen (vermijdingsmotieven, of redenen om weg van iets te gaan).

Dat rapport schrijven voor je baas laat zien hoe slim je bent, geeft je een kans om je waarde te laten zien, en helpt je promotie te maken. Maar het is verleidelijk om het schrijven ervan te vermijden omdat het niet gemakkelijk is en als je het niet goed doet, maakt het een slechte indruk. Voor je het weet, overstemmen je op angst gebaseerde vermijdingsmotieven de benaderingsmotieven en daar gaan we: uitstelgedrag.

Uitstelgedrag of procrastinatie is een aspect van perfectionisme zegt perfectionismecoach foto vrouw presentatie

Laat de weegschaal naar de andere kant overhellen. Stop met te veronderstellen dat je een taak uitstelt omdat er een onderliggende reden is waarom je het niet wilt doen. Realiseer je de macht die jouw op angst gebaseerde ‘weg van-redenen’ hebben en houd ze op afstand. Breng de naartoe-redenen, waarom je dit ding gedaan wilt krijgen, naar de voorgrond.

Hoe doe je dat concreet? Neem een blad en schrijf alle redenen op om dat te doen wat je wil doen, en wat je niet langer wil uitstellen. Hang dat blad in het zicht.

Je kunt de taak ook opdelen in kleinere stukjes om je op gang te helpen. Mensen hebben veel meer kans om een taak tot een goed einde te brengen (in plaats van er halverwege mee te stoppen) door gewoon de eerste stap te zetten en te beginnen.

3. Weet dat jouw waarde niet alleen gebaseerd is op je kunnen

Voge: “De vergelijking die we in ons hoofd ronddragen is gebrekkig. Ons vermogen is niet gelijk aan onze waarde. Onze waarde komt voort uit de menselijke kwaliteiten van vriendelijkheid, bedachtzaamheid en onze kwetsbaarheden.

Stel het verslaan van uitstelgedrag niet langer uit. Uitstelgedrag en een verlaagd zelfbeeld is een mogelijk kenmerk van mensen die last hebben van perfectionisme. Gelukkig kan je je bevrijden van een teveel aan perfectionisme. Hier lees je er meer over.

Om jezelf te bevrijden van perfectionisme en de beste versie van jezelf te worden is het aangewezen om je te laten begeleiden door een perfectionismecoach wanneer je echt meer vrijheid wil ervaren in je leven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel moeite is, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Life Coaching, perfectionisme en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.