Heb je de 5 tips om de baas te worden over rommel gelezen en uitgeprobeerd? En wil je nog meer geavanceerde opruimtips? Professional organizers – zeg maar opruimcoaches – hebben nog dit in hun toolbox zitten.
1. De 4-boxen methode.
Gebruik vier opbergbakken als volgt.
Box 1: Weggooien: items die overduidelijk afval zijn zoals verpakkingen, versleten onderleggers,…
Box 2: Weggeven. Items die anderen kunnen gebruiken.
Box 3: Opbergen: items die opgeborgen moeten worden in een andere kamer.
Box 4: Houden of weggooien: items waarvan je nog niet zeker bent. Geef jezelf een tijdslimiet voor hoelang die items in de box blijven vooraleer je beslist.
2. Probeer het LAKA-systeem uit.
Papieren kunnen heel snel rommel worden. Om je paperassen te sorteren, gebruik je dit systeem:
L: Lezen, zoals een artikel uit een magazine.
A: Actie: papieren die een handeling vereisen zoals een uitnodiging waar je op moet antwoorden
K: Klasseren: papieren die je moet klasseren zoals een betalingsbewijs of uittreksel.
A: Afval: papieren zoals reclamedrukwerk en waardebonnen die over datum zijn.
3. Schakel anderen in.
Schakel een partner of vriend(in) in die je op het goede spoor houdt. Ze kunnen je helpen met rommel te verkopen op de rommelmarkt of via een veilingsite. Laat ook je kinderen of partner toe om te helpen opruimen, zeker hun eigen spullen zoals speelgoed, dvd’s, enz. En soms moet je ook erkennen dat je professionele hulp kan gebruiken zoals een professional organizer of opruimcoach. Rommel in je huis wijst dikwijls op rommel in je leven, in je geest. Het kan chaos en chronische stress opleveren. Ruim je fysieke rommel op, en merk hoe je je ook mentaal en emotioneel een pak vrijer en lichter voelt.
Als coach leer ik jou hoe je meester wordt over jouw leven en de beste versie van jezelf wordt, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.
Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!
Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:
P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de Facebook, LinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden mee inspireert. Dankjewel!
Pingback: 3 redenen waarom we uitstellen en wat eraan te doen | Personal Coach | Business Coach | Wim Annerel