Waarom je beter stopt met ‘zou moeten’

perfectionisme coach foto tennis

Dit is een manier van spreken die veel mensen eropna houden en die heel contraproductief is.

Een bijzonder nefaste uitdrukking is ‘zou moeten‘, zoals in ‘ik zou deze presentatie gemakkelijk moeten kunnen geven’ of ‘ik zou dit project vanavond moeten kunnen afronden‘.

Want deze manier van spreken is geladen met verwachtingen en druk, en het weerhoudt je ervan om open te staan voor alle opties die voor je liggen.

Laat me een voorbeeld uit de tenniswereld nemen. Wanneer een tennisspeelster voor de wedstrijd de ranglijst heeft bekeken en heeft gezien dat haar tegenstandster veel lager staat gerangschikt dan zij, dan kan ze de wedstrijd ingaan met een sterke gedachte, en tegen zichzelf zeggen: “Ik moet winnen.”

Helaas zal dit een contraproductieve reactie uitlokken, want als ze niet wint, zal ze dubbel gefaald hebben – niet alleen een wedstrijd verliezen, maar een wedstrijd verliezen van een zogenaamd mindere speelster.

Als ze daarentegen mentaal flexibel is en zich inspant om het grotere plaatje te zien, kan ze zich realiseren dat haar tegenstandster de jongste tijd geen ranking evenementen heeft gespeeld of wel veel heeft gespeeld, maar allemaal in het buitenland. Met deze meer open houding geeft ze haar tegenstandster het respect dat ze verdient en stelt ze veel minder verwachtingen aan zichzelf.

Ze zou tegen zichzelf kunnen zeggen dat ze hier een kans heeft om het goed te doen, in plaats van dat ze het goed moet doen. En daardoor zal ze waarschijnlijk op een meer ontspannen manier spelen en beter presteren.

Om stresserende zelfpraat te vermijden, kun je ook woorden als ‘moeten’ en ‘zou moeten’ vervangen door meer open, alternatieve woorden als ‘kunnen’, ‘willen’ en ‘kans’.

Door naar deze zachtere taal toe te werken, kan je je aanpassen aan de eisen van een situatie zonder dat stresserende emoties de overhand krijgen.

Het zal je helpen je meer te richten op het proces (de manier waarop je presteert) dan op het resultaat in termen van succes of mislukking. En het zal je in staat stellen te kijken naar wat je kunt doen om in lijn met je waarden te leven, in plaats van bang te zijn voor mogelijke mislukkingen of die te vermijden.

perfectionismecoach foto presentatie werk

Nog een voorbeeld: stel je voor dat je op je werk bent en dat een nieuwe senior manager jouw team komt bezoeken en vraagt naar de projecten waaraan je werkt. Je zou tegen jezelf kunnen zeggen dat je hard moet zijn en dat je dit zonder voorbereiding zou moeten kunnen doen of dat je het goed moet doen om indruk te maken op je baas. Dit is zelfpraat waardoor je je waarschijnlijk paniekerig gaat voelen. Maar als je in plaats daarvan probeert te denken ‘Dit is een kans om te delen waaraan ik heb gewerkt‘ of ‘Dit zal een geweldige manier zijn om meer steun voor ons project te krijgen‘, dan kan dat de druk verlichten en je helpen om steviger op je benen te staan.

Als het onnatuurlijk aanvoelt om op deze manier te denken, kun je het makkelijker maken door te oefenen.

Schrijf een paar voorbeelden op van het soort zelfpraat dat onder druk en stress door je hoofd gaat, zoals ‘Ik moet de beste zijn,’ en streep dan het ‘moeten‘ door en vervang het door iets minder beperkends, zoals ‘Ik heb een kans om het beter te doen dan de vorige keer.’

Overigens is ‘moeten’ een woord dat voortdurend door het hoofd gaat van mensen die last hebben van perfectionisme. En omdat deze inzichten en tips niet meer zijn dan dat: inzichten en tips – is het aangeraden om je te laten begeleiden door een perfectionismecoach wanneer je je duurzaam wil bevrijden van overdreven perfectionisme en echt meer vrijheid wil ervaren in je leven.

Want gelukkig kan je bevrijd raken van een teveel aan perfectionisme. Hier lees je er meer over.

En een van de beste manieren om te leren om te gaan met het leven, met stress en hoe je tegen jezelf praat, is het investeren in jezelf via een coach. Een geschikte coach kan je bijvoorbeeld begeleiden in het beslissen over een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Hier lees je meer over mij en hoe je contact kunt opnemen.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel moeite is, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Waarom je beter stopt met ‘zou moeten’

  1. shivatje zegt:

    Als je het woord moeten gebruikt voor jezelf of naar anderen toe leg je eigenlijk een verplichting op. Dat soms meer negatieve dan positieve gevoelens kan geven. Als men het woord wat vaker zou vervangen door kunnen of kan je. Dan voelt het ook aangenamer aan.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  2. wimannerel zegt:

    Zo is het helemaal! Dankjewel, Aum Shanthi.

    Geliked door 1 persoon

  3. Novelle zegt:

    Moeten is al geschrapt in mijn denken mijn reactie opmoeten in welke situatie IK MOET NIKS

    Geliked door 1 persoon

  4. wimannerel zegt:

    Zo is dat, je ‘moet’ helemaal niks. Dankjewel!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.