Voel je je gestrest en overweldigd? Probeer deze 10 tips

Mijn leven is vol van ups en downs, en soms voelt het alsof alles tegen mij werkt,” schrijft Evy, “Ik heb het voorbije jaar al verschillende tegenslagen gehad, zowel privé als professioneel, en dingen gaan gewoon niet zoals ik wil – ook al doe ik mijn best.

Ik denk dat de meesten van ons wel eens dagen of zelfs langere periodes hebben gehad waarin we zoals Evy over het leven denken en ons beroerd voelen. Alsof er een persoonlijk donker wolkje boven ons hoofd hangt. Wat kun je doen wanneer dit gebeurt?

mental coach foto rollercoaster stress

Dit zijn tien dingen die mij en/of coachees hebben geholpen wanneer we in zo’n situatie zaten:

1. Weet dat het oké is om je teleurgesteld te voelen (maar weet ook hoe je ermee om moet gaan zodat je niet vastloopt).

Wanneer dingen niet gaan zoals jij wil, raak je soms teleurgesteld. Dat is normaal en oké. In plaats van te proberen deze emoties weg te duwen, accepteer en verwerk ze. Maar weet ook hoe je er niet in vastloopt, want anders gaan ze veel energie en tijd wegnemen.

Een ding dat mij helpt om de teleurstelling te verminderen zodat ik weer verder kan, is om mijn gedachten te laten stoppen met springen tussen het verleden of een mogelijke toekomst. En om ze weer te verbinden met dit moment. In het hier en nu.

Twee van mijn favoriete manieren om dit te doen zijn:

  • Focus op mijn ademhaling. Ik ga zitten met gesloten ogen en focus me op de lucht die in en uit mijn neus gaat. Ik doe dit 1 à 2 minuten en zorg dat ik rustig en iets dieper ademhaal dan normaal, en adem met mijn buik (en niet met mijn borst).
  • Focus op wat er om me heen is gedurende 1 à 2 minuten. De mensen op straat, de lichte tocht uit een raam, de warmte van de verwarming, de sneeuw die buiten mijn raam valt en de zachte kleding op mijn huid. Dit brengt mijn aandacht weer volledig terug naar wat er nu is.

Door één van deze dingen slechts een klein beetje te doen, word ik rustiger en wordt het makkelijker om me te concentreren en helder te denken.

2. Voel dankbaarheid voor de simpelste dingen.

Dit is een goede volgende stap wanneer je je frustratie wil verminderen, maar het werkt ook goed op zichzelf wanneer je het gevoel hebt dat het leven tegenzit. Want tijdens die momenten is het gemakkelijk om van zelfmedelijden naar de gedachtengang van een slachtoffer te gaan. Een gedachtengang die je verder naar beneden trekt.

Ik merk dat een beetje uitzoomen tijdens deze momenten helpt. Dus ik vraag mezelf af: wat zijn 3 simpele dingen waarvoor ik nog steeds dankbaar kan zijn in mijn leven?

Enkele antwoorden waar ik vaak op terugval zijn de dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn, maar waar veel mensen in de wereld nog geen toegang toe hebben. Zoals bijvoorbeeld:

  • Een dak boven mijn hoofd en een warm huis.
  • Voldoende drinkwater.
  • Het feit dat ik geen honger hoef te lijden.
  • De simpele genoegens van het leven zoals een zonsondergang of een ontspannende wandeling in het bos.
  • Mijn familie en vrienden.
  • Internet.

Door dankbaar te zijn voor deze simpele dingen, kan je je perspectief veranderen en je blik richten op de positieve aspecten van je leven, in plaats van te blijven hangen in de negativiteit.

3. Focus je meer op de kleine “hoe’s” en minder op de “waaroms”.

Het verwerken van wat er gebeurd is en hoe je je voelt is zeker belangrijk. Maar in plaats van de gebruikelijke route te volgen waarbij je 80% van de tijd bezig bent met piekeren over het waarom van de negatieve situatie en 20% van de tijd zoekt naar oplossingen, draai je die cijfers om.

Besteed meer tijd aan het vinden van de kleine en praktische stappen die je kunt zetten om dingen beter te maken (zelfs als het maar een klein beetje is). Dit kan je helpen om in actie te komen en het gevoel te krijgen dat je iets doet aan de situatie, in plaats van je overgeleverd te voelen aan de omstandigheden.

4. Doe iets creatiefs.

Creativiteit kan een geweldige uitlaatklep zijn voor emoties, vooral wanneer het leven je uitdagingen geeft. Probeer iets nieuws uit, zoals schilderen, tekenen, schrijven, muziek maken of dansen. Laat je creativiteit de vrije loop en probeer niet te oordelen over het eindresultaat. Het gaat erom dat je jezelf toestaat om te uiten hoe je je voelt.

5. Praat met iemand.

Soms is het fijn om met iemand te praten over hoe je je voelt wanneer je het gevoel hebt dat het leven tegenzit. Dit kan je helpen om je gedachten te ordenen en een ander perspectief te krijgen. Kies iemand die je vertrouwt en die naar je zal luisteren zonder te oordelen. Het kan ook helpen om bij een professionele coach te gaan als je het gevoel hebt dat je emoties te overweldigend zijn.

coach foto coachingsessie

6. Doe iets actiefs.

Beweging kan helpen om stress te verminderen en positieve endorfines vrij te maken, die je stemming verbeteren. Probeer elke dag een paar minuten te wandelen, te fietsen, te joggen of welke andere vorm van lichaamsbeweging je ook leuk vindt.

7. Ga op pad.

Soms is het fijn om even weg te zijn van je dagelijkse omgeving als je het gevoel hebt dat het leven tegenzit. Plan een uitstapje, ga op vakantie of maak een dagtocht. Zet je telefoon uit en ontspan. Verken nieuwe plekken en maak nieuwe herinneringen. Dit kan je helpen om met een frisse blik naar je situatie terug te keren.

8. Leer iets nieuws.

Wanneer je het gevoel hebt dat het leven tegenzit, kan het fijn zijn om iets nieuws te leren. Dit kan je helpen om je geest af te leiden van je problemen en om je zelfvertrouwen te vergroten. Probeer een nieuwe taal te leren, volg een cursus of leer een nieuwe vaardigheid.

9. Help iemand anders.

Soms helpt het om je aandacht te verplaatsen van jezelf naar iemand anders. Doe iets goeds voor iemand anders, of het nu gaat om een kleine daad van vriendelijkheid of om iets groters zoals vrijwilligerswerk. Dit helpt je om je eigen problemen in perspectief te zetten en een gevoel van verbinding en betekenis te ervaren.

mental coach foto helpen

10. Wees mild voor jezelf.

Het allerbelangrijkste is om mild te zijn voor jezelf wanneer je het gevoel hebt dat het leven niet meezit. Wees begripvol en geef jezelf de tijd en ruimte om te voelen hoe je je voelt. Wees niet te hard voor jezelf en wees niet bang om hulp te vragen als je die nodig hebt.

Onthoud dat het leven een rollercoaster is, met ups en downs. De downs zullen voorbijgaan en er zullen weer betere tijden komen.

Probeer niet teveel druk te zetten op jezelf om alles te veranderen in één keer. Neem de tijd om te verwerken wat er gebeurd is en neem stap voor stap kleine acties om de situatie te verbeteren.

En onthoud ook dat het oké is om hulp te vragen als je het gevoel hebt dat je emoties te overweldigend zijn.

Door de bovenstaande tips toe te passen, kan je jezelf helpen om een slechte periode in je leven te doorstaan en weer positief te kijken naar de toekomst. Onthoud dat het leven niet altijd perfect is, maar dat er altijd hoop is voor betere tijden.

En een van de slimste manieren om te leren hoe je het leven te leiden zoals je dat wil en om je leven ten goede te veranderen is het investeren in jezelf via een coach. Want een geschikte coach kan je begeleiden in het beslissen over een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Hier lees je meer over mij en hoe je makkelijk contact opneemt.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus mocht het niet te veel moeite zijn, klik dan op een van de knoppen hieronder omdat je zo ook anderen inspireert met deze tips en inzichten. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.