Jouw stemming verbeteren: 3 eenvoudige gewoonten om dat nu te doen

Jouw stemming verbeteren met een mental coach foto

Een goed begin van je dag leidt vaak tot een goede dag in het algemeen. Maar op sommige dagen kan het zijn dat je om de één of andere reden geen goede start hebt.

Misschien heb je slecht geslapen. Of de grijze lucht en de koude regen drukken op je energie.

Of misschien ben je jouw positieve drive kwijtgeraakt tijdens een zwaar eerste deel van de dag en voel je je na de lunch moe, neerslachtig of verdwaald in een ietwat trieste of ongeïnspireerde stemming.

Wat doe je dan? Is die dag verloren en moet je gewoon streven naar een betere dag morgen?

Wel, vandaag is nog niet voorbij.

Misschien kun je er nog iets goeds van maken.

Hier zijn 3 eenvoudige gewoonten om de negatieve stemming te doorbreken en een nieuwe start te maken.

1. Waardeer wat je hebt

Dit is de meest eenvoudige gewoonte: neem ongeveer 2 minuten de tijd en ga in stilte zitten.

Zeg tegen jezelf: Oké, ik voel me nu misschien niet zo goed, maar waarvoor kan ik dankbaar zijn en wat kan ik waarderen in mijn leven?

Dat kan iets simpels zijn zoals:

Jouw lekkere eten.

Jouw gezondheid.

Dat je een dak boven jouw hoofd hebt.

Dat ene ding opent jouw geest. Het leidt jouw gedachten af van de negativiteit.

Dan bouw je verder op dat ene ding. Je maakt bijvoorbeeld een mentale sprong van het dak boven je hoofd, naar de warmte in je huis, naar de pluizige kat die naast je op de zetel zit, naar het feit dat je vanuit huis kan werken terwijl het buiten regent.

Je kan die kleine mentale sprongen maken door gewoon jouw aandacht te verplaatsen. Zoals je van steen naar steen springt in een beekje. En neem de tijd om al die dingen langzaam te waarderen.

Dit verandert jouw stemming in een blijere, warmere en meer open stemming.

jouw stemming en gevoel verbeteren met een mental coach foto kat

2. Handel zoals je je zou willen voelen

Emoties werken ook achterstevoren. Dus als je positiever of enthousiaster wil worden, dan gedraag je je zoals iemand die positief of enthousiast is. Je neemt de lichaamshouding en de intonatie en woordenschat aan van iemand – zoals jezelf – die positief of enthousiast is.

Misschien heb je er geen zin in. Maar je kan het toch zo goed doen als je kan. Je kan bijvoorbeeld dit doen:

  • Denk aan de taak die je voor je hebt als iets spannends en plezants.
  • Beantwoord een paar e-mails of praat met iemand op een positieve en enthousiaste manier.
  • Voel je je ongemotiveerd, negatief of nerveus voor een of andere vergadering, denk dan dat je een van je beste vrienden ontmoet, dat brengt je in de juiste stemming.
jouw humeur stemming en emoties reguleren met een mental coach foto vrouw

3. Denk even na en geef iemand een oprecht compliment

Dit is een plezante die niet alleen jouw eigen humeur zal opkrikken.

Bedenk een minuut lang iets wat je echt en oprecht waardeert aan iemand in je leven. Vertel hem of haar dan het oprechte compliment dat je hebt bedacht.

Zij of hij zal blij zijn. Je zult je goed voelen over jezelf en ook positieve gevoelens krijgen van de nu glimlachende, gelukkige en gecomplimenteerde persoon. En zo wordt de stemming voor jullie beiden ten goede veranderd.

En een van de beste manieren om te leren hoe je jouw emoties reguleert is het investeren in jezelf via een professionele coach. Want een geschikte coach kan je bijvoorbeeld uitdagen in je huidige denken, je begeleiden in het beslissen over een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Hier lees je meer over mij en hoe je contact kunt opnemen.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Wanneer gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel moeite is, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.