Hard zijn voor jezelf: waarom het verrassend genoeg tegen jou werkt

Ik ga wat strenger zijn voor mezelf,” zei ze met gebalde vuist.

perfectionisme of zelfzorg foto vuist

De meeste mensen denken dat om dingen gedaan te krijgen, om iets te bereiken en om jezelf te motiveren, je hard voor jezelf moet zijn.

Dat je hoge eisen aan jezelf moet stellen, waar je je elke keer aan moet houden.

Deze manier van doen kan je helpen om grote dingen in je leven te bereiken en om elke dag en elke week dingen gedaan te krijgen.

Maar wat veel mensen niet weten is dat er wel een prijskaartje aan vasthangt.

perfectionisme of zelfzorg foto vrouw

Hard zijn voor jezelf: 3 negatieve aspecten

1. Je haalt je gevoel van eigenwaarde naar beneden

Vaak daalt het gevoel van eigenwaarde naarmate mensen dingen bereiken: het bekende imposter-fenomeen. Je hebt dan steeds minder het gevoel dat je succes verdient.

En wanneer je er niet in slaagt om jouw zeer hoge normen te halen, kunnen frustratie en boosheid meer en meer de kop opsteken. Doordat je jouw hoge lat niet haalt, word je boos op jezelf. En haal je jouw eigenwaarde naar beneden.

2. Je haalt de fun weg

Door een strenge, harde houding tegenover jezelf kan je de dingen die vroeger plezant en spannend waren, steeds minder plezant en spannend maken.

Deze houding verandert die dingen waar je zoveel voldoening uit haalde na verloop van tijd in gewoon labeur dat je begint te vrezen omdat je bang bent te falen of niet aan je hoge normen te voldoen.

3. Je gaat steeds slechter presteren

Naarmate je gevoel van eigenwaarde afneemt, zul je je minder gemotiveerd voelen om grote taken en projecten in je leven aan te pakken. Naarmate de fun verdwijnt uit veel dingen die je doet, krijg je de neiging om steeds vaker uitstelgedrag te vertonen.

Doordat je er minder plezier in hebt én meer dingen uitstelt, zijn de resultaten ook niet meer zo goed. En loop je het risico op een burn-out.

Kijk, je kán gaan voor de hardere en strengere weg. Het helpt in sommige opzichten wel. Maar stel je de vraag of het dat wel waard is.

perfectionisme of zelfzorg foto vrouw schommel

5 tips voor meer mildheid voor jezelf

Wat kun je doen als je het gevoel hebt dat je soms te hard bent voor jezelf of als je jezelf nogal vaak afstraft?

Hier zijn 5 tips die helpen om vriendelijker voor jezelf te worden, om meer van de belangrijkste dingen gedaan te krijgen en om je tegelijkertijd ook beter te voelen over jezelf en jouw leven.

1. Herinner jezelf aan de negatieve effecten van deze houding

Jezelf eraan herinneren hoe schadelijk het is om zo streng voor jezelf te zijn, is een eerste stap om de oude gewoonte te vervangen door de nieuwe gewoonte van mildheid.

2. Ga voor meer menselijke en slimmere normen voor jezelf

Als kind leerden we ons aan te passen aan wat we dachten dat onze omgeving (ouders, leerkrachten,…) als norm stelde. We wilden erbij horen en deden alles om oké gevonden te worden, zoals flink studeren.

Maar vandaag ben je volwassen en het stellen van extreem hoge eisen waar niemand aan kan voldoen, leidt alleen maar tot teleurstelling in jezelf en in je leven.

Ontspan in plaats daarvan een beetje en accepteer dat alles en iedereen gebreken heeft en dat dingen niet altijd gaan zoals gepland.

Accepteer dat je dingen nog kunt verbeteren, maar dat ze nooit perfect zullen zijn.

En besef dat je niet afgewezen zult worden als dingen of jij niet perfect zijn. Tenminste niet door redelijk evenwichtige menselijke wezens, zoals de meeste mensen in werkelijkheid zijn.

3. Focus op de positieve en behulpzame feedback bij tegenslagen

Het is menselijk om hard voor jezelf te zijn als je een fout maakt of faalt.

Maar het is ook een heel destructieve gewoonte, omdat het één zo’n voorval kan uitvergroten tot iets waardoor je je wekenlang depressief voelt of waardoor je er maar helemaal mee stopt.

Dus als je hard bent voor jezelf door een mislukking of een fout, ontspan je dan een beetje en maak het jezelf wat makkelijker. Herinner jezelf eraan waarom dit een veel betere strategie is om de motivatie en het gevoel van eigenwaarde hoog te houden.

En vraag jezelf af:

Wat is één ding dat ik uit deze situatie kan leren?

Hoe kan ik wat ik hiervan leer gebruiken om niet nog een keer dezelfde fout te maken en slimmer verder te gaan?

perfectionisme of zelfzorg foto vrouw

4. Vier je stapjes van vooruitgang

Als je de gewoonte hebt om alleen te vieren wanneer je een grote mijlpaal bereikt of een perfect moment, dan kan je je motivatie verliezen en het gevoel hebben dat je nooit gelukkig bent.

Maak er dus een gewoonte van om ook je kleine dagelijkse en wekelijkse succesjes te vieren.

Dit zal je helpen om enthousiast te blijven in plaats van steeds ongemotiveerder te raken tot je misschien zelfs overweegt om halverwege op te geven.

5. Stop met perfectionisme

Wanneer je tot hier gelezen hebt en een gevoel van herkenning hebt bij de beschrijving van het hard en streng zijn voor jezelf, dan heb je last van perfectionisme. Hier ontdek je er meer over.

En het goede nieuws is dat je je kan bevrijden van een teveel aan perfectionisme, waardoor je nog steeds jouw kwaliteiten behoudt maar niet meer doorschiet in de valkuil van jezelf te pijnigen.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Zo leef je meer in het nu (9 tips)
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.

P.S. Deel gerust deze info met jouw kennissen.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, perfectionisme en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Hard zijn voor jezelf: waarom het verrassend genoeg tegen jou werkt

  1. shivatje zegt:

    Vaak hoor je dit in het begin van een nieuwjaar.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  2. Theresia Goris zegt:

    Dag Wim. Dát is zeer herkenbaar voor mij. Ik denk te weten vanwaar dat komt, nl. als kind niet goed genoeg bevonden te zijn door mijn moeder.

    Geliked door 1 persoon

  3. wimannerel zegt:

    Dag Theresia, dankjewel voor jouw reactie. Als kind het gevoel hebben dat je niet goed genoeg bevonden wordt door je ouder(s) is heel vaak de voedingsbodem voor het ontwikkelen van perfectionisme, kijk daarom ook eens verder op http://www.bevrijd-jezelf.be

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.