Moeilijkheden vermijden: waarom dat niet werkt (en wat wel)

uitstelgedrag perfectionismecoach foto vrouw rug

Ben jij ook zo geweldig goed in het vermijden van dingen?

We doen het allemaal. Ook al zijn we ons er meestal niet eens van bewust.

Ik geef je een paar voorbeelden:

  • Op dit moment lees je dit artikel, maar je vermijdt misschien het moeilijke waar je niet aan wil denken.
  • We checken voortdurend e-mails, nieuws, sociale media, meldingen… om iets anders (moeilijker, vervelender, lastiger) niét te doen.
  • We stellen het betalen van rekeningen uit, het invullen van de belastingbrief, het afhandelen van lange e-mails, het opruimen van rommel, omdat we deze ambetante zaken niet onder ogen willen zien.
  • We stellen lichaamsbeweging uit omdat het niet comfortabel is.
  • Als er een probleem opduikt, is onze reactie om iets anders te gaan doen, om het uit te stellen.

Zo zijn er nog honderden voorbeelden, die we niet eens opmerken, omdat ons brein gewoon meteen overschakelt op het denken aan iets anders.

Probeer dit nu eens: neem een minuut en denk na over welke moeilijkheid je op dit moment niet wil denken.

Ofwel merk je een moeilijkheid op die je niet plezant vindt, ofwel zal je brein snel overschakelen op iets anders voor de minuut om is.

Wat je zopas gedaan hebt, maakt deel uit van wat ik de antivermijdingstechniek noem… die je zo meteen leert, nadat we gezien hebben waarom alles vermijden geen goede strategie is.

Vermijden werkt niet

Onze geest wil weglopen van pijn, ongemak, moeilijkheden waarmee we te maken hebben … en dit is een goede strategie om tijdelijk niet met die moeilijkheden en pijn te maken te hebben. Dus in het moment zelf voelen we misschien wat tijdelijke opluchting.

Maar wat het doet is ons laten afglijden naar een leven van vluchten. Een leven van afleiding. Een leven van nooit onder ogen zien wat ons kwelt. We houden onszelf bezig, maar leren niet om te gaan met wat er voor ons ligt.

En daardoor werken we niet aan het belangrijke werk. Of we gaan het op zijn minst uitstellen totdat het pijnlijk begint te worden. Hetzelfde geldt voor lichaamsbeweging, gezond eten, financiën, rommel opruimen, relaties, en nog veel meer.

uitstelgedrag perfectionismecoach foto vrouw smartphone

Uiteindelijk moeten we ooit wél eens met deze dingen omgaan, maar ze zijn alleen maar erger geworden. Het zou beter zijn geweest om ze in een vroeg stadium onder ogen te zien, toen ze nog niet zo’n groot probleem waren.

Dit is wat werkt: de antivermijdingstechniek

Deze techniek is gebaseerd op het idee dat het beter is om je bewust te zijn van dingen, en er als een volwassene mee om te gaan, in plaats van ervan weg te lopen.

En als we dat doen, is het allemaal niet zo erg.

Dit is hoe het werkt:

1. Vraag 1: “Wat ben ik nu aan het doen?”

Door de dag heen, stel reminders in op je smartphone of leg kleine notities neer die je eraan herinneren om te vragen: “Wat ben ik nu aan het doen?” Het antwoord kan zijn: “Facebook checken”, of “Naar een nieuw browsertabblad gaan”, of “Chocolade eten”. Zoiets eenvoudigs en alledaags, maar vraag jezelf gewoon af wat je aan het doen bent, om te beginnen met bewustwording.

2. Vraag 2: “Wat ben ik aan het vermijden?”

Als dingen moeilijk of ongemakkelijk worden, gaan we automatisch over op iets anders. We vluchten. We vermijden. Je doet het de hele dag door, maar je realiseert het je niet. Vraag eens wat je vermijdt: een angst, een moeilijke taak, een moeilijke emotie, een ongemak, of gewoon aanwezig blijven in het huidige moment? Benoem wat je vermijdt.

3. Zie het nu onder ogen.

Blijf gewoon bij die angst, dat ongemak, die moeilijkheid, in het huidige moment. Niet je verhaal erover dat je jezelf in je hoofd vertelt, maar het eigenlijke fysieke gevoel in je lichaam in het huidige moment. Hoe erg is het? Je zult merken dat het niet erg is. Blijf er een beetje langer bij. En nog iets langer daarna – daag jezelf uit.

4. Onderneem de juiste actie.

Nu je het onder ogen hebt gezien en hebt gezien dat het niet zo’n groot probleem is, kun je je gedragen als een volwassene in plaats van als een klein kind: je kunt beslissen wat op dit moment de beste actie is.

Als je bang bent om een taak uit te voeren, maar je hebt het onder ogen gezien en gezien dat de angst niet zo’n groot probleem is… kun je jezelf eraan herinneren dat de taak jou en anderen ten goede zal komen, en veel belangrijker is dan je kleine angst. Als je een moeilijk gesprek met iemand uit de weg gaat omdat je boos bent, kun je inzien dat de boosheid en de belediging niet zo’n groot probleem zijn, en kun je rustig en gepast met de persoon praten, met empathie en mededogen, en een oplossing bedenken.

uitstelgedrag perfectionismecoach foto vrouw gelukkig

5. Feliciteer jezelf.

Heb je de vorige stappen ondernomen, geef jezelf dan een schouderklopje zodat je jezelf positief bekrachtigt.

Natuurlijk zullen niet alle problemen zomaar verdwijnen met deze methode, maar ik kan je wel vertellen dat je veel meer dingen onder ogen zult kunnen zien als je deze methode beoefent.

Je zult beter worden in het omgaan met ongemak, in plaats van ervoor weg te lopen zoals de meeste mensen doen. Je zult beter worden in het niet uitstellen, en in het doen van ongemakkelijke taken. Je zult meer aanwezig zijn en meer bereid zijn om in het moment te blijven in plaats van de hele tijd afleiding nodig te hebben. Niet van de ene dag op de andere, maar met oefening.

Misschien heb je de neiging om dit artikel meteen te vergeten, om te vermijden deze techniek te beoefenen. Ook dat is vermijding, en ik dring er bij je op aan om dat op dit moment onder ogen te zien.

Moeilijke dingen vermijden, en uitstelgedrag vertonen… is een van de mogelijke kenmerken van perfectionisme. En perfectionisme is een ziekmakend patroon dat mensen verhindert om te zijn wie ze kunnen zijn. Gelukkig kan je jezelf ervan bevrijden. Ontdek er hier meer over.

Lees hier verder over perfectionisme want je kan jezelf ervan bevrijden.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om zo met minder keuzestress en met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Dus neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching omdat je dan de eerste stap zet naar een beter leven.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail, schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.
Koop dit boek niet als je teveel tijd hebt.

P.S. Tot slot klik op een van deze social media-knoppen omdat je zo jouw kennissen een plezier doet met deze waardevolle tips:

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, perfectionisme en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.