5 dingen die je kunt doen om je mindset te verbeteren in 17 minuten

mindset mental coach foto bloemen

Jouw mindset is een verzameling houdingen, zegt Carol Dweck, een wereldberoemde Stanford wetenschapster, die na jaren van onderzoek ontdekte dat toewijding, inspanning en veerkracht veel belangrijker zijn voor groei en succes dan hersenen of talent. Als we onze mindset veranderen in een mindset van groei, veranderen we ons leven.

Maar hoe doe je dat: jouw mindset verbeteren? Het is iets dat je niet één keer doet voor de rest van je leven. Het is iets dat je elke dag doet, net zoals je tanden poetsen. En het hoeft geen uren te duren: aan 17 minuten heb je genoeg.

Dit zijn de 5 eenvoudige stappen die je elke dag kunt doen om jouw mindset te verbeteren:

1. Haal gewoon adem (5 minuten)

Studies tonen aan dat slechts een paar minuten stilte per dag onze geest kan openstellen en zo ruimte creëren voor nieuwe ideeën.

Ga op een rustige plek zitten of staan, voeten op de grond en handen naast je zij of op je knieën. Maak nu je geest stil – stel je een plaats voor die jij associeert met rust, zoals een strand of een berg. Adem bewust en diep vanuit je buik.

Als gedachten opkomen (dat project moet vandaag af, ik moet die rekening nog betalen, enz.), merk het dan op en ga dan terug naar je beeld. Je hoeft geen meditatie-expert te zijn om dit te doen. Vijf tot tien minuten rustig en diep ademhalen gedurende de dag kan jou helpen om weer op het juiste spoor te komen als de stress hoog oploopt, en om jouw geest leeg te maken om met een betere oplossing of volgende stap voor jouw uitdaging te komen.

mindset mental coach foto bloem

2. Controleer je gedachten (5 minuten)

Ben je ooit ’s morgens opgestaan als het slecht weer is met de gedachte: Dit wordt een slechte dag? Meer dan eens garandeerde dat een dag die ook zo verliep. Jouw gedachten zijn krachtig. Ze creëren gevoelens, die leiden tot acties en gedragingen die bepalen of je dag goed verloopt.

Leren dat je jouw gedachten kan kiezen is een van de krachtigste dingen die je kan doen om de leiding over jouw leven te nemen. Vijf minuten de tijd nemen om ervoor te zorgen dat jouw gedachten positief zijn, begint de dag met de juiste mindset.

3. Schrijf je dankbaarheidslijstje (3 minuten)

Zet jouw timer en schrijf elke dag vijf dingen op waarvoor je dankbaar bent. Volgens onderzoek van UC Davis wetenschapper Robert Emmons, draagt het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek bij aan een positieve levenshouding, en zorgt het ervoor dat we ons beter voelen, beter slapen en zelfs een sterker immuunsysteem hebben. Tracht elke dag een ander lijstje te maken, en aan het eind van de week zul je verbaasd zijn hoe dit je mindset helpt.

mindset mental coach foto spring

4. Bepaal je intentie voor de dag (3 minuten)

Voordat je ’s ochtends vertrekt, zet je een intentie voor hoe je wil dat de dag eindigt. Hoe wil je dat de acties die je vandaag onderneemt, je doen voelen aan het einde van de dag? Hoe wil je je voelen over je relaties, en wat kun je daar vandaag zelf voor doen? Het hoeft niet groots te zijn.

Wat is één ding dat je kunt doen waardoor je je aan het eind van de dag beter voelt?

5. Zet het geraas uit (1 minuut)

Zoek eens iets anders om naar te luisteren wanneer je aan je dag begint. Start jouw dag zonder naar het nieuws te luisteren (het is zelden positief) of sociale media te checken. Luister naar je favoriete muziek, een inspirerende podcast, of observeer gewoon wat er om je heen gebeurt. Er zal tijdens de dag nog genoeg tijd zijn om uit te zoeken wat er in de wereld gebeurt. Doe dit een week lang en je zult merken dat je rustiger, positiever en meer ontspannen op je werk aankomt. Het beste van alles is dat je zult ontdekken dat je niets hebt gemist.

Dat is het – slechts 17 minuten en je bent goed op weg naar een meer positieve mindset. Oefen dit maar eens twee weken. Je zult een enorm verschil zien in je productiviteit en je mindset.

Een geschikte coach kan je trouwens begeleiden in het meester worden over je mindset en het jezelf goed voelen, in het beslissen over een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Zodat je jouw beste zelf kan zijn! Hier lees je meer over mij en hoe je contact kunt opnemen.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel moeite is, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.