Negatieve gedachten overwinnen: 7 krachtige tips

mental coach geeft tips om negatieve gedachten te overwinnen foto vrouw

“Het begint met een gedachte of een gevoel. Of soms met een zin uitgesproken door een collega of mijn partner,” zegt ze, “En dan begint het me naar beneden te sleuren.”

“Dan krijg ik medelijden met mezelf, of ik maak me zorgen, terwijl ik in een dipje rondloop met mijn eigen persoonlijke regenwolk boven mijn hoofd.”

Net zoals bij deze dame die in coaching kwam, kan negativiteit die in je opborrelt snel giftig worden en je tegenhouden om het leven te leiden dat je wilt.

Daarom deel ik hieronder 7 tips en gewoontes die mij of anderen al hebben geholpen – en nog steeds helpen – om onze eigen negatieve gedachten te voorkomen en te overwinnen, maar ook de negativiteit die soms rond ons is.

1. Als je in een situatie zit die negatief lijkt, zoek dan wat goed of nuttig is

Als je een tegenslag hebt gehad, bent gestruikeld of hebt ‘gefaald’, dan kan het er somber uitzien en kunnen negatieve gedachten de kop opsteken. En bij uitstek wanneer je last hebt van perfectionisme.

Om dat tegen te gaan stel je jezelf betere vragen. Vragen die je helpen om je beter te voelen maar ook om te leren zodat je kunt groeien.

Vragen als:

  • Wat is één goed ding aan deze situatie?
  • Wat is één ding dat ik de volgende keer anders kan doen om waarschijnlijk een beter resultaat te hebben?
  • Wat is één ding dat ik hiervan kan leren?
  • Hoe zou mijn beste vriend(in) mij steunen en helpen in deze situatie?

2. Bedenk: mensen geven niet zo veel om wat je zegt of doet

Het is makkelijk om in negatieve gedachten te vervallen als je denkt aan wat mensen zouden kunnen zeggen of denken als je iets doet of niet doet. En zo laat je je persoonlijke kracht weglekken en verlam je jezelf.

Vastzitten in dat soort gedachten brengt je verder weg van wat je wil en van de werkelijkheid.

Want de waarheid is dat mensen niet zoveel tijd, aandacht of energie hebben om na te denken of te praten over wat jij doet. Ze hebben hun handen en gedachten vol aan hun kinderen, job, huishouden, en hun eigen angsten en zorgen (zoals bijvoorbeeld wat mensen misschien van hen denken).

Dit besef kan helpen om je te bevrijden van de beperkingen die je in je eigen mind creëert en om kleine – of grotere stappen – te zetten in de richting van wat je diep vanbinnen wil in je leven.

mental coach en loopbaancoach geeft tips om negatieve gedachten te overwinnen foto oog

3. Vervang de negativiteit in je omgeving

Wat je in je dagelijks leven in je geest toelaat, heeft een groot effect op je. Vraag jezelf dus eens af:

Wat zijn de top-3 bronnen van negativiteit in mijn leven?

Dat kunnen mensen zijn, websites, tijdschriften, tv- of radioprogramma’s, enzovoort.

Vraag jezelf dan af:

Wat kan ik doen om deze week minder tijd door te brengen met (één of meer van) deze 3 bronnen?

Besteed dan de tijd die je hebt vrijgemaakt aan meer positieve bronnen en mensen.

4. Stop met van molshopen bergen te maken

Om te voorkomen dat een kleine negatieve gedachte uitgroeit tot een monster in je geest, confronteer je die vroegtijdig. Dat kun je doen door de gedachte in vraag te stellen: ‘Moet ik dit serieus nemen?

Of je kunt uitzoomen. Door jezelf een vraag te stellen als:

Maakt dit over 5 jaar nog uit? Of zelfs over 5 weken?

Het antwoord is in de meeste gevallen dat dat niet zo zal zijn en dat je alleen maar bezig was om van een molshoop een berg te maken.

5. Kom terug naar dit moment

Als je negatief denkt, denk je vaak aan iets dat gebeurd is. Of iets dat kan gebeuren. Of allebei, terwijl je stemming wegzakt.

Om daar uit te komen richt je je aandacht volledig op dit moment. In wat er nu hier is.

Maak er een gewoonte van om meer tijd door te brengen in het huidige moment en mijn ervaring is dat je dan vanzelf minder negatieve gedachten zult hebben en opener en constructiever zult zijn.

Een paar manieren om jezelf terug te brengen naar aandachtig zijn en in dit moment zijn:

Focus alleen op je ademhaling. Neem nu een pauze van 1-2 minuten en adem iets dieper in dan je gewoonlijk doet. Zorg ervoor dat je met je buik en door je neus ademt. Concentreer je gedurende deze tijd alleen op de lucht die in en uit gaat en op niets anders.

Of neem de wereld om je heen in je op. Neem een pauze van 1-2 minuten, richt je aandacht op wat er nu om je heen is. Niets anders. Concentreer je alleen op de mensen die voor je raam langslopen, de geluiden van de straat, de geuren om je heen en de zon die naar binnen schijnt en je huid verwarmt.

mental coach geeft tips om negatieve gedachten te overwinnen foto mind your head

6. Laat vage angsten je niet naar beneden trekken

Een fout die mensen vaak maken als het op angsten aankomt, is om ervan weg te lopen in plaats van ze van dichterbij te bekijken.

Wat je dan kan helpen, is deze vraag:

Realistisch gezien, wat is het ergste dat er kan gebeuren in deze situatie?

Als je je angst op die manier begint te bekijken, dan realiseer je je meestal dat het ergste wat er kan gebeuren eigenlijk helemaal niet zo erg is.

Het is vaak iets waarvoor je een plan kunt maken om van terug te komen als het zou gebeuren. En je kunt waarschijnlijk ook beginnen met het op een rijtje zetten en aanpakken van een paar dingen die de kans verkleinen dat dit ergste scenario zich voordoet.

Door dit te doen krijg je duidelijkheid over de situatie en wat je eraan kunt doen en zo wordt de angst meestal een stuk kleiner.

7. Breng positiviteit in het leven van iemand anders

Als je vastzit in negatieve gedachten of slachtofferdenken, dan is een van de eenvoudigste manieren om uit je eigen hoofd te komen je op iemand anders te richten.

Door op de één of andere manier positiviteit toe te voegen aan zijn of haar leven kun jij je ook weer beter en optimistischer gaan voelen.

Geef bijvoorbeeld een oprecht compliment, houd de deur open of laat iemand in jouw rijvak terwijl je autorijdt.

Of help een handje. Geef wat goede raad die jou heeft geholpen of help met verhuizen of het plannen en voorbereiden van het feest volgend weekend.

Wees er gewoon. Luister een paar minuten geconcentreerd als ze haar hart uitstort. Of praat over zijn moeilijke situatie om hem te helpen een uitweg te vinden.

mental coach geeft tips om negatieve gedachten te overwinnen foto vrouw en hond ochtend

Bonustip: Begin morgen op een manier die een positieve toon zet voor je dag

Hoe je jouw dag start, bepaalt vaak de toon ervan.

Een pessimistische of negatieve start maakt het moeilijk om dingen om te draaien. Maar een positieve start maakt het een stuk makkelijker om gewoon door te gaan met die emotie en de optimistische manier van denken.

Een paar eenvoudige manieren om je dag positief te beginnen zijn:

Een simpele reminder die je ziet direct nadat je wakker wordt: een citaat dat je inspireert, of het doel of de droom waar je op dit moment het meest gepassioneerd over bent. Schrijf het op een stukje papier en leg het op je nachtkastje of hang het op de spiegel. Of typ het in als onderdeel van het vergrendelscherm op je smartphone.

Laat positieve informatie of gesprekken in je hoofd stromen. Luister naar een podcast, lees een nieuw blogbericht of een hoofdstuk in een boek dat je motiveert. Of voer een opbeurend gesprek met je partner, kinderen of een collega.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om zo positiever en met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Dus neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching omdat je dan de eerste stap zet naar een beter leven.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail, schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.
Koop dit boek niet als je teveel tijd hebt.

P.S. Tot slot klik op een van deze social media-knoppen omdat je zo jouw kennissen een plezier doet met deze waardevolle tips:

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.