Zondagblues: zo doorbreek je dat gevoel

Zondagavondblues zondagblues blue monday fotoElke zondag vanaf de late namiddag daalt er over veel mensen een somber gevoel neer.

Het weekend is bijna voorbij en maandag komt snel dichterbij.

Maar je kan die zondagavondblues doorbreken en het héle weekend in weekendstemming blijven. Maandag kan wachten.

Na het ontspannen weekendgevoel komt bij 66 procent (volgens een andere studie zelfs 81%) van de mensen een meer stresserend weekgevoel op, met de anticiperende angst voor een overvolle inbox, het klaarmaken van de kinderen voor school en de tirannie van ellenlange to do-lijstjes. En nee, het overkomt niet alleen mensen die ongelukkig zijn met hun job, ook mensen die aangeven dat ze dol zijn op hun werk hebben er last van. Zij krijgen stress van de hoge verwachtingen en de werklast. Weet dus dat je niet de enige bent.

Veel volwassenen én jongeren voelen de zondagavond niet aan als het einde van een fijn weekend maar als het begin van iets waar ze niet naar uit kijken.

Hoe komt dat? En wat kan je doen om het te veranderen? Heb je ook last van de zondagavondblues, probeer dan een van de volgende tips. En start een leven zonder triestige zondagen.

1. Doe je zondag op zaterdag

Veel mensen plannen leuke dingen op zaterdag en karweitjes of verplichtingen op zondag. Dat versterkt de zondagblues. Doe daarom jouw taken en verplichtingen op zaterdag wanneer je in een betere stemming bent. Het levert je meer tijd op om onbezorgd plezier te hebben op zondag, wanneer je dat het meest nodig hebt.

Idem voor schooltaken voor je kind: jouw zoon of dochter op zondag moeten aansporen om taken en lessen klaar te krijgen creëert extra stress. Tijd voorzien op zaterdag met een buffer op zondagochtend is een betere gewoonte.

2. Denk vooruit

Een andere reden waardoor je je minder happy voelt op zondag is dat jouw hoofd vol zit met taken voor de komende week. Veel werknemers beginnen op zondagavond al in hun hoofd na te gaan welke taken ze de komende week zeker moeten uitvoeren. Dat zorgt dan voor een onrustige avond, en in het slechtste geval een slapeloze nacht.

Bespaar jezelf deze stress door jouw werkweek te eindigen met een plan. Zodat je op maandag meteen op goede voet kan starten. Je kan al een specifiek actieplan maken voor maandag, de nodige documenten klaarzetten en de e-mails die aandacht vereisen aanduiden met een vlagje. Is het echt noodzakelijk dat je in het weekend jouw werkplanning checkt, doe het dan al op zondagochtend, zodat het vooruitzicht niet de hele zondag op je weegt. Daarna kan je voor afleiding zorgen om niet beheerst te worden door gedachten aan het werk. Heb je er zelf controle over, plan dan géén vergaderingen in op maandagochtend. Want dat vooruitzicht kan nog voor extra tegenzin zorgen.

Alles op een rijtje hebben aan het eind van de werkweek is een voordeel voor allerlei levensdomeinen: van het plannen van de maaltijden en het organiseren van vervoer tot het beheren van projecten voor schoolgaande kinderen. Anticiperen voor het weekend vermijdt kopzorgen op zondagavond.

3. Verbind met anderen

Jezelf terugtrekken op zondag is makkelijk, maar veel mensen zijn erbij gebaat om sociaal contact te leggen met anderen: samen sporten, eens bellen met een vriend of familielid, vrijwilligerswerk, een drankje met de buren, of een gezelschapsspel met het gezin kan een groot verschil maken.

4. Neem actie op zondagavond

Waarom voelt 19u op een zondag hetzelfde als 23u op een andere avond, terwijl op elke andere dag 19u voelt als het begin van de avond?

Misschien omdat ons idee van ‘niets doen’ – zoals een Netflixreeks bingewatchen – niet noodzakelijk het beste medicijn is tegen zondagblues.

Een actieve tijdsbesteding – yoga, wellness, sporten, wandelen, gastronomisch koken, een verenigingsactiviteit of zelfs naar de cinema gaan (na corona) – maakt je veel gelukkiger dan iets passiefs. Wanneer je betrokken bent in een actieve bezigheid, raak je meer opgenomen in het moment en heeft jouw brein minder ruimte om zorgen over de werkweek te laten insijpelen en de controle over te nemen. Dus soms kan het zelfs handig zijn om die goeie zondagavondserie op te nemen en ze te bekijken op een andere avond.

5. Alarmbel

Blijven je sombere gevoelens ook tijdens de werkweek aanslepen, en lijken die blues stilaan op een echte afkeer van je job? Dan is er werk aan de winkel. Wellicht is het dan stilaan tijd voor een ander hoofdstuk in je leven. Een loopbaanbegeleider kan je daarin bijstaan. En durf ook met jouw omgeving te praten over wat je doormaakt.

Als erkend loopbaancoach help ik jou om een checkup te maken van jouw loopbaan vandaag en te zien hoe je zinvolheid kunt vinden in je werk, en om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
7 eenvoudige technieken om jouw hoofd leeg te maken
Hoe krijg ik het allemaal gedaan? 5 tips voor een betere work-life balans.
Heb je het gevoel dat je in een verkeerde job zit?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Pinterest-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Zondagblues: zo doorbreek je dat gevoel

  1. Daelman Philip zegt:

    Beste Wim ,
    Ik lees je artikelen al enkele jaren .
    Je schrijft altijd heel korte en goede artikelen die een positieve invloed hebben als men ze toepast .
    Veel succes .

    Geliked door 1 persoon

  2. wimannerel zegt:

    Dankjewel Philip! Jouw fijne feedback geeft me al goesting voor het volgende artikel.

    Like

  3. Leys Martine zegt:

    Ja Wim het mag gezegd zijn. Er zit altijd een positieve noot in, in wijze raad. Waarvoor dank.

    Geliked door 1 persoon

  4. wimannerel zegt:

    Dankjewel, Martine!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.