Sociale angst overwinnen: dit is hoe je dat doet

sociale angst verlegenheid perfectionisme coach foto vrienden

‘Oei, wat gaan ze van me denken’. Zelfs mensen die heel zelfverzekerd en sociaal lijken kunnen zich vanbinnen bang voelen. Ze zijn misschien alleen wat beter in het verbergen van deze gevoelens.

Je gedachten racen. Je handpalmen zweten. De woorden komen niet goed uit je mond, als ze al komen.

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. En sommigen van ons hebben het erger dan anderen, en vaker.

Niemand wil er dom uitzien of in verlegenheid gebracht worden. Studies tonen zelfs aan dat mensen meer pijn rapporteren na het herbeleven van een sociaal pijnlijke gebeurtenis dan na het herbeleven van een fysiek pijnlijke gebeurtenis.

En het is waar: vaak is de angst zelf veel erger dan datgene waar je bang voor bent. Zo toont onderzoek aan dat bang zijn om je job te verliezen erger kan zijn dan daadwerkelijk je job verliezen.

De meeste adviezen die je krijgt over hoe met deze sociale angst om te gaan zijn helemaal verkeerd. Ze komen meestal neer op een of andere vorm van het onderdrukken van je gevoelens.

Want wat gebeurt er als je je gevoelens onderdrukt? Je vermogen om positieve gevoelens te ervaren neemt af – in tegenstelling tot negatieve gevoelens. De stress neemt nog toe.

Gelukkig is er een manier om met sociale angst om te gaan die wel werkt en niet eens zo moeilijk is.

Hoe je sociale angst vermindert

Neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat als we enge dingen vermijden, we banger worden. Maar als je je angsten onder ogen ziet, worden ze minder beangstigend.

Hoe doe je dat dan precies, jouw angsten en bezorgdheden onder ogen zien? Daarvoor bestaan er vier technieken:

1. Geef het gevoel een naam

Vertel jezelf gewoon wat je voelt: “Ik voel me angstig.” Door het te benoemen, is het niet langer een overweldigend gevoel.

2. Identificeer je niet met het gevoel

Sommige mindfulness-beoefenaars gaan graag een stap verder en in plaats van te zeggen: “Ik voel me angstig“, zeggen ze: “Er is angst.” Dit klinkt misschien raar, maar het is logisch door een mindfulness blik: je bent niet je gedachten.

Gewoon omdat er iets door je hoofd gaat maakt dat nog niet wie je bent. Het is een voorbijgaand gevoel; een van de vele die je elke dag hebt. Je hoeft je er niet mee te identificeren.

3. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Observeer je angst zorgvuldig – en vergroot ze daadwerkelijk. Stel je het ergste voor wat er kan gebeuren.

Ik weet het, dit klinkt angstaanjagend. Maar je het ergste voorstellen is vooral nuttig bij sociale angst. Waarom?

Gaat iemand je doodsteken omdat je iets stoms hebt gezegd? Nee.

Leef je in een stam waar sociale uitsluiting betekent dat je verbannen wordt en verhongert in de wildernis? Nee.

Dus je bent niet echt bang voor wat andere mensen zullen doen – je bent bang voor de gevoelens die het bij jou zal veroorzaken: schaamte, schande, enz. Goed nieuws: je hebt controle over die laatste. Ze zitten in je hoofd. En nergens anders.

sociale angst verlegenheid perfectionisme coach foto vrouw emotie

Visualiseer het ergste en je zult zien dat het echt niet zo erg is. Hoe weet ik dat? Je lacht nu om sommige gênante dingen die je in het verleden hebt meegemaakt, toch? Dus ik raad je aan om nu alvast gewoon te beginnen met lachen.

4. Verander het verhaal

Je zegt iets op een feestje. Iedereen begint te lachen. Je denkt dat ze je uitlachen. Hoe voel je je?

Of nee, wacht, het blijkt dat ze met je grappige verhaal lachen. Hoe voel je je nu?

Zie je? Verander het verhaal en je gevoelens veranderen.

Gevoelens zijn geen objectieve uitingen van de eeuwige waarheid. Gevoelens komen voort uit overtuigingen. Verander de overtuigingen en de gevoelens veranderen.

In een van de vele herwaarderingsexperimenten van Ochsner krijgen de deelnemers een foto te zien van huilende mensen buiten een kerk, waardoor zij zich natuurlijk droevig gaan voelen. Vervolgens wordt hen gevraagd zich voor te stellen dat het om een bruiloft gaat en dat de mensen tranen van vreugde huilen. Op het moment dat de deelnemers hun beoordeling van de gebeurtenis veranderen, verandert hun emotionele reactie, en Ochsner is erbij om met behulp van een fMRI vast te leggen wat er in hun hersenen gebeurt: “Onze emotionele reacties vloeien uiteindelijk voort uit onze inschattingen van de wereld, en als we die inschattingen kunnen veranderen, veranderen we onze emotionele reacties.

Kan je de angst ook voorkomen?

Als je je angstig voelt in een sociale situatie, gaan er veel gedachten door je hoofd: Zal ik ze vervelen? Wat moet ik zeggen? Wat als ik mezelf voor schut zet? Hoe maak ik indruk op hen?

Zie je hier een patroon? Je hersenen zijn gericht op…ik, ik, ik.

sociale angst verlegen perfectionisme coach foto oog man

Als je gefocust bent op jezelf, ben je zelf-bewust. En dat kweekt de angst en bezorgdheid. Richt je dus op de ander. Het is simpel: luister naar wat hij of zij te zeggen heeft en vraag hem of haar om je meer te vertellen. Het zal de persoon met wie je praat gelukkiger maken. En jou ook. Je hoeft niet interessant te zijn. Je hoeft enkel geïnteresseerd te zijn.

Onderzoekers ontdekten dat gelukkige mensen tien keer meer kans hebben om anders-georiënteerd te zijn dan egocentrisch. Dit suggereert dat geluk een bijproduct is van het helpen van anderen in plaats van het resultaat van het nastreven ervan.

Angst om beoordeeld te worden, een negatief zelfbeeld (‘Wie ben ik om…?’), piekergedachten… zijn allemaal mogelijke kenmerken van perfectionisme. En perfectionisme is een ziekmakend patroon dat mensen verhindert om te zijn wie ze kunnen zijn. Gelukkig kan je jezelf ervan bevrijden. Ontdek er hier meer over.

Lees hier verder over perfectionisme want je kan jezelf ervan bevrijden.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om zo met minder sociale angst en met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Dus neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching omdat je dan de eerste stap zet naar een beter leven.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail, schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.
Koop dit boek niet als je teveel tijd hebt.

P.S. Tot slot klik op een van deze social media-knoppen omdat je zo jouw kennissen een plezier doet met deze waardevolle tips:

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, perfectionisme en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.