‘Gisteren kreeg ik ruzie met die nieuwe collega in ons team,’ mailt Sonja, ‘Ze reageerde plots erg onredelijk en maakte zich kwaad om haar zin te krijgen. Hoe kan ik beter met haar communiceren?’
Frustrerend, niet? En die onredelijke persoon helemaal vermijden is niet altijd een optie. Het kan gaan om een collega op het werk, maar ook om een klant die je te woord moet staan, of een familielid.
Gelukkig zijn er wel enkele eenvoudige manieren om iemands kwaadheid en onredelijkheid te ontmijnen en ze terug naar een meer rationele toestand te brengen. Dit zijn zeven tips om de situatie te kalmeren.
1. Wind jezelf niet op
Blijf kalm. Als mensen zich kwaad maken, antwoord dan zelf niet met kwaadheid. Want in dat geval krijgen ze het gevoel dat hun kwaadheid gerechtvaardigd is. Dat geeft brandstof voor nog meer agressie en doet de situatie escaleren. Jouw doel is om ze eerst te kalmeren.
Hoe doe je dat? Haal diep adem. Houd je voor dat de ander niet boos is op jou, maar vaak om iets totaal anders. Jij bent enkel de ontvanger van hun losgeslagen vijandigheid. Blijf kalm zodat ze zich door hun boosheid kunnen werken. Ze hebben misschien gewoon iemand nodig die naar hen luistert. Kalm naar hen luisteren is misschien alles wat ze nodig hebben op dat moment.
2. Plaats jezelf in hun schoenen
Je weet nooit wat er gaande is achter de deuren van iemand anders zijn/haar leven. Dit is misschien de slechtste dag van hun leven. Want ze hebben vreselijk nieuws te horen gekregen. Of ze hebben te maken met een grote verandering in hun leven. Luister daarom naar wat de ander zegt.
Tracht jezelf voor één moment in hun situatie te verplaatsen. Denk eens hoe jij je zou voelen als jouw geliefde kat of hond net is gestorven of jouw partner je net heeft laten zitten of als je jouw werk hebt verloren. Iedereen heeft slechte dagen. Dit is misschien zo’n dag.
3. Wees helder en beknopt
Een taalbarrière of jargon kan frustrerend werken. Wanneer iemand niet dezelfde taal of dezelfde terminologie spreekt als jij, wees dan geduldig en vind eenvoudiger woorden om de barrière te verlagen.
4. Gebruik hun naam
Mensen houden er niet van om als een nummer of een anonieme klant beschouwd te worden. Spreek ze aan bij hun naam en maak een persoonlijke verbinding. Tracht hen zich speciaal te laten voelen, al is het door iets kleins. Geef hen het gevoel dat je inzit met hun probleem.
5. Je bent er om te helpen
Het leven is niet altijd eenvoudig, en we zitten allemaal in dezelfde boot. Toon hen dat je wil helpen. We hebben allemaal dagen waarop we iemand nodig hebben die ons wil helpen. De oorzaak van de boosheid of het onredelijke gedrag kan stress zijn of verdriet om iets dat er helemaal niets mee te maken heeft.
Toon empathie met de ander en laat zien dat je er bent om hen te helpen met hun probleem. Wanneer de ander dat merkt, smelt de boosheid vaak weg.
6. Besef dat je soms niét kan winnen
Hoe hard je ook probeert, in sommige gevallen kan je niet doordringen tot een onredelijk iemand. Wanneer ze zich zo gedragen willen ze het misschien gewoon ventileren en uit hun systeem krijgen. Laat hen in dat geval doen. Doorsta de woede. Eenmaal die voorbij is, kunnen ze weer redelijker worden.
Helaas zijn er situaties waarin – wat je ook doet – je niet doordringt tot hen. Laat het in dat geval los. Je kan maar doen wat je doet.
7. Laat je coachen
Naast de tips in dit artikel zijn er nog meer dingen die jou kunnen helpen. Als coach begeleid ik vaak mensen die met meer zelfvertrouwen willen communiceren. Wil jij dat ook leren, stuur me dan een berichtje.
Verder vind je ook tips in deze artikels:
Hoe ga je om met een dominant persoon?
Wat doe je met die moeilijke mensen in jouw leven?
Boost jouw Emotionele Intelligentie (EQ) in 6 stappen
Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, jouw emotionele intelligentie te boosten, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.
Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:
P.S. Deel dit artikel door op de Facebook, LinkedIn en Twitter-knoppen te klikken, omdat zo jouw vrienden en kennissen óók van deze inzichten kunnen profiteren.
Wim puntje twee bedoel je daar ongeveer hetzelfde mee als spiegelen?
Want soms kan dat ook interessant zijn om bij moeilijke mensen en gesprekken te gaan spiegelen zodat je het gesprek kan leiden.
Aum Shanthi
LikeLike
Dankjewel voor jouw reactie en jouw toevoeging, Aum Shanti. Spiegelen kan inderdaad een zeer goede techniek zijn om op dezelfde golflengte met iemand te komen, en om daarna het gesprek te gaan leiden. Ik leer het vaak aan in communicatietrainingen. In het geval van iemand die zich net aan het kwaad maken is, is het wel niet evident om dit toe te passen. Je moet dan al goed geoefend zijn.
In tip 2 heb ik het meer over empathie, waarbij je de situatie eens vanuit het perspectief van de ander bekijkt. Om in NLP-termen te spreken: verander eens van perceptuele positie, om zo jouw eigen inzicht te verrijken.
LikeGeliked door 1 persoon
Wim bedankt voor de toevoeging. En ja het is zo als je het niet echt kent spiegelen kan het ook te opvallend zijn en kan het om nog meer problemen zorgen in een gesprek.
Als je het perspectief moeten bekijken in een gesprek moet je hier ook toch al wat ervaring in hebben. Ik heb ooit gezien dat de persoon soms ook zich niet kan inhouden en zijn lichaamstaal gaat veranderen.
Aum Shanthi
LikeGeliked door 1 persoon