Krijg je weleens te maken met een brutale klant? Een oneerlijke buur? Een dominante en veeleisende baas?
Het is niet altijd eenvoudig om met moeilijke mensen om te gaan.
Dit zijn 5 strategieën die je kan inzetten zodat je jouw eigen stress vermindert.
En de kans vergroot dat je je okee voelt achteraf.
1. Luister, maar niet te lang
Laat moeilijke mensen hun mening geven. En toon dat je luistert door oogcontact te maken, vragen te stellen en belangstelling te tonen voor wat ze te zeggen hebben. Deze bereidheid brengt je vaak al heel ver.
Maar dat wil niet zeggen dat je urenlang moet luisteren. Je hoeft hen niet toe te laten om zichzelf telkens opnieuw te herhalen.
Maak duidelijk dat je hebt gehoord wat ze te zeggen hebben, en tracht op een directe en beleefde manier het gesprek vooruit te stuwen.
2. Ga niet zomaar akkoord: geef ook jouw mening
Geef hen niet de indruk dat je akkoord gaat met alles wat ze zeggen. Wees bereid om ook – op een respectvolle manier – te zeggen wanneer je niet akkoord gaat.
Wees bereid om ‘neen’ te zeggen wanneer ze onredelijke eisen stellen. Wacht er ook niet te lang mee. Je hoeft hen niet brutaal te onderbreken: vind een pauze in het gesprek om te zeggen hoe jij erover denkt.
3. Blijf bij de feiten en zoek een oplossing
Vermijd subjectieve uitspraken zoals ‘Je had niet moeten…’ of ‘Dat was niet goed.’ Vermeld de feiten zo objectief mogelijk. En vermijd om te lang bij het probleem te blijven hangen. Je hoeft niet te beschuldigen, diep in te gaan op wie waarom verkeerd was of telkens opnieuw negatieve zaken te vermelden.
Neem jouw verantwoordelijkheid op voor wat je zelf hebt gedaan en stuur het gesprek naar een oplossing. Geef verschillende mogelijkheden, en laat de ander ook opties geven. Tracht dan een oplossing te vinden waarin je je allebei terugvindt.
4. Kom respectvol overeen om niét overeen te komen
Hoe moeilijk de discussie ook wordt, blijf altijd respectvol. Ook al heb je geen controle over wat de ander doet of zegt, je kan wél jouw eigen gedrag controleren.
Soms zal je géén oplossing vinden. En dan kan je overeen komen dat je blijft verschillen van mening. Je hoeft dan geen verdere tijd te verspillen aan het proberen te overtuigen van de andere.
5. Stop het gesprek wanneer nodig
Wanneer de discussie escaleert, wees dan bereid om er een einde aan te stellen. Laat iemand niet toe om jou te bedreigen of te beledigen. Maak in dat geval duidelijk dat je niet verder wil spreken met iemand die jou onrespectvol behandelt.
Als coach help ik jou om met meer zelfvertrouwen te communiceren, het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.
Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:
Lees verder:
Hoe ga je om met een dominant persoon?
Boost jouw Emotionele Intelligentie (EQ) in 6 stappen
Zo verbeter je jouw communicatievaardigheden in 5 stappen
P.S. Doe mij én jouw netwerk een plezier en deel dit artikel door op de Facebook, LinkedIn of Twitter-knop te klikken