De 5 kleine gewoontes die jou ongelukkig maken

De meeste mensen denken dat het moeilijk is om een gelukkig mens te worden.

Maar de waarheid is dat het makkelijk is om jezelf van je eigen geluk te beroven. Om jezelf ellendiger te maken. Mensen over de hele wereld doen het elke dag.

geluk mental coach life coach perfectionismecoach foto vrouw

Dit zijn 5 destructieve gewoontes. Gewoontes die het geluk van veel mensen verpesten. En ik voeg er meteen aan toe wat je in plaats daarvan kunt doen als je merkt dat je vastzit in een van deze gewoontes.

1. De dingen (en jezelf) te serieus nemen

Als je het leven te serieus neemt dan is het makkelijk om zo perfectionistisch te worden, zo bang om een fout te maken of om even te struikelen, dat je verlamd raakt.

Wanneer je jezelf te serieus neemt, dan wordt het moeilijk om volledig te genieten van het moment, om het verleden los te laten en om te lachen om jezelf en het leven op het moment dat je dat het meest nodig hebt.

Wat doe je in de plaats?

– Omring jezelf met lichtere gedachten. Wat en met wie je jezelf omringt heeft een groot effect op hoe je denkt. Dus een krachtig ding om te doen is om lichtere denkwijzen via mensen, boeken, blogs,… toe te voegen aan je dagelijks leven.

– Verhoog je gevoel van eigenwaarde. Naarmate jouw gevoel van eigenwaarde toeneemt, kan je meer om jezelf lachen omdat je minder defensief bent, omdat je de zaken minder persoonlijk opneemt. Je hebt meer vertrouwen in jezelf en dus ben je minder bang voor een tijdelijke mislukking. En je vindt jezelf oké, zodat je je minder druk maakt over de vraag of anderen jou altijd oké vinden.

Bevrijd jezelf van perfectionisme

– Maak een lijst van de 5 mensen met wie je het meest optrekt en de 5 mediabronnen waar je tijdens je week de meeste tijd aan besteedt. Vraag jezelf dan voor elk van deze 10 dingen/mensen het volgende af: is dit iemand die me naar beneden haalt of me omhoog tilt in het leven? Overweeg om minder tijd door te brengen met degenen die je naar beneden halen (of ze helemaal te schrappen) en meer tijd door te brengen met de mensen en bronnen die je opbeuren en die je een goed gevoel geven. Heb je moeite om hiermee te beginnen? Neem dan een paar minuten de tijd om te bedenken welke ene persoon of bron de grootste negatieve invloed op je heeft. En hoe je kunt beginnen om deze week minder tijd met hem/haar door te brengen.

2. Wachten op het juiste moment

Als je een droom hebt, is het zo makkelijk om je te verliezen in plannen hoe je die gaat verwezenlijken. Om weg te dromen in hoe het zal zijn. Maar ook om vast te zitten in angsten om er niet in te slagen.

Dus wacht je. En wacht je en wacht je misschien wel jaren – op het perfecte moment om in actie te komen en te beginnen met die droom werkelijkheid te laten worden.

Wat doe je in de plaats?

Niet elke droom is iets waarmee je nu meteen aan de slag kunt. Maar er zijn er veel waar je wel mee aan de slag kunt. Dromen waar alleen angst en perfectionisme je nog tegenhouden.

Dus maak het jezelf gemakkelijk. Je moet geen grote en extreem moedige sprong wagen. Zet in plaats daarvan een klein stapje vooruit. Neem één kleine actie. Dat is alles. Dan kun je morgen weer een klein stapje vooruit zetten. Het belangrijkste is dat je in beweging komt in plaats van zoveel tijd te besteden aan alleen maar wachten en je steeds gefrustreerder en ongelukkiger te voelen over de staat van je dromen.

geluk mental coach life coach perfectionismecoach foto springen zon

3. Je vergelijken met de verkeerde mensen

Als je overdag veel tijd besteedt aan het nadenken over wat andere mensen hebben en doen en jouw leven te vergelijken met dat van hen, dan heb je een ideaal recept voor ongelukkig zijn. Want je besteedt je aandacht en energie op de verkeerde plaats.

Wat doe je in de plaats?

– Vergelijk jezelf met jezelf. Zie hoe ver je bent gekomen. De obstakels die je hebt overwonnen. Hoe je verbeterd bent op kleine of soms grotere manieren. Waardeer dat en jezelf.

– Focus niet op wat anderen hebben maar op wat JIJ diep van binnen wilt in je leven.

En vraag jezelf af: wat is één kleine stap die ik vandaag kan zetten om de bal aan het rollen te krijgen met deze droom/dit doel?

Houd je focus op jezelf en wat je daadwerkelijk kunt doen om je zelfvertrouwen te vergroten, om je te bevrijden van perfectionisme en bevestigingsdrang, om je eigen pad te gaan bewandelen en om je beperkte dagelijkse tijd en energie te besteden aan iets dat daadwerkelijk iets oplevert.

4. Jezelf geen momenten van rust gunnen

Als je de hele tijd druk, druk, druk bent en jezelf geen tijd gunt om op te laden dan raak je al snel vermoeid.

En dus begint elke stap en elk ding dat je doet zwaarder aan te voelen en voel je helemaal geen plezier meer in het jezelf erdoorheen duwen en trekken.

Wat doe je in de plaats?

Neem elk uur een pauze. Probeer de timer op je mobiele telefoon eens op 45 minuten te zetten. Concentreer je in die tijdspanne op je belangrijkste taak van dat moment. Zet dan, als de bel gaat, de timer op 15 minuten en ga weg van je werkplek. Drink een thee, maak een wandeling of rek je even uit. Door geconcentreerd werken en ontspannen rusten op deze manier te combineren, krijg je meer gedaan, lever je beter werk en is het makkelijker om optimistisch en gemotiveerd te blijven.

geluk mental coach perfectionisme coach foto vrouw thee relax

5. Nooit iets nieuws proberen

Je hebt je veilige en comfortabele routine. Je denkt dat alles oké is.

Maar misschien ben je ook een gevoel van ontevredenheid aan het ontkennen. Een vaag gevoel van stilstaan dat kan uitgroeien tot een uitbarsting van negatieve gevoelens gericht op de wereld of jezelf.

Wat doe je in de plaats?

– Herinner jezelf aan de vorige keren dat je iets nieuws probeerde. En hoe je daar meestal geen enkele spijt van had, maar juist een spannende, interessante of leuke tijd had.

– Ga voor klein. Je hoeft niet meteen te gaan benjispringen. Neem gewoon een kleine stap en probeer wat nieuwe en andere muziek, een film of een boek waar je normaal niet voor zou gaan of het vegetarische gerecht als je normaal vlees als lunch neemt.

– Sta even stil bij de huidige staat van je loopbaan. Neem je drijfveren, talenten en ontwikkelingsmogelijkheden eens onder de loep met een loopbaancoach.

– Zeg deze week één keer ja als je verstand nee zegt. Als een vriendin je uitnodigt om te gaan joggen, yoga te doen, of naar een feestje te gaan en je denkt automatisch “nee, dat is niet wat ik normaal doe”, stop jezelf dan voor een seconde. En denk er nog eens over na. Je hoeft niet ja te zeggen tegen elke suggestie die je deze week krijgt om iets nieuws te proberen, maar geef het een kans en zeg ja tegen één van die dingen.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Zo leef je meer in het nu (9 tips)
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.

P.S. Deel deze info met jouw kennissen door op een van deze social media-knoppen te klikken:

Dit bericht werd geplaatst in Coaching. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.