Wat jou gelukkig maakt volgens de wetenschap

Gelukkig zijn volgens de wetenschap ‘Ik wou dat ik Euromillions won’, zucht een van mijn buren, ‘Dat zou me echt gelukkig maken.’

Studies wijzen iets anders uit voor de meeste mensen: een jaar na het winnen van de hoofdprijs voelen de meesten zich even gelukkig of ongelukkig als ervoor, of zelfs minder gelukkig

Dit artikel gaat dus niet over hoe je de lotto kunt winnen. Integendeel, ik wil me met jou eens focussen op dingen die eenvoudiger en makkelijker zijn. Dingen die jouw brein gelukkig kunnen maken. Want geluk zit tussen onze oren.

Voor deze tips ben ik te rade gegaan bij Alex Korb. Hij is neurowetenschapper en doet onderzoek naar wat ons brein gelukkig maakt. Ik vind dat hij enkele toffe suggesties doet voor eenvoudige dingen die je elke dag gelukkig doen voelen.

Tip 1: Luister naar muziek

En dan vooral muziek uit de gelukkigste tijd van je leven. Stel dat jouw studententijd de gelukkigste tijd was. Als je begint te luisteren naar de muziek waar je toen naar luisterde, kan het je helpen je meer verbonden te voelen met die gelukkiger tijd. En dat boost jouw geluksgevoel.

Uit nieuw onderzoek blijkt 1979 trouwens het strafste jaar uit de muziekgeschiedenis. Muziek uit 1979 scoort bij alle generaties, ook bij mensen die toen nog niet eens geboren waren. Hier vind je trouwens een Spotify-afspeellijst met meer dan 11 uur lang hits uit dat bewuste jaar. Zo kan je eens nagaan wat deze muziek met je doet.

Tip 2: Glimlach

De meeste mensen kunnen niet de hele dag naar muziek luisteren. Daarom deze tip. Die is gebaseerd op het feit dat ons brein niet altijd weet hoe we ons moeten voelen. Daarom zoekt ons brein aanwijzingen uit onze omgeving, inclusief ons lichaam zelf.

Wanneer je je gelukkig voelt, glimlach je.

Maar het werkt ook in de andere richting: wanneer je glimlacht, detecteert jouw brein dat en zegt het ‘Ik ben aan het glimlachen, dat moet betekenen dat ik gelukkig ben.’

Maar wanneer je je voorhoofd fronst, veronderstelt jouw brein dat er geen positieve emoties te ervaren zijn.

Als je de emoties die je op je gezicht toont, begint te veranderen, verandert dat hoe jouw hersenen dubbelzinnige stimuli interpreteren.

Tip 3. Denk aan doelen

Met jouw muziek in je oren en jouw glimlach op je gezicht kan je je natuurlijk nog altijd over bepaalde dingen gestresseerd voelen.

Wanneer je stress voelt, denk je best over jouw langetermijndoelen, zegt Alex Korb. Dat geeft jouw brein een gevoel van controle en maakt dopamine vrij waardoor je je beter en meer gemotiveerd voelt.

Dus in plaats van de wereld te veranderen – wat niet zo meteen mogelijk is – verander je jouw kijk op jouw wereld door te denken: wat is mijn doel op lange termijn? Wat tracht ik uiteindelijk te bereiken?

slapen slaapproblemen get to sleep

Tip 4. Slaap

Mensen met een depressie slapen slecht. Maar interessant om te weten is dat het ook in de andere richting werkt: slecht slapen veroorzaakt depressie.

Dus hoe ga je beter slapen?

Zorg voor helder zonlicht in het midden van de dag.

Probeer ’s avonds in een schemerige omgeving te blijven. Of zet de bekende blauw licht bril op. Wanneer je slaapt, slaap dan in een zo donker mogelijke kamer of gebruik een slaapmasker.

Het is ook goed om een comfortabele plek te hebben om te slapen en een ritueel voor het slapengaan, zodat je hersenen zich kunnen voorbereiden op het slapengaan.

Elke avond op hetzelfde tijdstip proberen te gaan slapen en een dankbaarheidsdagboek bijhouden kan jouw slaap ook verbeteren.

Hier vind je een cursusprogramma om beter te leren slapen.

Tip 5. Stop met uitstellen

Wanneer je niets gedaan krijgt, zal het natuurlijk moeilijk zijn om je gelukkig te blijven voelen. Wat zegt de neurowetenschap over hoe je uitstelgedrag overwint?

Als het gaat om de keuzes die je maakt en de dingen die je doet, zegt Alex Korb dat er 3 belangrijke gebieden zijn in jouw brein die allemaal wat te zeggen willen hebben.

– De prefrontale cortex: de enige die denkt aan langetermijndoelen zoals, “We moeten dat verslag uitwerken.”

– Het dorsale striatum: dit gebied stemt altijd om te doen wat je in het verleden hebt gedaan, zoals: “Als het tijd is om te werken, beginnen we meestal met 5 keer onze e-mail te checken, dan Facebook, en dan bekijken we Instagram.”

– De nucleus accumbens: Het feestbeest van de drie. “E-mail, Facebook en Instagram zijn plezant. Werken is kl***.”

Dus wat doe je dan uiteindelijk? Oeps.

En toch, als je je inspant, kan de prefrontale cortex de andere twee overstemmen en het juiste doen. Herhaal dit voldoende en je herprogrammeert het dorsale striatum: “We beginnen meestal snel met een verslag te maken. Ik stem ervoor dat we dat weer doen.”

Dat is hoe de hersenen goede gewoonten opbouwen. Dus waarom doen we dat niet vaker?

Vaak is de boosdoener stress. Stress verzwakt de prefrontale cortex. Dat deel van je hersenen heeft geen oneindige energie. Het kan niet eeuwig waakzaam zijn en terwijl het niet oplet, komt het feestbeest in jou een koekje vragen. Alles wat je kunt doen om stress te verminderen kan helpen om de prefrontale cortex controle over jouw gewoonten te versterken.

Dus wanneer je goede gewoontes wil ontwikkelen en stoppen met uitstelgedrag is het allereerste dat je dient te doen jouw stress te verminderen.

En dat terwijl uitstelgedrag er net voor zorgt dat je meer stress krijgt. Want door uit te stellen, krijg je minder tijd om iets af te werken waardoor je weer meer gestresst raakt en weer meer uitstelt, enfin, je ziet wat er gebeurt.

Daarom, na iets kleins om de stress te verminderen, vind je best één klein iets dat je kan doen om te starten: wat is één klein ding dat ik nu kan doen dat me dichter bij  mijn doel brengt? Dit focust jouw aandacht en voorkomt het gevoel van overweldigd zijn waardoor de prefrontale cortex uit het gesprek in jouw brein verdwijnt.

timemanagement boekWil je nog meer tijd winnen, productiever zijn en minder uitstellen?

Lees dan het boek Meer tijd in 12 stappen.

Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel als mens te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou
in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:

Ja, stuur mij elke week een tip

Lees verder:
Doe aan lichtrelaxatietherapie bij jou thuis voor meer ontspanning en geluksgevoel
De makkelijke manier om te stoppen met uitstelgedrag
De 7 overtuigingen die jouw loopbaangeluk in de weg staan

P.S. Deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn en Pinterest-knoppen te klikken, want zo kunnen jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten profiteren.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.