Stress verminderen: 3 verrassende tips

Of je nu bediende bent, ondernemer, fulltime ouder of iets heel anders, je hebt ongetwijfeld de druk al gevoeld van jouw eigen verwachtingen en die van anderen.

Stress verminderen en omgaan met druk foto zon water

Bijna iedereen heeft te maken met frustrerende situaties, waarbij je het gevoel hebt dat je de vaardigheden ontbreekt die nodig zijn om te slagen en aan het gewicht van die verwachtingen te voldoen.

Als mental coach help ik mijn cliënten onder meer met het aanleren van mentale technieken om met dit soort druk om te gaan. Ik heb gemerkt dat dezelfde praktische principes die ik aan topondernemers en -sporters leer, ook van onschatbare waarde zijn voor al mijn cliënten, bijvoorbeeld in loopbaanbegeleiding of perfectionismecoaching.

Ik leer hen ‘mentale flexibiliteit’ te ontwikkelen. Daarmee zijn ze beter in staat om om te gaan met onverwachte moeilijkheden, met de stress en druk die het leven op ons afstuurt.

Om goed te functioneren onder druk, zijn verschillende elementen van belang: afstand kunnen nemen van destructieve gedachten en zelfpraat; een manier om met overweldigende gevoelens en perfectionisme om te gaan; de mentale flexibiliteit om op de meest effectieve manier te reageren; en ook weten wat belangrijk voor je is.

Hier wil ik ingaan op drie stappen die je kunt nemen om goed te functioneren onder druk en om jouw stress te verminderen:

1. Maak jezelf los van je gedachten

De gedachten die je hebt wanneer je je onder druk voelt staan, zijn vaak niet echt waar. Op het werk denk je bijvoorbeeld ‘Ik ben waardeloos in presenteren, dit wordt gênant‘. Maar dit zijn geen feiten, het zijn emotioneel gedreven gedachten. Door dit te erkennen, raak je niet ongewenst verstrikt in deze negatieve gedachten en de bijbehorende zelfpraat. En in plaats daarvan ontwikkel je de flexibiliteit om betere beslissingen te nemen.

Hier is een oefening die je kan helpen om afstand te nemen van je gedachten.

Ten eerste merk je de niet-helpende gedachten op die in jouw hoofd rondspoken – niet om erbij stil te blijven staan, maar om je er meer bewust van te worden.

stress tips foto bus coach

Een visuele manier om dit te bedenken is je leven voor te stellen als een bus. Jij bent de chauffeur, de richting van de reis wordt bepaald door je waarden, en de passagiers zijn de gedachten of gevoelens die jou op de verkeerde weg proberen te sturen. Jouw taak als chauffeur is om gefocust te blijven op de rijrichting en je niet te laten afleiden door het gekwetter en geklets van de passagiers – maar je kunt ze niet uit de bus schoppen of ze laten ophouden met praten. Dus, de weg vooruit is niet om te proberen ze te blokkeren, maar om op te merken wat deze passagiers (je gedachten) zeggen, mee te knikken alsof je luistert, terwijl je geconcentreerd blijft op de weg en waar je heen wilt.

Als het idee van stemmen je nog te vreemd lijkt, is een andere aanpak het uittesten van ‘afstandelijke zelfpraat’.

Bijvoorbeeld, in plaats van te denken ‘Ik begin mijn presentaties altijd slecht’, voeg je wat afstand toe, zoals ‘Ik denk dat ik mijn presentaties slecht begin‘.

Een stap verder weg van negativiteit kom je tot ‘Ik merk dat ik denk dat dat ik mijn presentaties slecht begin‘ (en om nog meer afstand te creëren, kun je proberen naar jezelf te verwijzen met het voornaamwoord ‘jij’ of door je naam te gebruiken).

Door op deze manier afstand te creëren haal je de angel uit de gedachte en kun je om de overtuiging heen buigen, bijvoorbeeld door je te concentreren op een sterke start, in plaats van erdoor verslagen te worden.

stress emoties gevoelens coach foto gezichten

2. Oefen je om je gevoelens nauwkeuriger te benoemen

Als je onder druk staat, kun je je overweldigd voelen door je gevoelens en agressieve, meedogenloze uitspraken in je hoofd horen rondspoken, zoals ‘Ik ben woedend‘ of ‘Ik ben doodsbang‘.

Het is alsof de passagiers in je bus zeer emotionele taal gebruiken in een poging om jouw aandacht te krijgen. Als je je gevoelens op deze manier interpreteert, kan dat jouw automatische vecht-of-vluchtreactie in gang zetten. Die is ontwikkeld om je te helpen om gevaar te overleven, maar in het moderne leven is het meestal niet echt helpend.

In plaats van te catastroferen over deze gevoelens of ze proberen te onderdrukken, ga je jouw emotionele woordenschat vergroten, zodat je je gevoelens nauwkeuriger en genuanceerder kunt beschrijven.

Dit is belangrijk omdat de meesten van ons nogal lui zijn in ons taalgebruik en vertrouwen op heel simpele emotionele omschrijvingen (blij, boos, verdrietig, bang, verrast).

Als je preciezere woorden gebruikt die je werkelijke gevoelens beter beschrijven, helpt dit je om er beter mee om te gaan.

Niet alleen voor positieve gevoelens zijn er veel woorden zoals blij, rustig, veilig, vertrouwd, geaccepteerd, geliefd, ontspannen, vredig, energiek, vrolijk, enthousiast, tevreden, sterk, zelfverzekerd, onbezorgd, verbonden, comfortabel, competent, dankbaar, trots, waardevol, plezierig, hoopvol… Maar ook voor negatieve gevoelens zoals boos, verlegen, gespannen, verdrietig, zwak, bedreigd, bang, jaloers, paniekerig, gejaagd, ontevreden, onzeker, schaamtevol, gekwetst, gebruikt, verraden, afgewezen, benauwd, woedend, gefrustreerd,…

Stel bijvoorbeeld dat je je onder druk gezet voelt omdat een collega de promotie heeft gekregen die jij graag wou. Als je besluit dat je ‘boos’ bent, zul je eerder agressief of ontwijkend reageren, wat waarschijnlijk averechts zal werken. Als je daarentegen merkt dat je eigenlijk jaloers bent (een van de boosheidsemoties), dan kun je actief uitzoeken welk element van de situatie je jaloers maakt en positievere acties ondernemen, zoals een persoonlijk gesprek met je manager regelen. Het identificeren van de jaloezie betekent dat je duidelijker kunt zijn in jouw eigen doelen en proactiever kunt werken aan het bereiken ervan.

stress perfectionisme coach foto oog

3. Stop met perfectionisme

Stressvolle gedachten worden vaak aangestuurd vanuit perfectionisme. Gelukkig kan je bevrijd raken van een teveel aan perfectionisme. Hier lees je er meer over.

En een van de beste manieren om te leren om te gaan met het leven, met stress en omstandigheden, is het investeren in jezelf via een coach. Een geschikte coach kan je bijvoorbeeld begeleiden in het beslissen over een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Hier lees je meer over mij en hoe je contact kunt opnemen.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel moeite is, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Life Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.