Toxische mensen: hoe ga je ermee om?

toxische of giftige mensen zijn moeilijke mensen die je stress bezorgen: hoe ga je ermee om? foto

Sommige mensen ‘geven’ je stress. Onderzoek toont aan dat hun negatieve stimuli je hersenen zelfs kunnen beschadigen.

Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je er het best mee omgaat.

Sommige toxische mensen zijn zich helemaal niet bewust van de negatieve impact die ze hebben op de mensen om hen heen, en anderen lijken voldoening te halen uit het op de zenuwen werken van anderen. In elk geval creëren ze onnodige stress.

En die stress heeft een negatieve invloed op de hersenen. Zelfs een paar dagen stress kan de effectiviteit van neuronen in de hippocampus aantasten – een hersengebied dat verantwoordelijk is voor redeneren en geheugen. Weken van stress veroorzaken schade aan neuronale dendrieten (dat zijn die ‘armpjes’ die hersencellen gebruiken om met elkaar te communiceren), en maanden van stress kunnen neuronen permanent vernietigen. Zo bedreigt stress jouw geluk.

Het vermogen om je emoties te beheersen en kalm te blijven onder druk heeft een directe link met je prestaties. Wanneer je bedreven bent in het managen van jouw emoties in tijden van stress, kan je kalm en in controle blijven.

Ik ben talloze effectieve strategieën tegengekomen die succesvolle mensen gebruiken om met toxische mensen om te gaan. Hier vind je er zeven. Om effectief om te gaan met toxische mensen, heb je een aanpak nodig die je in staat stelt om te controleren wat je kunt controleren, en te elimineren wat je niet kunt controleren. En meestal heb je veel meer in de hand dan je beseft.

1. Stijg er bovenuit

Toxische mensen maken je gek omdat hun gedrag zo irrationeel is. Dus waarom sta je jezelf toe om emotioneel op hen te reageren?

Hoe irrationeler en ongefundeerder iemand is, hoe makkelijker het voor jou zou moeten zijn om jezelf uit hun valstrikken te verwijderen. Stop met te proberen om ze te verslaan in hun eigen spel. Neem emotioneel afstand van hen en benader de interacties met hen alsof ze een wetenschappelijk project zijn. Je hoeft niet te reageren op de emotionele chaos – alleen op de feiten.

2. Stel grenzen

Veel mensen hebben het gevoel dat ze de situatie niet in de hand hebben omdat ze met iemand samenwerken of samenwonen. Maar wanneer je eenmaal een manier hebt gevonden om boven een persoon uit te stijgen, zal je hun gedrag makkelijker kunnen voorspellen en begrijpen. Dit zal je in staat stellen om rationeel te denken over wanneer en waar je het met hen moet uithouden en wanneer niet. Bijvoorbeeld, zelfs als je nauw samenwerkt met iemand in een projectteam, betekent dat niet dat je er de hele tijd moet bijzitten.

Je kan een grens stellen, maar je zult dat bewust en proactief moeten doen. Als je de dingen op hun beloop laat, zal je voortdurend verwikkeld raken in moeilijke gesprekken. Als je grenzen stelt en beslist wanneer en waar je een moeilijk persoon aanspreekt, kan je veel van de chaos beheersen. Blijf vasthouden aan jouw grenzen wanneer de ander erop inbeukt.

3. Blijf je bewust van jouw emoties

Emotioneel afstand houden vereist bewustzijn. Je kunt niet voorkomen dat iemand op je knoppen drukt als je niet herkent wanneer dat gebeurt.

Als een mentaal onstabiel persoon je op straat benadert en je vertelt dat hij koning Boudewijn is, is het onwaarschijnlijk dat je hem op het rechte pad zult brengen. Want je herkent en voelt meteen hoe absurd dat is. Als je een collega tegenkomt die ook ontspoord denkt, is het soms het beste om gewoon te glimlachen en te knikken.

Hoe win je elke ruzie

4. Neem afstand

Klagers en negatieve mensen wentelen zich in hun problemen en richten zich niet op oplossingen. Ze willen dat mensen meedoen aan hun medelijdenfeestje, zodat ze zich beter kunnen voelen over zichzelf. Mensen voelen vaak druk om te luisteren naar klagers omdat ze niet willen worden gezien als hardvochtig of onbeleefd, maar er is een dunne lijn tussen het bieden van een luisterend oor en meegezogen worden in hun negatieve emotionele spiraal.

Je kunt dit alleen voorkomen door grenzen te stellen en afstand te nemen als dat nodig is. Zie het als volgt: als de klager zou roken, zou je dan de hele middag de rook inademen? Je zou afstand nemen, en dat doe je ook met klagers. Een goede manier om grenzen te stellen is klagers te vragen hoe ze het probleem denken op te lossen. Ze zullen ofwel zwijgen ofwel het gesprek in een meer productieve richting sturen.

5. Laat niemand jouw vreugde beperken

Wanneer jouw gevoel van plezier en voldoening wordt bepaald door de meningen van andere mensen, ben je niet langer de meester van jouw eigen geluk. Wanneer emotioneel intelligente mensen zich goed voelen over iets dat ze hebben gedaan, zullen ze zich dat door niemands mening of hatelijke opmerkingen laten afnemen.

Je moet jezelf niet vergelijken met anderen, en je kan de meningen van anderen altijd met een korreltje zout nemen. Jouw eigenwaarde komt van binnenuit. Ongeacht wat mensen op een bepaald moment van je denken, één ding is zeker: je bent nooit zo goed of slecht als ze zeggen dat je bent.

6. Richt je niet op problemen – wel op oplossingen

Waar je je aandacht op focust, bepaalt je emotionele toestand. Als je je fixeert op de problemen waarmee je wordt geconfronteerd, creëer en verleng je negatieve emoties en stress. Wanneer je je richt op acties om jezelf en je omstandigheden te verbeteren, creëer je een gevoel van persoonlijke effectiviteit dat positieve emoties opwekt en stress vermindert.

Als het gaat om toxische mensen, geeft het fixeren op hoe gek en giftig ze zijn, hen macht over jou. Stop met denken over hoe lastig die moeilijke persoon is, en focus je in plaats daarvan op hoe je met hem of haar omgaat. Dit maakt je effectiever door je de controle te geven, en het zal de hoeveelheid stress verminderen die je ervaart wanneer je met ze omgaat.

Hoe je een klik met iemand krijgt volgens communicatiecoach

7. Praat niet negatief tegen jezelf

Soms absorbeer je de negativiteit van andere mensen. Er is niets mis mee om je slecht te voelen over hoe iemand je behandelt, maar hoe je tegen jezelf praat (de gedachten die je hebt over je gevoelens) kan de negativiteit versterken of je net helpen om er overheen te komen. Negatieve zelfpraat is onnodig en zelfvernietigend. Het brengt je in een neerwaartse emotionele spiraal die moeilijk te doorbreken is.

Tot slot: het is verleidelijk, maar niet zo effectief, om te proberen alles in je eentje aan te pakken. Om met toxische mensen om te gaan, helpt het dat je andere mensen aanspreekt om hun inzicht en hulp te vragen wanneer je die nodig hebt. Zoiets eenvoudigs als het uitleggen van de situatie kan leiden tot een nieuw perspectief. Meestal zien andere mensen een oplossing die je niet ziet, omdat zij niet zo emotioneel betrokken zijn bij de situatie.

Je zal op de proef worden gesteld door interacties met toxische mensen. Gelukkig zorgt de plasticiteit van jouw hersenen ervoor dat ze zich kunnen vormen en veranderen als je nieuw gedrag oefent, zelfs als het eens niet lukt om de interactie goed te laten uitdraaien. Als je deze gezonde, stressverlagende technieken voor het omgaan met toxische mensen toepast, train je je hersenen om effectiever met stress om te gaan en verminder je de kans op vervelende gevolgen.

Als coach help ik jou om beter te communiceren met jezelf en anderen, en om jouw doelen helder te stellen en ze te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Stuur me tips

Lees verder:
Zo verbeter je jouw communicatievaardigheden in 5 stappen
De 5 geheimen van excellente gesprekspartners
Moeilijke baas? En je wil veranderen van loopbaan/job?

P.S. Deel deze inspiratie met jouw kennissen door op de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop te klikken.


Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.