Moeilijke beslissingen nemen: met deze 3 tips wordt het een makkie

beslissen of een beslissing nemen tips om te kiezen en de juiste keuze te maken

Na al die tijd eindelijk weer op restaurant. Ik blader door de menukaart. Elk gerecht lijkt me wel te verleiden op één of andere manier.

Niet simpel om te beslissen wat ik ga bestellen. Misschien alles? 🙂

Is dit een onbelangrijke beslissing? Misschien. Maar ik wed dat jij ook wel eens een moeilijke beslissing te nemen hebt. Als het niet over eten gaat, dan over iets anders.

Ik zie bijvoorbeeld mensen lang twijfelen om al dan niet van job te veranderen. Of om een relatie te beginnen of te beëindigen. En ja, geen beslissing nemen is soms ook een beslissing. Maar misschien is het wel de slechtst mogelijke.

We besteden erg veel tijd en energie aan het kiezen tussen even aantrekkelijke opties in alledaagse situaties. Het probleem is dat ze weliswaar even aantrekkelijk zijn, maar ook op een verschillende manier aantrekkelijk. En waarbij je compromissen moet maken. Zelfs bij de keuze tussen bijvoorbeeld een zomerse salade (gezond en licht), zalm (eiwitrijk, maar zwaarder), en pasta (lekker, maar veel koolhydraten).

Dus hoe kunnen we efficiënter omgaan met beslissingen? Ik gebruik verschillende methoden, waarvan ik er graag drie deel die je zelf kunt toepassen.

1. Gewoonten opbouwen

De eerste methode is om gewoonten te gebruiken als een manier om routine-beslissingsmoeheid te verminderen. Het idee is dat als je een gewoonte opbouwt – bijvoorbeeld: eet altijd een salade als lunch in de zomer – je de beslissing helemaal vermijdt, zodat je je energie voor andere beslissingen kunt bewaren.

Daarom droeg Barack Obama als president altijd een zelfde blauwe pak. ‘Ik wil geen beslissingen nemen over wat ik draag of eet. Ik heb te veel andere belangrijke beslissingen te nemen,’ zei hij.

Dat werkt voor voorspelbare en routinematige beslissingen. Maar hoe zit het met onvoorspelbare?

2. Als-dan denken

De tweede methode is om het als-dan denken te gebruiken om voor onvoorspelbare keuzes een routine in te stellen. Bijvoorbeeld, stel dat iemand me voortdurend onderbreekt en ik niet zeker weet hoe ik moet reageren. Mijn als-dan regel zou kunnen zijn: als de persoon mij twee keer in een gesprek onderbreekt, dan zal ik er iets van zeggen.

Deze twee technieken – gewoonten en als-dan – kunnen helpen bij het stroomlijnen van veel routinematige keuzes waar we in ons leven voor staan.

Wat we daarmee niet hebben opgelost, zijn de grotere beslissingen die niet gewoon zijn en niet kunnen worden voorspeld.

3. De timer voor het efficiënter nemen van moeilijke beslissingen

Naast coachen en opleiding geven, leid ik ook mee een onderneming. Daarin word ik vaak geconfronteerd met een aantal unieke, eenmalige beslissingen, waarvan de uitkomsten niet nauwkeurig te voorspellen zijn.

Dit zijn beslissingen zoals hoe om te gaan met de impact van een lockdown, in welke diensten meer te investeren, met welke leverancier in zee te gaan, enzovoort.

Dit zijn het soort beslissingen die weken, maanden of zelfs jaren kunnen blijven liggen en de vooruitgang van hele organisaties kunnen tegenhouden. Voor deze beslissingen kan je onmogelijk een gewoonte opbouwen en ze kunnen niet worden opgelost met als/dan regels. Belangrijker nog: het zijn beslissingen waarvoor geen duidelijk, juist antwoord bestaat.

De meeste ondernemers of leiderschapsteams hebben de neiging om lang te blijven tobben over dit soort beslissingen, door meer gegevens te verzamelen, de voor- en nadelen overmatig af te wegen, extra meningen te vragen, uit te stellen terwijl ze wachten – hopen – tot er een duidelijk antwoord komt. Het probleem is overanalyse. We wachten eindeloos om een beslissing te nemen omdat we verwachten dat extra informatie ze zal vergemakkelijken. Maar dat gebeurt zelden. Het probleem wordt alleen lastiger.

Maar wat als we het feit dat er geen duidelijk antwoord is, net gebruiken om sneller een beslissing te nemen? De beste beslissing is degene die je neemt met de beschikbare informatie.

Time management coach geeft tips om tijd te winnen

De ongewone besluitvormingsmethode is hier: gebruik een timer. Zet die bijvoorbeeld op 15 minuten en neem een beslissing binnen die tijd. Na die 15 minuten ga je verder met wat je beslist hebt.

Als de kwesties die op tafel liggen redelijk zijn doorgelicht, de keuzes even aantrekkelijk zijn, en er nog steeds geen duidelijk antwoord is, geef dan toe dat er geen duidelijk aanwijsbare juiste weg is en beslis gewoon.

Het helpt als je de beslissing kleiner kunt maken, met minimale investeringen, om het te testen. Maar als je dat niet kunt, neem dan gewoon de beslissing. De tijd die je bespaart door niet nodeloos te overleggen, betaalt zich dubbel en dwars terug in productiviteit.

Misschien zeg je nu: maar Wim, als ik er meer tijd aan besteed, komt er wel een antwoord. Misschien wel. Maar je hebt kostbare tijd verspild door op die duidelijkheid te wachten.

De angst om later spijt te hebben verlamt ons. Maar zodra een beslissing is genomen, hebben we vaak weinig spijt. Het leven gaat voort en we blikken niet terug. Interviews op het sterfbed leren dat mensen vooral spijt hebben over beslissingen die niet zijn genomen, over levens die hadden kunnen worden geleefd.

Een econoom uit Chicago, Steven Levitt, toonde dat briljant aan. Mensen die over iets belangrijks twijfelden, konden hun beslissing aan hem uitbesteden. Hij deed dan kop of munt. Bij kop moest je je leven veranderen, bij munt bleef alles bij het oude. Een analyse van 20.000 kop-of-muntbeslissingen toonde aan dat mensen gelukkiger werden door hun leven te veranderen dan door alles te laten zoals het was.

Dus neem gewoon een beslissing en ga verder.

Probeer het nu eens.

Kies een beslissing die je hebt uitgesteld, geef jezelf drie minuten, en neem die beslissing gewoon. Als je overweldigd wordt door te veel beslissingen, neem dan een stuk papier en schrijf een lijst van de beslissingen op.

Geef jezelf een bepaalde hoeveelheid tijd en neem dan één voor één de beste beslissing die je op dat moment kunt nemen. Het nemen van een beslissing – welke dan ook – zal jouw angst verminderen en je verder laten gaan. Het beste tegengif voor een gevoel van overweldigd zijn is vooruitgang.

Wat mijn lunch betreft, ik bestelde de zalm. Was het de beste keuze? Ik weet het niet. Maar ik zit in ieder geval niet meer met een hongerige maag te wachten.

Als coach help ik jou om zelfverzekerder beslissingen te nemen en om vooruitgang te maken in de richting van jouw doelen, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Ja, ik wil de volgende tips niet missen

Lees verder:
7 vragen die je helpen bij elke moeilijke beslissing
7 redenen om geen spijt te hebben van jouw beslissing
Wil je een goede beslissing nemen over jouw loopbaan?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.