Hoe de 90-seconden regel jouw leven kan veranderen

De 90 seconden regel voor emoties verandert je leven

De 90-seconden regel is niet alleen nuttig.

Deze regel kan je leven veranderen.

Denk eens aan de laatste keer dat je boos was.

Waarschijnlijk ging het ongeveer als volgt:

‘Hoe is ‘t mogelijk, hoe kunnen ze dat doen?’

Je begint erover na te denken. Het maakt je boos.

Je voelt je beledigd of geïrriteerd.

Je hartslag gaat omhoog, je voelt een drang om te schreeuwen of ruzie te maken; je bent helemaal over je toeren.

Dit is wat er werkelijk gebeurt:

Je hebt een gedachte.

Jouw gedachte stimuleert emoties.

Je lichaam ervaart een fysiologische reactie als gevolg van deze emoties.

Je denkt, voelt en ervaart.

Hoe lang duurt dat allemaal?

90 seconden.

Wat betekent dit?

Telkens wanneer je reageert op iets in je omgeving, vindt er een chemisch proces plaats in je hersenen dat 90 seconden duurt.

Dat is het. 90 seconden.

De Amerikaanse hersenonderzoekster Jill Bolte Taylor heeft dit gevonden. Taylor legt uit dat wanneer wij een een emotie ervaren het minder dan 90 seconden kost voor een emotie getriggerd raakt, op chemische wijze door de bloedstroom gaat en het lichaam die uitstoot. Als je jezelf volledig opent voor de emotie en met je volle bewustzijn erbij bent, is er na die 90 seconden niets meer in het lichaam terug te vinden van het feit dat die emotie is gevoeld.

Alles wat na die 90 seconden nog van die emotie wordt gevoeld komt voort uit je gedachten over die emotie: met jouw geest wil je die emotie onder controle krijgen. Het verzet tegen de emotie creëert keer op keer dezelfde chemische reactie in het lichaam en kan eindeloos doorgaan.

Dus wanneer je angstig, woedend, bang bent; elke emotie duurt maar 90 seconden.

Na 90 seconden is elke emotionele reactie die je voelt een respons waar je zelf voor kiest.

Wanneer je urenlang gestrest bent.

Wanneer je dagenlang boos bent.

Wanneer je wekenlang verdrietig bent.

Dat allemaal.

Het is een keuze.

90 seconden regel voor emoties

De kracht van de 90-seconden regel

We kunnen ons emotionele brein niet controleren. Stressprikkels raken onze amygdala, een klein gebied dat verantwoordelijk is voor het detecteren van bedreigingen. Voor we het weten, pompt ons lichaam zich vol adrenaline en laat het allerlei neurotransmitters los als reactie op wat we net hebben ervaren.

En dat duurt 90 seconden.

Dan komt onze hersenschors in actie: het deel van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor logisch denken en redeneren.

Na 90 seconden hebben we 2 keuzes.

Rode pil of blauwe pil. Links of rechts.

We kunnen de blauwe pil slikken en doen wat natuurlijk voelt. Doorgaan met herkauwen in ons hoofd; boze gedachten denken. Weer 90 seconden de emotie activeren. Terug in dat hamsterwiel springen.

Of, misschien, heel misschien, kunnen we de rode pil proberen.

De onaangename waarheid. Om te doen wat onnatuurlijk voelt. Om bij de emoties te zijn. Naar ze te kijken. Om kalm te zijn.

En wanneer er 90 seconden voorbij zijn, om gewoon verder te gaan. Weigeren om de emotionele vonk aan te wakkeren met een andere gedachte. Want uiteindelijk zal iets vlam vatten; en voor je het weet, heb je 90 seconden in dagen veranderd.

De 90 seconden regel in de praktijk

De volgende keer dat je overweldigd, boos of overstuur bent, stop dan met wat je aan het doen bent. Concentreer je op je ademhaling; als je boos bent, probeer dan te tellen.

Het duurt maar 90 seconden.

Het is goed om je te realiseren dat je een emotie hebt, maar dat je die emotie niet bent. Wanneer je middenin een negatieve emotie zit, kan dit inzicht alleen je al helpen. Je hebt een emotionele uitbarsting en dat is helemaal oké, maar je hoeft je er niet helemaal in vast te bijten of door onderuit te laten halen.

Dus voor alle duidelijkheid: het gaat niet om emoties onderdrukken of gevoelloos worden. Om te beginnen lukt dat niet, het limbisch systeem is al volop actief voordat je door hebt wat er speelt en voordat je dus iets kunt onderdrukken of negeren. De waarde zit erin dat je emoties hun gang laat gaan, het effect op jezelf erkent en daar rustig bij aanwezig blijft zonder er op door te gaan.

Doe een stap terug voor 90 seconden.

Gedachten zijn de zuurstof om die emotionele vonk brandend te houden. Zonder jouw gedachten zal het vuur dat je voelt vanzelf uitdoven – in 90 seconden.

Probeer het eens.

Het zou je leven wel eens kunnen veranderen.

Als mental coach en gecertificeerd perfectionismecoach help ik jou om je te bevrijden van negatieve emoties door het patroon van overdreven perfectionisme en bevestigingsdrang en om zo stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
De checklist om positief te blijven bij elk probleem
Emotioneel intelligent: 10 tekens dat je het bent
Perfectionisme maakt je minder perfect dan je bent
Kies voor jouw eigen geluk in je loopbaan

P.S. Wanneer je tot hier hebt gelezen en dit een waardevol artikel vindt, deel het dan nu via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop omdat je er zo jouw vrienden mee inspireert. Dankjewel!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Mental Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.