10 tips die werken tegen stress

11 tips die werken tegen stress en burnout door perfectionismecoach en loopbaancoachStress is in onze prestatiegerichte maatschappij zowat onvermijdelijk.

Maar hoe vaak en hoeveel stress je ervaart, daarop heb je wel degelijk een invloed.

Wanneer je niet weet hoe je kan omgaan met situaties die stress kunnen geven, kan dat je leven een stuk moeilijker maken.

Je voelt je uitgeput terwijl de werkweek nog maar net begonnen is, of je hebt last van hoofdpijn, maagklachten of migraine.

Wat kan je daaraan doen? In dit artikel geef ik je 10 tips die je helpen stress te vermijden.

1.    Eén ding tegelijk

Je zal je beter en minder gestrest voelen als je vanaf nu één ding tegelijk doet.

Of het nu voor je werk, voor school of in je privéleven is: stop met multitasken.

Zo blijf je beter gefocust en lever je meteen betere kwaliteit af, in plaats van verscheidene keren te moeten terugkeren en schaven tot het resultaat naar je zin is.

2.    Maak tijd vrij om te doen wat je leuk vindt

We ‘moeten’ allemaal heel veel, elke dag weer.

Maak er een gewoonte van om de noodzakelijke dingen sneller af te werken, en blijf niet nodeloos hangen in wat je allemaal ‘zou moeten’ doen.

Stel je prioriteiten vast en maak tijd vrij in het weekend of ’s avonds om te doen wat je écht graag doet.

Misschien is dat spelen met je kind, een boek lezen, schilderen, schrijven, of creatief bezig zijn.

Wat het ook is, zorg ervoor dat je er regelmatig tijd voor inplant. Want doen wat je graag doet, vermindert stress en geeft je energie.

3.    Maak van een mug geen olifant

Eén van de beste manieren om je dag en leven lichter en makkelijker te maken, is om geen problemen te creëren waar er geen zijn. Maak geen drama van dingen die eigenlijk niet zo belangrijk zijn.

Hoe pak je deze slechte gewoonte aan?

Wanneer je een probleem ziet opdoemen in je hoofd, pauzeer dan even, en stel jezelf deze vragen:
Hoe erg/belangrijk zal dit zijn over 5 jaar?
En over 5 weken?

Deze vragen helpen je om de dingen in perspectief te plaatsen, en je te realiseren dat er meestal geen olifanten zijn.

4.    Spendeer 80% van de tijd aan een oplossing

Dat betekent dat je dus maar 20% van de tijd mag piekeren over je muggen-probleem.

Meestal doen we net het omgekeerde, en blijven we vooral hangen in hoe erg het probleem is, in plaats van te focussen op hoe we het kunnen aanpakken.

Verleg je focus dus naar de oplossing. Je zal je minder gedeprimeerd voelen, maar krachtiger, en een actiever leven leiden.

5.    Vraag in plaats van te raden

Gedachten lezen is erg, erg moeilijk. Wanneer je dus blijft raden wat anderen bedoelen, zal dat leiden tot veel misverstanden.

Communiceer dus, en vraag mensen gewoon wat ze bedoelen. Je zal veel onnodige conflicten, negativiteit en verwarring vermijden.

6.    Leg je spullen klaar voor je gaat slapen

Een eenvoudige tip die je heel wat stress kan besparen in de ochtendrush. Besteed hier elke avond voor je gaat slapen vijf minuten aan. Zo verminder je de kans dat je iets belangrijks vergeet zoals je portefeuille, gsm of agenda.

7.    Delegeer

Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Je hoeft niet alles te controleren of te micromanagen.

Delegeer waar je kan, en laat iemand anders die taak afwerken of dat project beheren.

8.    Elimineer

Moet je echt alles doen wat op je lijstje staat?

Zijn er dingen waarmee je kan stoppen, zonder dat dit merkbare gevolgen heeft?

Zijn er dingen die je vroeger echt belangrijk vond, maar nu eerder doet uit gewoonte?

Kan je stoppen met één of meerdere van die dingen, om tijd en energie vrij te maken voor die dingen die je echt belangrijk vindt in je professioneel en privé-leven?

9. Blijf op het juiste spoor door jezelf dagelijks vragen te stellen

Een goede manier om helderheid te vinden, niet achter te raken met jouw werk en elke dag te doen wat er écht toe doet, is om jezelf geregeld vragen te stellen.

Vragen zoals:
Wat is het belangrijkste dat ik nu kan doen?
En: Brengt wat ik ga doen me dichterbij mijn doel?

Schrijf gerust een van deze vragen op een post-it briefje en kleef het waar je het elke dag ziet. Anders vergeet je het makkelijk om deze vraag aan jezelf te stellen.

10. Als het niet gedaan raakt, dan is er morgen nog een dag

Soms komt het leven tussen of heb je gewoon een slechte dag. En krijg je niet gedaan wat je had gepland of gehoopt.

Wees dan mild tegen jezelf en zeg dat er morgen nog een dag is.

Want jezelf opjagen en kwaad worden voegt enkel maar stress toe en zuigt de energie uit je weg. En het leven is te kort om je daardoor te laten opstressen.

Als coach help ik jou met jouw stress te managen en om vooruitgang te maken in de richting van jouw doelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
7 kleine gewoontes van minder gestresseerde mensen
7 dingen die je moet doen om burn-out te vermijden
Bereik een loopbaan met minder stress met een loopbaancoach

P.S. Alvast bedankt om dit artikel te delen via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop omdat je zo mij en jouw vrienden en kennissen een plezier doet.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, perfectionisme en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.