5 tips om de baas te worden over rommel

opruimcoach professional organizer opruimtips coachEen coachee schakelde me onlangs in als productiviteitscoach. Hij vond dat hij teveel rommel had in zijn huis, maar wist niet hoe eraan te beginnen. Deze coaching bracht me ertoe om met jou wat tips te delen om de baas te worden over rommel. En allicht heb je zelf nog tips die je hieronder wil delen.

Maak eerst eens voor jezelf deze zin af: als ik minder spullen zou hebben, zou ik_______zijn.

Wat zou er gebeuren als je minder spullen in je huis zou hebben, minder “stuff” in je leven, minder rommel in je gedachten?

Denk eens aan de redenen waarom je een minder rommelig huis wil hebben.
Rommel verspilt tijd. In plaats van 15 minuten te zoeken naar de verloren schoen van je kind, zou je die tijd kunnen besteden aan gezellig praten met je kind.
Rommel verspilt geld. Als je iets verliest in een berg spullen, is het vaak makkelijker om het nieuw te kopen, dan effectief te zoeken naar het oude.
Rommel verspilt energie. Je moet je spullen reinigen, errond stofzuigen, of ze verplaatsen.
Rommel is gevaarlijk. Het kan huishoudelijke ongelukken veroorzaken, zoals op een stukje Lego stappen midden in de nacht.
– Waar denk je nog aan?

5 tips om de baas te worden over rommel

1. Plan een korte dagelijkse opruimsessie. Bepaal een vast tijdstip waarop je elke dag 15 minuten opruimt.

2. Erken dat het morgen nog niet allemaal opgeruimd zal zijn. Het heeft tijd gevraagd om al die rommel te verzamelen.

3. Stel de Opruimvragen. Als je iets vastneemt om op te ruimen, vraag jezelf:
a. Hou ik ervan?
b. Heb ik het nodig?
c. Is het essentieel?
d. Verbetert het mijn leven?
Heb je een spulletje met mooie herinneringen aan verbonden? Waarom er geen foto van nemen en die bewaren? Zo behoud je de herinnering terwijl je het spulletje toch kan weggooien.

4. Alles heeft een thuis nodig. Telkens je niets nieuws koopt of krijgt, zorg ervoor dat het een vaste plaats heeft in je huis. Anders wordt het meteen ook rommel.

5. Eén in…Twee uit! Een goed principe is het “één in-twee uit”-systeem. Voor elk nieuw item dat binnenkomt, gaan er twee oude items weg. Dit werkt ook goed bij kinderen die nieuw speelgoed krijgen met hun verjaardag of Sinterklaas bijvoorbeeld. Of voor jouw kleerkast: voor elk nieuw kledingstuk, moeten er dan twee weg.

Wat zijn jouw tips? Ik verneem ze graag!

Als coach leer ik jou hoe je productiever kunt zijn, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu in via deze link omdat je dan niet langer deze tips moet missen:

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je zo jouw vrienden mee inspireert. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Doelen coaching, Life Coaching, Time management en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 5 tips om de baas te worden over rommel

  1. dutchmoonnl zegt:

    Hartstikke handig logje dit !!!!

    Like

  2. Pingback: 3 opruimtips voor gevorderden | Personal Coach | Business Coach | Wim Annerel

  3. bea zegt:

    regelmatig eens alle prullaria van de kasten halen geeft veel rust. Als je dan na een of twee jaar de doos opent waarin je alles stopte dan kan die meteen naar de kringloopwinkel.

    Like

  4. wimannerel zegt:

    Supertip, Bea! Dankjewel om deze te delen!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.