7 manieren om jouw timemanagement vaardigheden te verbeteren

Timemanagement coach geeft tipsVoel je je vaak gestrest, en overweldigd door te veel werk?

Heb je het gevoel dat je meer taken te doen hebt dan mogelijk is binnen de beschikbare tijd?

De truc is om jouw taken te organiseren en je tijd efficiënt te gebruiken om elke dag meer gedaan te krijgen. Dat kan je helpen om jouw werkstress te verminderen.

Timemanagement is een vaardigheid die tijd vraagt om te ontwikkelen, en een goede toepassing van timemanagement verschilt ook van mens tot mens. Je moet zelf vinden wat het beste voor jou is. Gebruik daarom enkele van onderstaande strategieën gedurende enkele weken om te zien wat voor jou werkt.

Dit zijn 7 manieren om jouw timemanagement-vaardigheden te verbeteren en jouw productiviteit te verhogen.

1. Stel prioriteiten.

Maak – nog voor jouw dag begint – een lijst met taken die jouw aandacht verdienen. Doe je dat niet, dan eisen minder belangrijke taken vaak jouw kostbare tijd op. Sommige taken moeten echt op een bepaalde dag afgehandeld worden terwijl je er andere kan verzetten. Stel dus prioriteiten om je te kunnen focussen op die taken die belangrijker zijn.

2. Plan taken in.

Maak lijstjes (bijvoorbeeld voor ‘werk’, ‘thuis’ en ‘persoonlijk’) en vul deze aan telkens je aan een taak denkt. Maak een lijstje voor jouw dag op basis van prioriteit, en zorg ervoor dat het haalbaar is.

3. Vermijd uitstelgedrag.

Uitstellen kan jouw productiviteit schaden doordat het tijd en energie verspilt. Vermijd het. Zo doe je dat.

4. Stel zelf deadlines.

Wanneer je een taak op je neemt, stel dan een realistische deadline en houd je eraan. Daag jezelf uit om jouw eigen deadline te halen, en beloon jezelf wanneer het een hele uitdaging is.

5. Vermijd multitasken.

Veel mensen hebben het gevoel dat multitasken een efficiënte manier is om veel dingen gedaan te krijgen. Niets is minder waar. We werken veel beter wanneer we ons focussen en concentreren op één ding. Multitasken belemmert productiviteit en is absoluut te vermijden.

6. Neem pauzes.

Ga 10 minuutjes wandelen, luister naar wat muziek of stretch even. Te lang na elkaar werken zorgt ervoor dat jouw productiviteit daalt.

7. Leer neen zeggen.

Weiger beleefd extra taken als je denkt dat je al overladen bent met werk. Werp een blik op jouw to-dolijst vooraleer je akkoord gaat met extra werk.

Deze en andere timemanagement strategieën leer je uitgebreid in het boek ‘Meer Tijd in 12 stappen’. 

Als coach help ik mensen onder meer met het stellen van prioriteiten in hun leven, om met meer zelfvertrouwen hun persoonlijke en/of professionele doelen te bereiken.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je nu gratis in via deze link.

Verder lezen:
Hoe organiseer je jouw leven om er meer uit te halen?
De 10 toptips om meester te worden van jouw to do-lijst
Wil je meer tijd voor belangrijke zaken? Stel jezelf dan deze vraag.

P.S. Deel alsjeblieft dit artikel via de FacebookLinkedIn– en Twitter-knoppen, want… zo kunnen vrienden in jouw netwerk óók van deze inzichten profiteren.

Dit bericht werd geplaatst in Time management en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.