Gelukkiger zijn: 3 snelle tips die je vandaag kunt doen

perfectionismecoach geluk foto vrouw

Ons geluksniveau stijgt voor het eerst sinds de uitbraak van de coronacrisis. Dat blijkt uit de nieuwe resultaten van het Nationaal Geluksonderzoek van professor Annemans, gezondheidseconoom aan de UGent.

Voor de eerste coronagolf was de gemiddelde geluksscore van de Belgen 6,7 op 10. Maar die score daalde, met als dieptepunt een 6,2 in december 2020. De laatste meting, uitgevoerd in januari en februari 2022 bij 1602 Belgen, toont een stijging naar 6,4 op 10.

Hoe scoor jij jouw geluksniveau op 10?

Geluk moet niet altijd komen van grote dingen en gebeurtenissen. Het kan ook uit kleinere, dagelijkse gewoonten voortkomen.

Daarom wil ik vandaag 3 snelle tips en gewoonten delen die mij helpen om een gelukkiger leven te leiden, en ook jou kunnen helpen om je geluksniveau te verhogen.

1. Pas jouw verwachtingen aan

Een van mijn geliefde denkers (en ook Romeinse keizer) uit de oudheid is Marcus Aurelius. Van hem komt de uitspraak: “Er is maar heel weinig nodig om een gelukkig leven te leiden; het zit allemaal in jezelf, in je manier van denken.”

Voel je je soms ontevreden omdat iets niet goed gaat óf eerder omdat dingen niet gaan zoals je zelf had verwacht? Want dat zijn twee heel verschillende dingen. Je eigen lat kan zorgen voor een hoge verwachting en dat hoeft niet erg te zijn, maar wat gebeurt er met jou als je daar niet aan voldoet? Is jouw geluk daarvan afhankelijk?

Tegelijkertijd ben jij de enige die kan bepalen waar die lat, en die verwachting, komt te liggen. Dus wat er moet gebeuren vooraleer je je gelukkig kunt voelen, heb je voor een deel zelf in de hand.

Als je ’s morgens wakker wordt, zeg dan voortaan eens tegen jezelf: “Ik vind geluk in kleine dingen.

Als ik dit tegen mezelf zeg en het gedurende de dag in mijn achterhoofd probeer te houden, waardeer ik de dingen meer.

Het eten, mijn werk, het weer, de kleine gebeurtenissen van de dag worden geen alledaagse dingen maar iets waar ik me gelukkig om voel. Wat misschien iets vanzelfsprekends is, wordt nu iets waar ik vaak een moment of twee bij stilsta om het in me op te nemen en te waarderen.

Maar als ik gelukkiger word in mijn dagelijks leven door de kleinere dingen, betekent dat dan dat ik gedemotiveerd raak om te blijven werken aan de grotere dingen?

Niet in mijn ervaring.

Deze manier van kijken naar mijn leven geeft me juist meer energie en inspiratie, en het leven wordt lichter. Daarom raad ik je aan dit eens te proberen en te zien hoe het voor jou werkt.

perfectionismecoach geluk foto vrouwen werk

2. Help iemand

Een Chinees spreekwoord zegt:

“Als je een uur lang gelukkig wilt zijn – doe dan een dutje.

Als je geluk wilt voor een dag – ga vissen.

Als je een jaar lang gelukkig wilt zijn – erf een fortuin.

Als je een leven lang gelukkig wilt zijn – help iemand anders.”

Iemand helpen is een van de eenvoudigste maar ook een van de krachtigste dingen die je kunt doen om een gelukkig leven te leiden.

Hoe kun je iemand helpen? Door ze op de een of andere manier waarde te geven.

Hier zijn een handvol ideeën over hoe je dat kunt doen:

Moedig iemand aan. Er is veel ontmoediging in de wereld. Wees dus een uitzondering en moedig mensen aan om in zichzelf te geloven en in wat ze willen doen.

Luister gewoon. Soms willen mensen geen hulp. Ze willen alleen hun hart luchten of iemand die naar hen luistert terwijl ze dingen op een rijtje zetten en opgekropte emoties loslaten. Het lijkt misschien niet veel, maar het kan een enorme hulp zijn voor iemand die het nodig heeft. Wees er dus volledig bij – ga niet aan iets anders zitten denken – en luister.

Bied wat praktische hulp aan. Met bijvoorbeeld werk, verhuizen of eten maken.

Geef goed advies. Mensen willen misschien niet altijd advies, maar als ze het vragen, geef dan je beste advies op basis van je ervaring.

Knuffel. De troost van één of meer knuffels kan de situatie van de ander op zijn minst een beetje beter maken.

Relativeer de dingen. Het is gemakkelijk om in een probleem verstrikt te raken en van een molshoop een berg te maken. Maar je kan helpen door jouw perspectief toe te voegen. Je kunt er met z’n tweeën over praten, er misschien om lachen en zelfs de verborgen mogelijkheden vinden in het probleem dat in het hoofd van de een bijna leek alsof de hemel naar beneden viel.

En vergeet niet om jezelf een schouderklopje te geven en jezelf te waarderen voor het helpen van iemand. Maak het niet kleiner dan het is. Pauzeer en neem even de tijd om rustig na te denken over hoe je iets goeds hebt gedaan.

perfectionismecoach geluk foto knuffel kind

3. Wees lief voor jezelf

Lief zijn – of vriendelijk zijn – voor jezelf is heel nuttig voor een gezond gevoel van eigenwaarde en voor een gelukkiger leven.

Er zijn natuurlijk veel manieren om aardiger voor jezelf te zijn, maar hier zijn een paar goede die ik als krachtig heb ervaren.

Bewaak wat je binnenlaat als input

Destructieve boodschappen van mensen of media helpen je niet om aardiger voor jezelf te zijn. Vervang ze dus door andere input. Dat kan de aanmoediging van vrienden en familie zijn, of boeken en blogs over persoonlijke ontwikkeling die je helpen met echte oplossingen voor de uitdagingen waarvoor je staat en de doelen die je wil bereiken. Of je kunt meer tijd in de natuur en in stilte doorbrengen om te ontspannen en jezelf op te laden.

Vergelijk jezelf met jezelf

Het vergelijken van jouw resultaten met wat andere mensen hebben bereikt, kan je motivatie echt de das omdoen en je gevoel van eigenwaarde op een laag niveau houden. Want er zijn altijd mensen die je voor zijn. Concentreer je dus op jezelf. Op wat je hebt bereikt. En op hoe je je resultaten hebt verbeterd. Dit is belangrijk omdat het een geweldige motivator is om te zien hoeveel je bent verbeterd en hoe ver je bent gekomen.

Gun jezelf een break

Ik hoor wel eens dat je altijd positief moet zijn of altijd moet winnen of naar je doel toe moet werken. Dat klinkt in theorie misschien inspirerend. Maar de realiteit is niet ideaal of perfect en jij en ik zijn dat ook niet.

Het leven staat soms in de weg. Je kunt jezelf in de weg zitten. En soms heb je gewoon niet de energie of de moed of de tijd om iets te doen. En dat is niet erg.

In plaats van te proberen te voldoen aan een perfect beeld dat andere mensen en/of jijzelf je opdringen, kies ervoor om voor jezelf menselijke maatstaven aan te leggen. Kies ervoor om jezelf een pauze te gunnen wanneer dingen niet gaan zoals je zou willen en kies ervoor om jezelf wat speling te geven. En bevrijd jezelf van perfectionisme. Want het kan.

Als gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om jezelf te bevrijden van perfectionisme, om zo positiever en met meer vertrouwen in het leven te staan, op te komen voor wat jij zelf wil, te genieten van alle mooie dingen die je doet en meer innerlijke rust te vinden. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Dus neem gerust eens contact op voor meer info over (perfectionisme)coaching omdat je dan de eerste stap zet naar een beter leven.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail, schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Last van perfectionisme in je job? Vermijd een burnout.
Koop dit boek niet als je teveel tijd hebt.

P.S. Tot slot klik op een van deze social media-knoppen omdat je zo jouw kennissen een plezier doet met deze waardevolle tips:

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Gelukkiger zijn: 3 snelle tips die je vandaag kunt doen

  1. shivatje zegt:

    Toch lopen er spijtig genoeg nog veel rond met een ongelukkig gevoel. En als men dan vraagt hoe zou je het kunnen veranderen naar geluk. Weten ze vaak geen antwoord. Al ligt het allemaal in zichzelf te vinden.

    Aum Shanthi

    Geliked door 1 persoon

  2. wimannerel zegt:

    Zo is dat, Aum Shanthi. Dankjewel voor jouw reactie!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.