Waarom ik elke morgen een koude douche neem

Life coach en mental coach geeft tips voor een beter leven

Er zijn veel verhalen van mensen die de dingen hebben gedaan waarvan ze ooit dachten dat ze onmogelijk waren.

Een van de meest inspirerende vind ik dat van Dr. Viktor Frankl, die ‘De zin van het bestaan’ (Man’s Search for Meaning) schreef.

Hij zegt: “Alles kan een mens worden afgenomen, behalve één ding: de laatste van de menselijke vrijheden – om je eigen houding te kiezen in een gegeven set van omstandigheden, om je eigen weg te kiezen.”

Tussen 1942 en 1945 overleefde Frankl vier verschillende concentratiekampen, waaronder Auschwitz, terwijl zijn ouders, broer en zwangere vrouw stierven.

Door zijn ervaring bewees Frankl niet alleen dat hij dingen kon doen die ooit onmogelijk leken. Hij kwam ook met een theorie die stelt dat we lijden niet kunnen vermijden, maar dat we kunnen kiezen hoe ermee om te gaan, er betekenis in te vinden, en met een hernieuwd doel verder te gaan.

Frankl stelt dat onze primaire motivatie als mens is om te ontdekken en na te streven wat we persoonlijk zinvol vinden.

Maar om dit te doen moeten we onze ‘mind’ versterken, want onze hersenen zijn nog altijd ingesteld op overleven, wat prima is, behalve dat onze omgeving veel sneller is geëvolueerd dan onze hersenen. De meesten van ons hoeven niet langer aan een tijger of beer te ontsnappen die achter ons aan rent.

Daarom is het belangrijk dat je leert je geest te beheersen. We zijn zoveel sterker dan onze geest denkt dat we zijn… Dus, als je jezelf beperkt tot wat je geest denkt dat je kunt doen, zul je altijd beperkt zijn.

En het is vrij moeilijk om je levensdoel te ontdekken en je levensmissie te leven als je geest je altijd maar vertelt dat je dingen niet kunt doen.

Koude douche

Een van de snelste manieren om je geest te versterken is om jezelf te laten zien dat je de dingen kunt doen waarvan je nooit dacht dat je ze kon doen (of waarvan je geest je vertelt dat je ze niet kunt doen). Om jezelf te bewijzen dat je het wel kunt.

Sommige mensen hebben de neiging om dit te doen met grote dingen, zoals een afstand lopen die ons te gek lijkt als we er voor het eerst aan denken (een marathon bijvoorbeeld, of de Dodentocht). Of dromen van een eigen onderneming, of spreken voor een groot publiek.

Maar wat als je aan jezelf kon bewijzen dat je ook met de kleine dingen ‘het onmogelijke kunt doen’?

Ik vind het belangrijk om hier te beginnen, want als je ja begint te zeggen tegen de kleine dingen waarvan je denkt dat ze onmogelijk zijn, zul je ook ja beginnen te zeggen tegen de grote dingen waarvan je denkt dat ze onmogelijk zijn.

Dit is een sneeuwbaleffect. Als je ja begint te zeggen tegen de kleine dingen die je nu nog bang maken, zul je ja beginnen te zeggen tegen de grote dingen die je nu nog angst inboezemen… En hoe meer je ja zegt, hoe meer je zult uitproberen. En hoe meer je uitprobeert, hoe meer je zult bereiken.

En daarom streef ik ernaar om dagelijks dingen te doen die mezelf laten zien dat ik tot meer in staat ben dan ik denk.

Koude douche tip van mental coach en executive coach

Een voorbeeld is iets kleins dat ik elke dag doe: ik neem elke ochtend een ijskoude douche.

Waarom doe ik dit? Niet omdat het zo plezant is (hoewel ik er eigenlijk wel ben van gaan genieten). Ik doe dit omdat elke ochtend mijn verstand begint te zeggen:

– Wim, doe eens normaal! Wat denk je wel?

– Dit gaat pijn doen…

– Morgen is misschien een betere dag?

Maar elke morgen, wanneer ik de kraan opendraai, herinner ik mezelf er op die manier aan dat ik de dingen kan doen waarvan ik denk dat ze niet kunnen. De dingen die mijn verstand me probeert uit het hoofd te praten. De dingen die me uitdagen buiten mijn comfortzone.

En omdat ik gewend ben om hier elke dag ja op te zeggen, betekent dit dat ik met meer gemak ja zeg op grotere dingen wanneer die zich aandienen.

Overtuigingen zijn geen feiten

Nu weet ik dat er sceptici zijn die niet inzien dat mezelf elke ochtend martelen met een koude douche een verschil maakt in mijn leven. En ik snap dat, ik heb dat ook gedacht.

Maar wat belangrijk is om te weten, is dat onze overtuigingen gewoon een aantal dingen zijn waarvan we onszelf wijsmaken dat ze waar zijn. Overtuigingen zijn geen feiten. Dat is de reden waarom twee mensen hartsgrondig totaal tegenovergestelde dingen kunnen geloven. Of waarom mensen radicale veranderingen kunnen aanbrengen in hun geloofsstructuren – van een religieus persoon naar een atheïst bijvoorbeeld, of omgekeerd.

Overtuigingen hebben niets te maken met slim of dom, goed of fout. Overtuigingen komen voort uit verhalen of redenen die we bedenken om ze waar te maken.

Wil je geloven dat mensen van nature slecht zijn? Dan zal je van alles opmerken dat bewijst dat dat waar is – nieuwsberichten, dingen die je in je leven meemaakt,….

Wil je geloven dat mensen van nature goed zijn, dat de meeste mensen deugen (zie het boek van Rutger Bregman)? Dan zal je het opmerken als je iemand een omaatje de straat ziet helpen oversteken, of de blik in iemands ogen als hij iemand ziet van wie hij houdt.

Onze overtuigingen zijn vaak onbewust ontstaan (door ervaringen) of door andere mensen (aangeleerd of geconditioneerd). Dus hoe meer je begint te vragen, te leren en te ontdekken WAAROM je doet wat je doet en WAAROM je gelooft wat je gelooft, hoe meer je jezelf beter begint te kennen.

En daardoor zul je in staat zijn om betere beslissingen te nemen om het leven te leiden dat JIJ eigenlijk wilt leven.

Dus laten we enkele eenvoudige ideeën oplijsten van dagelijkse manieren om het onmogelijke te doen.

Want wie weet waar jij jezelf beperkt? Of waar je toe in staat zou kunnen zijn? Je zult het nooit echt weten tenzij je het probeert! Je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn.

9 manieren om dagelijks het onmogelijke te doen

Executive coach en mental coach foto douche

1. Neem een koude douche

Ik weet dit afschuwelijk klinkt – dat was het voor mij een paar jaar geleden ook. Je kan uiteraard ‘warm starten’ en koud afdouchen, of omgekeerd. Zelf start ik koud, dan lekker warm om uiteindelijk koud af te douchen. Inderdaad, twee keer koud dus.:-)

2. Experimenteer met je eetstijl, zoals een ‘maand zonder x’

Dit is een gemakkelijke omdat, tenminste voor de meesten van ons, eten iets is dat we elke dag doen.

Sommige mensen gaan bijvoorbeeld voor een maand zonder suiker of alcohol. Zelf doe ik aan periodiek eten (ook periodiek vasten of intermittent fasting genoemd). De eerste paar dagen was het een uitdaging, maar daarna begon het mee te vallen. En het zou een aantal voordelen voor de gezondheid hebben.

Een maand zonder suiker of alcohol is ook een geweldige manier om jezelf te laten zien dat je de dingen kunt doen waarvan je denkt dat ze niet kunnen, en ook een manier om af te komen van een aantal van die kleine verslavingen die je in de loop der jaren misschien hebt opgebouwd. 

3. Doe een ‘maand mét x’

Dingen toevoegen kan net zo’n uitdaging zijn als dingen eruit halen. Ook hier is een maand net genoeg tijd om een gewoonte op te bouwen, maar het is niet ‘voor altijd’ zodat het niet ontmoedigend werkt.

Zo kan je een maand bedankbriefjes schrijven, willekeurige daden van vriendelijkheid doen, een vriend bellen, wakker worden om de zonsopgang te zien,…

Beslis iets wat je meer wil zien in je leven. Zet elke dag een wekker op dezelfde tijd. En laat dat een herinnering zijn om die taak te doen.

4. Loop waar je normaal zou rijden

Dit kan naar het werk zijn, of naar de winkel.

5. Start een dagboek

Schrijven is een van de beste middelen om jezelf te ontdekken. Dus als je dagelijks begint te schrijven, bewijs je niet alleen aan jezelf dat je iets kunt doen wat je misschien niet voor mogelijk houdt, maar het helpt je ook om meer over jezelf te leren en te ontdekken.

6. Verbreek verbinding om verbinding te maken

Wat als je zou besluiten een vriend te bellen of te sms’en telkens als je Facebook opent, of je telefoon op vliegtuigmodus zou zetten telkens als je ging zitten voor het avondeten?

7. Plan stilte

Loopbaancoach en perfectionismecoach foto rotsen stilte meditatie

Je kan ruimte maken voor dankbaarheid of meditatie. Maar ook bijvoorbeeld eten zonder de tv aan, buiten wandelen, of je telefoon thuislaten. En als je 5 minuten kunt vinden om iets te doen, kan je er misschien ook wel 10 vinden, of 15, of 20?

8. Stel grenzen

Denk je dat de wereld ophoudt als je niet 12 uur per dag werkt en het huishouden doet? Probeer in plaats daarvan 11,5 uur te werken en kijk wat er gebeurt.

Of denk je dat je onmogelijk langer dan 30 minuten kunt joggen? Probeer er 31 te lopen en kijk wat er gebeurt.

We stellen vaak grenzen voor onszelf en houden ons daaraan omdat we dat altijd al gedaan hebben. Maar als we ze testen en doorbreken, leren we dat het misschien onzinnige grenzen zijn die ons onnodige problemen bezorgen.

Of je leert dat je ze eigenlijk wel nodig hebt, dus het kan geen kwaad om het uit te proberen.

9. Zet nee om in ja

De volgende keer dat je jezelf nee hoort zeggen, stop jezelf dan en zeg ja.

Begin op te merken hoe vaak je nee zegt, en zeg ten minste één keer per dag ja in de plaats. Als je ja begint te zeggen tegen de kleine dingen die je bang maken, zul je eerder ja zeggen tegen de grote dingen die je bang maken.

En over 1, 5 of 10 jaar kijk je dan terug op je leven en zeg je: “Wow, ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb” in plaats van “Ik wou dat ik dat gedaan had.”

Dus begin met de kleine onmogelijkheden… want die kleine stapjes zorgen ervoor dat je dingen kunt doen waarvan je nooit had kunnen denken dat je ze zou kunnen doen.

En zo begint jouw wereld te veranderen.

Als life coach en gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om te doen wat je nu nog onmogelijk acht, actie te nemen en zo stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
5 redenen waarom jouw comfortzone jou tegenhoudt
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Kies voor jouw eigen geluk in je loopbaan

P.S. Mocht je tot hier hebben gelezen en dit een waardevol artikel vinden, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je er zo jouw vrienden mee inspireert.

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.