Meer gedaan krijgen met minder stress

Loopbaancoach en time management coach over meer doen met minder stress

Het werk dat je elke dag doet – op school, in thuiswerk, in je bedrijf – kan je soms overweldigen. Er zijn van die dagen dat je veel minder gedaan lijkt te krijgen. Of dat het je allemaal te veel energie kost.

Dus hoe kan je dan op een lichtere, eenvoudigere manier werken die je helpt om meer van wat echt belangrijk is gedaan te krijgen in minder tijd en met minder stress?

Laat me 12 eenvoudige dagelijkse gewoontes delen die ik in de loop der jaren heb ontdekt en die me helpen om dat te doen:

  1. Bereid jouw dag voor de avond voordien

    Zowel praktisch: leg jouw sleutels, portefeuille, kleren,… alvast klaar. Deze voorbereiding helpt je om een minder stressvolle ochtend te hebben. En ook inhoudelijk kan je je voorbereiden: wat zijn de drie belangrijkste dingen die je morgen gedaan wil hebben?

  2. Werk maar aan één ding tegelijk

    Het is dan makkelijker om je te concentreren en goed werk te leveren. En om het in minder tijd te doen dan wanneer je probeert te multitasken.

  3. Werk zonder afleidingen

    Net voordat je aan dat ene ding begint te werken, sluit je je e-mailprogramma en instant messaging af. Sluit de deur als dat kan. Zet je gsm in stille modus. Luister eventueel zoals ik naar speciaal gemaakte muziek om je te concentreren en te focussen: https://focusatwill.go2cloud.org/SH7R

  4. Stel jezelf gedurende de dag regelmatig focusvragen

    Het is makkelijk om afgeleid te raken van je doel. Om op koers te blijven of weer te komen, kan je jezelf vragen stellen zoals:

    Wat is het belangrijkste wat ik nu kan doen?
    Brengt dit mij dichter bij mijn doel?
    Hou ik de dingen op dit moment eenvoudig?


  5. Laat je lunch een tijd van ontspanning zijn

    Eet langzaam. Leg je vork tussen de hapjes neer. Eet aandachtig en geniet van elke hap. Door op deze manier te eten, kan je ontspannen en wat stress loslaten in het midden van jouw dag. Bovendien kan het je helpen om niet te veel te eten, want het kost je hersenen 20 minuten om te registreren dat je voldaan bent. Door trager te eten kunnen je hersenen je stoppen voordat je te veel eet.

  6. Besteed 80% van je tijd aan een oplossing

    En besteed slechts 20% van je tijd aan je probleem. In plaats van andersom. Dit maakt het makkelijker om een lichter en actiever leven te leiden en niet in een put van zelfmedelijden te vallen of vast te zitten in een mentale gewoonte van machteloosheid.

  7. Vraag om hulp

    Je hoeft het niet altijd alleen te doen. Je kunt hulp vragen. Je krijgt die misschien niet altijd, maar het kan je soms verbazen hoe behulpzaam en vriendelijk mensen zijn om je te helpen jouw werklast te verlichten en een probleem op te lossen. Vergeet niet om hetzelfde voor hen te doen als ze ‘t jou vragen.

  8. Zorg voor vandaag

    Wanneer je overweldigd bent, adem dan eens diep en zeg tegen jezelf: zorg gewoon voor vandaag. Concentreer je alleen daarop. Vergeet morgen en gisteren. Zorg gewoon voor vandaag. Zorg voor morgen wanneer het zover is.

  9. Controleer je e-mail en sociale media minder

    Tientallen keren per dag e-mail of social media accounts controleren verspilt bij veel mensen veel tijd en energie en kan je ongefocust en gestresst maken. Probeer al die dingen maar één keer per dag – of toch beperkt – te controleren en te verwerken.
    Is dat voor jou niet mogelijk, probeer het dan tenminste een paar uur uit te stellen. En stop zeker jouw energie en focus van ’s ochtends in je belangrijkste taak van de dag.

  10. Stel bewust de grenzen tussen jouw werk en persoonlijke tijd vast en bewaak ze

    Stop op een vastgestelde tijd met jouw werk. Bewaak bewust je grenzen en je zal minder stress en meer energie hebben en je kunnen concentreren op zowel beter werk als een persoonlijk leven van hogere kwaliteit.

  11. Wees slim met de 3 fundamenten van energie

    Daarmee bedoel ik genoeg slaap, voldoende beweging en gezonde voeding. Dit lijkt heel evident. Maar in de praktijk maakt het een wereld van verschil voor je veerkracht, je energieniveau, en jouw vermogen om met stress om te gaan en om helder te denken.

  12. Stop met perfectionisme

    Perfectionisme is een van de grootste tijd- en energierovers die er zijn. Om nog maar te zwijgen over wat het met jouw geluk en voldoening doet. Krijg het weer in balans. Tips vind je in het boek ‘Zeg me dat ik oké ben’. Of ontdek alvast meer over wat perfectionisme is in dit artikel.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van uitstelgedrag en overmatig perfectionisme, om met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
Hoe perfectionisme nefast is voor jouw geluk
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Stilstaan bij je loopbaan? Stel het niet uit!

P.S. Verspreid deze info gerust bij jouw kennissen en deel dit artikel door op de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop te klikken.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.