Gelukkiger zijn: 10 eenvoudige bewezen gewoonten

zelfacceptatie-zelfaanvaarding-geluksEen onderzoek onder 5000 mensen vindt een sterk verband tussen zelfacceptatie en geluk. Toch is jezelf aanvaarden een gewoonte die mensen maar zelden beoefenen.

Voor hun onderzoek identificeerden de wetenschappers tien alledaagse gewoonten die mensen aantoonbaar gelukkiger kunnen maken.

Hier zijn de 10 gewoonten, met de gemiddelde waardering van de deelnemers aan de enquête op een schaal van 1-10: hoe hoger de score, hoe vaker ze de gewoonte uitvoeren.

  1. Geven: dingen doen voor anderen (7,41)
  2. Verbinden: contact maken met mensen (7,36)
  3. Bewegen: zorgen voor je lichaam (5,88)
  4. Waarderen: de wereld rondom opmerken (6,57)
  5. Uitproberen: nieuwe dingen blijven leren (6,26)
  6. Richting: doelen hebben om naar uit te kijken (6,08)
  7. Veerkracht: manieren vinden om met stress om te gaan (6,33)
  8. Emotie: de dingen positief benaderen (6,74)
  9. Acceptatie: comfortabel zijn met wie je bent (5,56)
  10. Zingeving: deel uitmaken van een groter geheel (6,38)

Het onderzoek toont ook aan dat een van de sterkste associaties tussen deze gelukkige gewoontes en gerapporteerd geluk de gewoonte van zelfacceptatie is.

En toch kreeg deze categorie de laagste score op hoe vaak deze mensen de gewoonte daadwerkelijk uitvoeren, met een gemiddelde van slechts 5,56.

Bovenaan de lijst van gelukkige gewoontes die mensen uitvoeren staat ‘geven’. In deze categorie rapporteerde een op de zes mensen een 10 op 10; iets meer dan een derde scoorde een 8 of 9; iets minder scoorde een 6 of 7; en minder dan een op de zes (15%) beoordeelde zichzelf met een 5 of minder.

Een van de betrokken wetenschappers, professor Karen Pine, zegt:

“Het beoefenen van deze gewoontes kan ons geluk echt stimuleren. Het is geweldig om te zien dat zoveel mensen regelmatig dingen doen om anderen te helpen – en als we anderen gelukkig maken, hebben we de neiging om onszelf ook goed te voelen.

Dit onderzoek toont aan dat het beoefenen van zelfacceptatie iets is dat het grootste verschil kan maken voor het geluk van veel mensen.

Bewegen staat ook bekend als gewoonte om de stemming te verbeteren, dus als mensen een eenvoudige, dagelijkse manier willen om gelukkiger te zijn, moeten ze er ook een gewoonte van maken om meer lichamelijk actief te zijn”.

Verhoog je zelfacceptatie

Zelfacceptatie is een belangrijke geluksgewoonte, maar toch is het één van de minst uitgevoerde. Hier zijn drie manieren om jouw zelfacceptatie te stimuleren, zoals voorgesteld door de onderzoekers:

  1. Wees net zo aardig voor jezelf als voor anderen. Zie je fouten als mogelijkheden om te leren. Merk de dingen op die je goed doet, hoe klein ook.
  2. Vraag een vriend of collega die je vertrouwt om je te vertellen wat je sterke punten zijn of wat ze aan je waarderen. 
  3. Breng wat tijd alleen door. Stem af op hoe je je van binnen voelt en probeer vrede te hebben met wie je bent.

Met andere woorden: “Je bent goed genoeg!”

Mensen die last hebben van perfectionisme hebben het moeilijk om zichzelf te accepteren zoals ze zijn. Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Zo leef je meer in het nu (9 tips)
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.

P.S. Vind je deze tips waardevol? Deel ze dan met jouw kennissen door op de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop te klikken.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, perfectionisme en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.