Communiceren doen we in elke situatie, op het werk of elders. Effectiever communiceren is dan ook een waardevolle vaardigheid om onder de knie te krijgen. Want slecht communiceren kan desastreuze gevolgen hebben: tijdverlies, gekwetste gevoelens, misverstanden, onproductieve vergaderingen, ondoeltreffend teamwerk en gebrek aan vooruitgang.
Om succesvol te communiceren zijn er zeven basisregels die je kan toepassen in zowel je werk- als je thuis- en andere omgevingen.
1. Eerst dankjewel
Vooraleer je een boodschap wil overbrengen aan de ander, druk je waardering uit voor de tijd die de ander je schenkt. Tijd is waardevol en dient gerespecteerd. Dank de ander ook voor de bijdrage die hij of zij levert. Een klein beetje waardering brengt je heel ver in het opbouwen van een goed contact.
2. Bouw een connectie
Ontwikkel een persoonlijke connectie: vind iets gemeenschappelijks, of dat nu het weer is, of sport, een huisdier, een hobby,… Toon belangstelling in familie, projecten of andere elementen die een belangrijk deel van het leven van de ander uitmaken. Een connectie zorgt ervoor dat de ander meer openstaat voor wat jij te zeggen hebt.
3. Behoud je positieve attitude
Wees zoveel mogelijk constructief in je uitspraken en vragen. Geef bemoedigende waardering. Kijk naar iets positiefs om te benadrukken. Zo vermijd je dat je gesprekspartner zich in het defensief voelt geduwd en dat je gesprek minder productief gaat verlopen.
4. Let op je toon
Terwijl je assertief bent en jouw punt overbrengt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je agressief overkomt. Je kan best zelfverzekerd en direct zijn zonder te intimideren. Blijf kalm en streef naar een houding van samenwerking.
5. Bepaal welk resultaat je wil
Het is belangrijk om te weten welke doelstelling je hebt: wil je kennis of advies delen, zoek je naar een overeenkomst, wil je het akkoord of zoek je naar de oplossing voor een probleem? Jouw gewenst resultaat helpt om het gesprek te beïnvloeden.
6. Luister actief
Maak oogcontact, wees respectvol en onderbreek niet. Tracht het standpunt van de ander te begrijpen. Houd je geest open. Verschillende perspectieven kunnen waarderen is een onschatbare communicatietechniek. Besteed daarnaast ook zorgvuldig aandacht aan lichaamstaal, zowel die van jezelf als die van de ander.
7. Vraag feedback
Zorg ervoor dat de ander duidelijk begrijpt wat jij wil zeggen. Vaak denken we dat we een overeenkomst hebben om later te ontdekken dat er een misverstand was. Vraag om input, gedachten en de mening van de ander. Niet alleen helpt deze informatie jou, maar de ander voelt ook dat zijn/haar mening gewaardeerd wordt. Vraag meteen ook om bevestiging van wie wat gaat doen, tegen wanneer. Eventueel zelfs in geschreven vorm. Mondelinge overeenkomsten zijn vaak vaag. Wat op papier staat is duidelijk en concreet.
Tracht ten slotte altijd met een positieve noot af te sluiten en met een dankjewel.
Lees verder: Hoe verhoog je als manager je emotionele intelligentie?
Lees ook: Geef me eens wat meer zelfwaardering, alsjeblieft!
Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen doelen te bereiken in jouw leven, om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!
Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail.
Schrijf je daarom nu in via deze link:
Dankjewel om deze tips te delen met jouw netwerk.