7 tips om in balans te blijven als je een heel druk leven hebt

7 tips om in balans te blijven als je een heel druk leven hebtVandaag de dag leiden we een steeds drukker leven, met steeds meer verplichtingen. Dat maakt het steeds moeilijker om gelukkig en in balans te blijven in ons leven.

Is het echt onmogelijk om een evenwichtig en gelukkig leven te leiden terwijl we tegelijkertijd een goede werknemer/ondernemer, een goede partner, een betrouwbare vriend en een dierbaar familielid willen zijn?

Nee, dat is het niet. Makkelijk is het niet, maar er zijn een heleboel mensen die erin slagen om de dingen te doen die ze moeten doen, en ook tijd over te houden voor alles wat ze willen doen.

Dat is de kunst van in balans blijven. Hierbij deel ik zeven tips met jou om ook jouw leven in balans te brengen en gelukkig te maken.

1.     Kijk je basisbehoeften na

Om gelukkig en in balans te blijven, moet je er eerst voor zorgen dat jouw basisbehoeften vervuld zijn. Wanneer je ooit een nachtje moest doorwerken om een project af te werken, dan weet je wel dat het voldaan gevoel van geslaagd te zijn in je opzet niet opweegt tegen de fysieke uitputting door te weinig slaap.

Zorg er dus voor dat je elke nacht genoeg slaapt, dat je gezond en evenwichtig eet en dat jouw werk je niet volledig opslorpt tot je fysiek en mentaal uitgeput bent. Zelfs wanneer je het druk hebt, kan je in balans blijven als je basisbehoeften vervuld zijn.

2.     Plan zoveel mogelijk vooruit

Een manier om ervoor te zorgen dat je jouw leven onder controle houdt en niets over het hoofd ziet wat je dag in de war kan sturen, is een zorgvuldige planning. Je kan een to-do lijst gebruiken, of één van de vele organisatie-apps, of gewoon pen en papier.

Je kan niet alles onder controle houden, maar wanneer je een lijst bijhoudt van de dingen die je moet doen, afwerken en bereiken, dan zie je op het einde van de dag ook meteen wat je allemaal hebt verwezenlijkt.

3.     Zorg voor goede voeding en hydratatie

Een gezonde eet- en drinkroutine is één van de pijlers om hectische dagen gelukkig en in balans door te komen. Dat betekent niet dat je elke dag precies hetzelfde moet eten, of dat je niet eens mag zondigen. (Doe gerust, maar met mate.)

Gebruik wel elke dag drie volwaardige maaltijden. Die extra grote koffie ’s ochtends telt dus niet als ontbijt!

Je voelt misschien even een boost, maar achteraf volgt de onvermijdelijke energiedip.

Drink ook genoeg water: zeker op een drukke dag wil je niet gedehydrateerd geraken. Water spoelt je nieren en verzorgt je huid, dus precies wat je nodig hebt bij een belangrijke meeting.

4.     Let op jouw emoties

Er zijn van die dagen – wanneer je hopeloos te laat komt of een slechte dag hebt – dat je jouw emoties niet onder controle kan houden. Jouw boosheid escaleert, jouw stressniveau piekt, jouw angst schiet de hoogte in. Wanneer dat gebeurt kunnen we ons extreem gedragen, vaak tegenover onze geliefden. We vallen uit, we schreeuwen, en we zijn onszelf niet meer.

Wat kunnen we daaraan doen? Hou jouw emoties in de gaten, bijvoorbeeld elk half uur. Pauzeer even, bedenk hoe je je voelt, en of je iets moet veranderen. Is alles okee, of bouwt er ergens iets op? Haal diep adem, kom even tot rust en ga dan verder met jouw dag.

5.     Maak tijd voor jezelf

Hoe jouw dagelijkse leven er ook uitziet, een van de beste manieren om gelukkig en in balans te blijven is om elke dag ‘me-time’ in te plannen. In plaats van de hele dag rond te rennen en dan  ’s avonds laat nog snel tot rust te proberen komen, bouw je beter kleine rustmomenten in tijdens jouw dag.

Neem echt de tijd voor jouw lunchpauze, in plaats van snel een broodje te eten achter je computer. Start je dag met enkele ademhalingsoefeningen. Neem een bad of douche met wat ontspannende muziek of een goed boek (en zonder smartphone).

Spreid jouw momenten over de dag en plan ze in. Zo kan je jouw hoofd even vrijmaken en jouw geest scherp houden.

6.     Neem niet meer aan dan je aankan

In deze tijden wordt er steeds meer van ons verwacht. Hoe we ook worstelen met alle verwachtingen van ons werk, ons gezin, familie, vrienden en sociale media, toch lijken er alleen maar taken bij te komen.

Om gezond en in evenwicht te blijven is het daarom belangrijk om die last te beperken.

Er zijn uiteraard de verplichtingen die je moet nakomen: jouw werk, gezin en vrienden.

Maar engageer jezelf niet langer voor allerlei projecten en evenementen die meer tijd opslorpen dan je eigenlijk wil opgeven. Nee zeggen betekent niet dat je mensen in de steek laat. Het betekent dat je jouw eigen grenzen stelt en kiest wat past in jouw leven.

7.     Leer jouw menselijke limieten kennen

Deze tip is vooral nuttig in de aanloop naar Nieuwjaar, wanneer iedereen grote goede voornemens maakt die dan de volgende maand hopeloos in elkaar zakken. Blijf dus realistisch. Vooral op een hectische dag vol boodschappen en verplichtingen zal dat je helpen in balans te blijven.

Je bent geen supermens. Je kan niet meer uren in een dag persen dan er zijn. Wanneer je dat blijft proberen, is het tijd om eens te stoppen en na te denken over wat echt belangrijk is in jouw leven.

Want gelukkig en in balans blijven is mogelijk, ook wanneer je een druk en hectisch leven leidt.

Als coach help ik jou om na te denken over wat echt belangrijk is in jouw leven, om vooruitgang maken in de richting van jouw doelen, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
7 dingen die je moet doen om burn-out te vermijden
5 signalen dat je teveel werkt (en opgebrand raakt)
Is jouw huidige job wat je de komende 10 jaar wil doen? 

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Time management en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.