Zelfsabotage: zo stop je ermee

zelfsabotage coachZelfsabotage is de belangrijkste reden dat je je doelen niet bereikt.

Je verlangt echt naar iets. Je stelt je voor dat je een eigen zaak hebt, of dat je trouwt met de ideale partner, of dat je gezond en productief bent. Je hebt je dit keer op keer voorgesteld.

En toch, als je terugkijkt op hoe ver je gekomen bent met het realiseren van die doelen, moet je de waarheid onder ogen zien – je hebt jezelf gesaboteerd.

Soms ben je je ervan bewust dat je jezelf aan het saboteren bent.

Maar meestal weet je het niet.

Jouw brein is heel vernuftig om een heel redelijke uitleg te geven voor jouw gedrag, zodat het lijkt alsof je de juiste beslissingen neemt en de juiste stappen zet – terwijl je in werkelijkheid jezelf aan het saboteren bent.

Of ben jij iemand die denkt dat je jezelf nooit saboteert?

Ben je ooit begonnen om elke week te gaan sporten en heb je het niet volgehouden?

Ben je ooit gestopt met roken en weer begonnen?

Heb je jezelf ooit beloofd om te stoppen met dit of te beginnen met dat – en heb je dat niet doorgezet?

Heb je een doel dat je keer op keer NIET bereikt?

Inderdaad: zelfsabotage. We doen het allemaal.

Dus hoe herken je dat je jezelf aan het saboteren bent?

En hoe stop je ermee?

Dit zijn drie vaak voorkomende symptomen van zelfsabotage:

Zelfsabotage: hieraan herken je het

1. Uitstelgedrag

Je weet wat je moet doen. Maar je doet het niet.

Je blijft jezelf wijsmaken dat je het morgen gaat doen, of volgende week, of wanneer de tijd rijp is.

Maar als je echt eerlijk bent tegen jezelf…. dan weet je dat NU het juiste moment is.

2. Heel druk bezig zijn

Je onderneemt veel actie.

Het lijkt alsof je doet wat nodig is om je doelen te bereiken.

Maar doe je dat ook… echt?

Onderneem je de acties die direct gelinkt zijn aan het bereiken van je doelen?

Of ben je druk bezig met dingen te doen die kunnen wachten, of die helemaal niet gedaan moeten worden of niet door jou gedaan moeten worden?

3. Beslissingen blijven overdenken en excuses vinden

Je stelt het nemen van belangrijke beslissingen uit, omdat je ofwel het gevoel hebt dat je niet genoeg tijd hebt om alles te overdenken, of omdat je niet genoeg informatie hebt om verder te gaan.

Maar je doet er eigenlijk niets aan. Je blijft maar denken aan dezelfde dingen, steeds maar weer. Je loopt rondjes in je hoofd.

Of je richt je op elke reden die je kunt bedenken die verklaart waarom je niet vooruit komt – in plaats van te kijken naar wat er op dit moment WEL mogelijk is.

Je rechtvaardigt waarom je geen vooruitgang boekt zonder manieren te vinden om er doorheen te breken en verder te gaan.

Herken je een van deze symptomen? Of zelfs meer dan één? Maak je geen zorgen. Dit zijn 3 tips om je te helpen om jouw zelfsabotage nu te stoppen:

Zo stop je met zelfsaboteren

Tip 1: Maak opnieuw contact met WAAROM je iets wil

Telkens wanneer je jezelf saboteert, vertrek je vanuit angst. En zolang je je richt op angst, zit je vast.

Maak opnieuw verbinding met WAAROM je dit doel wilt bereiken om mee te beginnen. Waarom is het zo belangrijk voor je?

Focussen op wat je WEL wil in plaats van wat je NIET wil, helpt je weer verder.

Tip 2: Blijf in beweging

Blijf kleine stapjes zetten richting je doel. Je hoeft geen grote sprongen te maken of jezelf te overbelasten.

Bedenk kleine stapjes die je kunt nemen, en neem er elke dag een. Elke stap telt.

Tip 3: Pak een dagboek en schrijf

Een dagboek schrijven is zo ongelooflijk krachtig. Het helpt je om je intuïtie aan te spreken en antwoorden te vinden waarvan je niet wist dat je ze in je had.

Begin met deze 2 vragen:

Wat ben ik aan het vermijden?

En wat zijn alle dingen die ik kan winnen als ik daarmee stop?

Neem minstens 15 minuten de tijd om op te schrijven wat er opkomt.

Elke seconde krijgen we een kans om te veranderen. We kiezen een pad met elke beslissing die we nemen. Laat jouw volgende stap zijn dat je stopt met zelfsabotage, en dat je een moedig leven gaat leiden vol passie en doelgerichtheid.

Als life en mental coach help ik jou om zelfsabotage te overwinnen en doelen te stellen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Zelfsabotage: de 7 manieren waarop jij dat doet
Hoe jouw brein jou saboteert (en wat eraan te doen)
Saboteer jouw eigen loopbaan niet langer: laat je nu (bijna gratis) begeleiden

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.