Iedereen ervaart problemen in de dagdagelijkse organisatie. Hier vind je er zeven van de meest voorkomende. Vanuit mijn ervaring met time management coaching deel ik telkens ook graag een tip om deze problemen voortaan te vermijden.
Probleem 1: je hebt agendaconflicten met de agenda’s van je gezin of je mist afspraken.
Oplossing: gebruik maar één kalender. Vind er een waar persoonlijke, professionele en gezinsitems op passen en zorg ervoor dat iedereen er makkelijk toegang toe heeft. Zo zie je altijd het grote plaatje en vermijd je agendaconflicten. Elk gezinslid kan ook een specifieke kleur toegewezen krijgen zodat het voor iedereen makkelijk is om de eigen planning te zien.
Probleem 2: ’s Morgens moet je vol stress allerlei beslissingen nemen of dingen zoeken.
Oplossing: Leg alles klaar de avond tevoren. Zorg dat je ’s morgens geen extra beslissingen meer moeten nemen. Leg de kleren klaar, kies wat je als ontbijt zal eten en bereid al je lunch voor. Zorg ook dat boekentassen en handtassen klaar staan vooraleer je gaat slapen.
Probleem 3: Je vergeet belangrijke info of je raakt niet meer wijs uit de stukjes papier en kleefbriefjes waar je dingen op noteert.
Oplossing: Vertrouw niet op je geheugen. Noteer belangrijke data op je kalender en voeg items toe aan je to do-lijst op het moment dat ze in je opkomen. Contactinformatie, boodschappen die je nodig hebt, zet je op de daarvoor voorziene lijstjes. Dus niet overal kleine papiertjes laten rondslingeren, maar zo weinig mogelijk ‘moederlijstjes’ gebruiken of een klein notablokje dat je bij je hebt.
Probleem 4: Je moet rushen om projecten op het laatste moment af te krijgen.
Oplossing: Ontwikkel fake deadlines. Zo kan je in je agenda jouw deadline vier dagen vroeger dan de échte deadline zetten. Richt je naar die fake deadline. En als je de behoefte voelt om te rushen wanneer jouw deadline dichterbij komt, dan kan je eens diep ademhalen en eraan denken dat je die extra dagen hebt om ervoor te zorgen dat het werk goed gedaan is.
Probleem 5: Je hebt het moeilijk om dingen terug te vinden die je geregeld nodig hebt.
Oplossing: Houd dingen die je frequent gebruikt binnen handbereik. Zorg ervoor dat ze daar liggen waar je ze meest gebruikt. Zaken die je minder frequent gebruikt kan je op hogere plaatsen opslaan of achteraan in een kast, of in een andere kamer.
Probleem 6: Je hebt geen tijd om alles op jouw to do-lijst te doen.
Oplossing: Je moet niet alles zelf doen. Kies enkele dingen die iemand anders kan doen en delegeer wat van het werk aan je partner of kind bijvoorbeeld. Uiteraard als het werk aangepast is aan de leeftijd van je kind.
Probleem 7: Je voelt je overweldigd door de hoeveelheid organisatie die je woning nodig heeft.
Oplossing: Doe een kamer per keer. Start met de kamer die het snelst en het makkelijkst op orde te stellen is. Zelfs als één enkele kamer te overweldigend is, werk dan die kamer af in delen tot ze is gedaan. Wanneer je kan zien wat je hebt bereikt, geeft dat jou de motivatie om verder te doen met jouw organisatie.
Bonus: Probleem 8: Je hebt niets om aan te doen of je kan het kledingstuk dat je wil niet terugvinden in je kast.
Oplossing: Gooi alles weg wat niet past of wat je een heel jaar lang niet gedragen hebt. In jouw kast zou je enkel dingen mogen houden die je goed staan. Sorteer jouw kleding: broeken, hemden met korte mouwen, hemden met lange mouwen, jurken,… Houd ook je kleren voor het werk, voor privé en voor feestjes apart.
Lees meer:
Gebruik checklists om tijd te besparen
Hoe motiveer je jezelf om deadlines te stellen en ze te halen?
De beste tip om stapels papier op te ruimen
Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen doelen te bereiken in jouw leven, om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!
Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:
Vond je dit nuttige tips? Deel ze dan met jouw netwerk via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Wil je écht meester worden van je tijd? Lees dan ‘Meer tijd in 12 stappen‘.