De magie van geven en nemen: wat is jouw stijl van wederkerigheid?

Heb je je ooit afgevraagd hoe je reageert op de behoeften en verzoeken van anderen? Het kan een onthullende kijk zijn op je relaties en je loopbaan. Duik met mij mee in de wonderlijke wereld van gevers, nemers en matchers.

wederkerigheid coach foto helpen

Een alledaags dilemma

Je zit aan de lunchtafel met een vriend die een nieuwe baan zoekt. Hij uit interesse in een bedrijf waar een oud-studiegenoot van je werkt. Al is het al jaren geleden dat je met die studiegenoot sprak. Wat zou je doen?

Dit lijkt een simpele vraag, maar jouw antwoord onthult jouw ‘reciprocity style’ – de manier waarop je interacteert met anderen. Adam Grant deed onderzoek naar deze stijlen van wederkerigheid, en dit zijn zijn bevindingen.

Ben jij een Gever, Nemer of Matcher?

Gever: Deze persoon zet altijd anderen op de eerste plek. “Hoe kan ik waarde toevoegen voor deze persoon? Wat kan ik bijdragen?

Nemer: Hier staat eigenbelang op de voorgrond. Ze willen zoveel mogelijk krijgen, en zo min mogelijk geven.

Matcher: Deze balancerende kracht wil gelijkheid: “Als je me iets geeft, geef ik je iets terug.”

Nu vraag je je misschien af, welke van deze stijlen leidt tot het meeste succes, vooral op de werkvloer?

De paradox op de werkvloer

Opmerkelijk genoeg blijken gevers zowel de laagst als de hoogst presterende groep te zijn.

Hoe kan dat?

Welnu, nemers bouwen een reputatie op van zelfzuchtigheid, terwijl matchers op zoek gaan naar gelijkheid. Gevers bouwen de sterkste relaties omdat ze waarde toevoegen aan hun omgeving.

Maar niet alle gevers zijn gelijk.

coach foto helpen

Terwijl de zelfloze gever voortdurend anderen helpt ten koste van hun eigen taken, navigeert de strategische gever slimmer, zonder zichzelf te verliezen.

Maar hoe kan je dan slim en succesvol geven?

De kunst van succesvol geven: hoe doe je dat?

  1. Vijf-minuten gunsten: Kleine taken die niet langer dan vijf minuten duren, zoals het geven van feedback of het maken van een introductie.
  2. Zelf hulp vragen: Een verrassend krachtige manier om relaties te verdiepen.
  3. Geef alles in één keer: Bundel je goede daden op één dag voor een sterker gevoel van voldoening.
  4. Specialiseer in gunsten: Wees de expert in één of twee vormen van hulp.
  5. Wees waakzaam voor nemers: Leer vroegtijdig de nemers te herkennen en bescherm jezelf.

Besluit

Onthoud dat de sleutel tot succesvol geven ligt in authenticiteit. Geef met je hart, en je zal de vruchten plukken in zowel je professionele als persoonlijke leven.

Dus, wat ben jij? Een gever, nemer of matcher? Denk hier even over na en zie hoe je jouw stijl van wederkerigheid kunt verbeteren.

Meer inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Dus wanneer je je realiseert dat je meer uit het leven wil halen, meld je dan nu aan in via deze link omdat je dan elke week een tip krijgt toegestuurd:

Stuur me tips

Ja, stuur me wekelijks tips

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Wanneer je dit artikel waardevol vindt, klik dan nu op een van de knoppen hieronder omdat je zo ook anderen inspireert met deze tips en inzichten. Of stuur het door naar één iemand die deze inzichten kan gebruiken. Want zo ben je alvast een gever en draag je bij aan een betere wereld. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Career coaching, Coaching, Loopbaanbegeleiding en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De magie van geven en nemen: wat is jouw stijl van wederkerigheid?

  1. shivatje zegt:

    Spijtig genoeg zijn de meeste een matcher. Omdat ze zo denken. Gaan ervan uit geven is iets terug krijgen zoniet houdt het op.
    Goede tekst die voor velen een belangrijke rol kan spelen

    Aum Shanti

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Hartelijk dank voor je waardevolle inzicht en positieve feedback. Het is inderdaad een interessant aspect van menselijk gedrag dat veel mensen zich niet altijd bewust zijn van hun stijl van wederkerigheid. Ik ben blij dat je de tekst als relevant en belangrijk ziet. Laten we hopen dat het velen inspireert om verder te kijken dan alleen ‘geven om te krijgen’.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.