Wilskracht: zo krijg je er meer van

Wilskracht keuzes beslissing foto appel donut lifecoach mental coach loopbaancoach

Wist je dat je vandaag drie tot vier uur bezig bent met het weerstaan van verlangens? Zoals weerstaan aan die (extra) koffiekoek of speculaas, aan het ‘even’ scrollen op Facebook of Instagram, aan het impulsief shoppen of aan het bingewatchen van alweer een Netflix-serie?

Het lijkt alsof we allemaal ‘slachtoffer’ zijn van allerlei afleidingen die het moeilijk maken om onszelf ‘op koers’ te houden. En toch zijn er ook mensen met een opmerkelijke wilskracht. Je kent er wellicht een paar.

Wat doen zij anders?

Dat ga ik je nu vertellen. Want het is niet waarschijnlijk dat ze zo geboren zijn. Wel hebben ze manieren gevonden om hun wilskracht op te slaan en te gebruiken wanneer het er echt toe doet.

Ze lijken een opmerkelijke wilskracht te hebben, niet omdat ze er meer van in zich hebben, maar omdat ze geleerd hebben hoe ze het beste kunnen gebruiken wat ze hebben.

En jij kunt dat straks ook met deze 5 tips.

1. Elimineer zoveel mogelijk keuzes

Wilskracht keuzes beslissing foto lolly lifecoach mental coach loopbaancoach

We lijken allemaal een eindige voorraad mentale energie te hebben om zelfbeheersing uit te oefenen.

Hoe meer keuzes we gedurende de dag maken, hoe moeilijker elke keuze is voor onze hersenen. En hoe meer we “och, laat maar” denken. En toch maar dat stuk taart nemen terwijl we ons hadden voorgenomen dat niet te doen. Dan worden we impulsief. Dan nemen we beslissingen waarvan we weten dat we ze niet moeten nemen, maar het is alsof we er niets aan kunnen doen.

En ergens klopt dat ook: we hebben geen mentale energie meer die nodig is om slimme keuzes te maken.

Dat betekent dat hoe minder keuzes we hoeven te maken, hoe slimmer de keuzes zijn die we kunnen maken als we wel een beslissing moeten nemen.

Stel dat je meer water wil drinken en minder frisdrank. Makkelijk. Zorg dat er altijd drie waterflessen op je bureau staan. Dan hoef je niet naar de koelkast te gaan waar ook die frisdrank staat te blinken.

Of stel dat je moeite hebt om niet constant je e-mail te checken. Makkelijk. Zet al je meldingen uit. Of sluit je e-mail af en open jouw mailprogramma maar één keer per uur. Of haal je mailprogramma van je desktop en bewaar het op een laptop aan de andere kant van de kamer. Maak het moeilijk om jouw e-mail te checken – dan is de kans groter dat je het niet doet.

Of stel dat je slimmere financiële keuzes wilt maken. Makkelijk. Bewaar je creditcard in een gesloten kast, dan kun je geen impulsieve aankopen doen.

Keuzes zijn de vijand van wilskracht. Gemak is dat ook.

2. Maak vanavond keuzes voor morgen

Wilskracht keuzes beslissing foto ontbijt ei lifecoach mental coach loopbaancoach

Het is ook makkelijker om slimme keuzes te maken als een beslissing niet recht voor je neus staat. Kies dus makkelijke beslissingen die morgen je voorraad wilskracht leegmaken, en maak ze vanavond. Kies wat je gaat dragen. Beslis wat je als ontbijt neemt. Beslis wat je gaat eten voor de lunch – en maak het klaar.

Neem vanavond zoveel mogelijk beslissingen voor morgen als je kan; zo kun je je mentale energie bewaren voor de beslissingen die er morgen echt toe doen. En nu je toch bezig bent, besluit wat je als eerste gaat doen als je op jouw werk komt.

3. Doe het moeilijkste eerst

Vroeg in de ochtend heb je de meeste mentale energie. De wetenschap zegt het: In een baanbrekende studie van de National Academy of Sciences, hadden paroolrechters de meeste kans om vroeg in de ochtend een gunstige uitspraak te doen; vlak voor de lunch daalde de kans op een gunstige uitspraak tot bijna nul.

Natuurlijk zouden die rechters zich niet daardoor moeten laten beïnvloeden, maar ze waren het wel. Ze werden mentaal moe.

De beste tijd om moeilijke beslissingen te nemen is vroeg op de dag. De beste tijd om de belangrijkste dingen te doen die je moet doen, is vroeg op de dag. Beslis wat die dingen zijn, en plan om ze als eerste aan te pakken.

En hoe zit het dan met de rest van jouw dag?

4. Tank regelmatig bij

Hoewel die rechters sterk begonnen, gaat de grafiek van hun besluitvorming op en neer en op en neer. Dat komt omdat ze ook pauzes namen – en iets aten. Net na de lunch steeg hun waarschijnlijkheid om een gunstige uitspraak te doen. Hetzelfde was waar na pauzes halverwege de ochtend en halverwege de middag.

Het blijkt dat glucose een vitaal onderdeel is van wilskracht. Hoewel je hersenen niet stoppen met werken als je glucose laag is, stoppen ze wel met sommige dingen en beginnen ze met andere: jouw brein reageert sterker op onmiddellijke beloningen en besteedt minder aandacht aan langetermijnresultaten.

Eet gezonde maaltijden. Eet gezonde tussendoortjes. Mediteer een paar minuten. Je zult je niet alleen beter voelen, je zult ook betere beslissingen nemen… en je zult meer wilskracht hebben om die beslissingen te nemen.

Wissel ook activiteiten af. Want vermoeidheid slaat toe als je dezelfde taak gedurende een lange periode uitvoert. En bovenal: slaap voldoende. Wanneer je uitgerust bent, heb je gewoon meer wilskracht.

5. Herinner jezelf aan jouw langetermijndoelen

Je wil afvallen, maar als je mentaal moe bent, is het gemakkelijk om te beredeneren dat je morgen wel zult beginnen. Je wilt beter omgaan met je collega’s, maar als je mentaal moe bent, is het gemakkelijk om te beredeneren dat je wel echt moet doorwerken aan dat voorstel. Je wil aan jouw zaak werken, maar als je mentaal moe bent, is het makkelijk om te beredeneren dat je niet zo hard je best moet doen.

Mentale vermoeidheid zorgt ervoor dat je de makkelijke weg kiest – ook al leidt de makkelijke weg je naar de verkeerde weg.

Dus creëer tastbare reminders die je terughalen naar je doel. Een vriendin heeft een foto van zichzelf toen ze 15 kilo meer woog op haar koelkast als een constante herinnering aan de persoon die ze nooit meer wil zijn. Een vriend vult zijn bureau met familiefoto’s, zowel omdat hij er graag naar kijkt als om zichzelf te herinneren aan de mensen voor wie hij uiteindelijk werkt.

Wilskracht keuzes beslissing foto pictures lifecoach mental coach loopbaancoach

Bedenk op welke momenten je het meest geneigd bent toe te geven aan impulsen die je verder weg brengen van jouw langetermijndoelen. Gebruik dan tastbare reminders aan die langetermijndoelen om je op koers te houden.

Of nog beter, richt je omgeving zo in dat je je vermogen om impulsief te zijn elimineert – dan hoef je helemaal geen wilskracht uit te oefenen.

Als je geen nee kunt zeggen tegen het elke paar minuten checken van je sociale-media-accounts, zet ze dan uit en leg ze een paar uur weg, zodat je geen nee hoeft te zeggen.

Bonustip. Ontwikkel de juiste mindset

Uit een recente studie van Stanford-onderzoeker Carol Dweck blijkt dat simpelweg geloven dat je meer wilskracht hebt, je vermogen om goede keuzes te maken kan verbeteren, zelfs als je last hebt van beslissingsmoeheid. “We zeggen niet dat mensen geen brandstof nodig hebben voor inspannend werk, ze hebben het alleen niet constant nodig,” legt Dweck uit. “Mensen hebben veel meer hulpbronnen bij de hand dan ze misschien denken.

Denk er dus aan om jezelf in de juiste gemoedstoestand te houden. Je mindset is een zeer krachtig iets.

Welke tips heb jij nog om jouw wilskracht een handje te helpen? En welke van de bovenstaande tips ga jij nu toepassen?

En een van de allerbeste manieren om te leren hoe je jezelf in de juiste gemoedstoestand brengt en zo ook meer wilskracht krijgt, is het investeren in jezelf via een coach. Een geschikte coach kan je bijvoorbeeld begeleiden in het beslissen over een goede richting in jouw loopbaan, in het bevrijden van overdreven perfectionisme, in het ontwikkelen van jouw zelfvertrouwen, in het bereiken van het volgende niveau in jouw leven. Hier lees je meer over mij en hoe je contact kunt opnemen.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
Onbeperkte relaxatietherapie bij je thuis
Perfectionisme maakt je net minder perfect
Gun jij jezelf een loopbaancoach?

P.S. Je helpt me echt wanneer je deze berichten deelt op sociale media. Dus als het niet te veel wilskracht vraagt, klik dan op een van de knoppen hieronder. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.