Wat zeg je wanneer je iemand voor het eerst ontmoet?
Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken.
En eenmaal die indruk gemaakt is, is het uiterst moeilijk om die te veranderen.
Daarom deel ik graag deze vijf geheimen waarmee je een excellente gesprekspartner wordt.
1. ‘Wees jezelf’ is vaak slecht advies.
Is ‘jezelf zijn’ het beste advies voor een sollicitatiegesprek? Natuurlijk niet. Kleed je goed, wees beleefd en toon je enthousiasme voor de job.
Wat betekent ‘jezelf zijn’ eigenlijk? Je bent nu niet eens dezelfde persoon als een moment geleden. Soms heb je eens een mindere bui. Je beste beentje voorzetten in een sociale situatie betekent dus niet dat je niet eerlijk bent. Onderzoek toont aan dat je beste beentje voorzetten precies de échte jij helpt onthullen.
2. Benadruk gelijkenissen.
Heel wat onderzoek wijst erop dat we het liefst mensen zien die net zijn zoals wijzelf. Dat gaat van achtergrond tot woordkeuze. Verkopers die ik heb mogen coachen en trainen (op basis van DiSC en NLP-technieken) om op dezelfde golflengte met hun klanten te komen, rapporteren mij dat ze daarna makkelijk tot 20% meer verkopen.
3. Laat mensen spreken over wat hen interesseert.
Mensen die het moeilijk hebben met conversaties vragen me altijd hetzelfde: ‘Maar waarover praat ik dan?’
Dat is de verkeerde vraag. De juiste vraag is ‘Hoe krijg ik mensen aan de praat over hun interesses?’
Wees dus niet egocentrisch in conversaties. Wil je goed overeenkomen met andere mensen? Leer dan om te luisteren. En antwoord op een actieve en constructieve manier.
4. Geef anderen een goed gevoel.
Wat mensen ook beweren, ze geven de voorkeur aan vriendelijke mensen eerder dan aan competente mensen.
Hoe zorg je ervoor dat andere mensen zich goed voelen? Geef hen een welgemeend compliment, en vraag hun advies.
5. Hoe houd je een gesprek aan de gang?
Domineer het gesprek niet, maar zorg wel dat je bijdraagt. Voeg zaken toe aan wat de ander zegt en kaats de bal terug. En doe dat met warmte en welgemeende interesse in de antwoorden van jouw gesprekspartner.
Als coach help ik mensen onder meer met beter communiceren met partner, collega’s, medewerkers om met meer voldoening en plezier te kunnen samenleven en -werken.
Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.
Verder lezen:
Zo verbeter je jouw communicatievaardigheden in 5 stappen
Hoe ga je om met een dominant persoon?
7 tips om een betere communicator te worden
Tot slot
Ik heb nog een vraag aan jou: welk inzicht uit bovenstaand artikel spreekt jou het meeste aan? Of wat zou jij nog willen toevoegen? Laat me alsjeblieft jouw antwoord weten in het commentaarveld hieronder.
Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie.
P.S. Deel alsjeblieft dit artikel via de Facebook, Twitter, en LinkedIn-knoppen, want… zo kunnen vrienden in jouw netwerk óók van deze inzichten profiteren.
Een eerste indruk maak je al nog voor het gesprek begint, dus de juiste uitstraling is heel belangrijk.
persoonlijk stijladvies kan je zelfvertrouwen een boost geven.
LikeLike
Kruiden met humor mag zeker, maar dan wel gedoseerd. En hou 1 ding heel goed in de gaten: blijf wel altijd heel ver weg van sarcasme.
LikeLike
Terechte bemerking, Edwin. Dankjewel!
LikeLike