De 6 meest gemaakte denkfouten die een dipje veroorzaken

Denkfouten_veroorzaken_dip._Een_coach_helpt.

“Als ik ’s morgens thuis naar het werk vertrek is het nog donker. En als ik ’s avonds weer thuiskom, is het ook alweer donker. Ik word er helemaal depri van,” zuchtte Bert vandaag.

Gelukkig is een neerslachtige stemming meestal van voorbijgaande aard. En in plaats van passief te wachten tot je je weer lekker voelt, kan je ook proberen uit de dip te komen.

Neerslachtigheid zonder directe aanleiding zoals ziekte of een overlijden, komt meestal door een opeenstapeling van een aantal kleinere tegenslagen. Die stellen je weerbaarheid op de proef.

Dikwijls zijn het irrationele gedachten die je neerslachtigheid in gang zetten en in stand houden. Realiseer je dan dat je de neiging hebt om irrationeel te denken. Alleen al door dat bewustzijn zet je een grote stap naar een betere stemming.

6 denkfouten die een dipje veroorzaken

Denkfout 1: Zwart-wit denken. Je denkt in extremen en hebt geen oog voor nuances. “Nu word ik zeker ontslagen.”

Denkfout 2: Selectieve waarneming. Je ziet de vlek op je broek en ervaart daardoor de hele situatie/dag als negatief.

Denkfout 3: Generaliseren. Je zakt voor een examen en verzucht: ‘Ik haal dat diploma nooit.’

Denkfout 4: Negatief denken. Je krijgt een compliment over je werk en denkt: ‘Ze zegt dat om te slijmen, ze wil zeker iets van mij.’

Denkfout 5: Gedachten invullen. Je collega geeft je ’s morgens geen hand en je denkt direct dat hij je dus niet mag.

Denkfout 6: Je ziet je gevoelens als ‘bewijs’ dat je gedachte juist is. ‘Ik heb het gevoel dat alles tegenzit vandaag, dus zit alles tegen.’ Gevoelens zeggen hoogstens iets over hoe je de feiten beleeft.

Ben je je eenmaal bewust van de denkfouten die je maakt, dan kun je hieraan iets veranderen. Daarover meer in het volgende artikel.

Als mental coach leer ik jou hoe je meester wordt over jouw eigen denken en de beste versie van jezelf wordt, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:

Lees verder:
Kan je jouw brein trainen om gelukkig te zijn?
Geluk: 9 fascinerende nieuwe onderzoeksresultaten die je moet weten
Wil je de negativiteit van je huidige job kwijt en op zoek naar een nieuwe uitdaging?

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden mee inspireert. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching, Mental Coaching en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.