De strategie om te krijgen wat je wil

Hoe je anderen overtuigt en ja laat zeggen op je vraag: de technieken om te beïnvloeden en te onderhandelen

Zou je graag wat makkelijker kunnen krijgen wat je wil in het leven? Of het nu gaat om het onderhandelen over de prijs van een nieuw huis,  het overtuigen van een klant om jouw product of dienst aan te schaffen, het verkrijgen van een sollicitatiegesprek, of hulp bij je verhuis?

Maar ben je ook zo bang om afgewezen te worden? En vraag je daarom moeilijk om hulp van anderen?

Recent onderzoek toont aan dat sterke communicatievaardigheden ervoor zorgen dat je meer invloed hebt en makkelijker krijgt wat je wil. Jouw vermogen om anderen te overtuigen bepaalt jouw succes.

De meeste mensen gaan ervan uit dat als je iets vraagt aan een ander en die zegt ‘nee’, dat je deze persoon van jouw lijstje moet schrappen en jouw vraag beter aan een ander stelt.

Maar onderzoek van Daniel Newark werpt licht op hoe je best omgaat met een eerste afwijzing van jouw verzoek als je meer succes wil hebben.

Zijn onderzoek toont aan dat we de kans dat onze verzoeken om hulp worden afgewezen serieus overschatten. Vooral nadat we eerder zijn afgewezen. En dat wijst erop dat we sneller en meer om hulp zouden moeten vragen dan nu het geval is.

We onderschatten hoe groot de kans is dat anderen ons een gunst verlenen. Verrassend genoeg toont onderzoek ook aan dat wanneer een tweede verzoek wordt gedaan van dezelfde persoon, het percentage mensen dat ja zegt tegen het tweede verzoek hoger is dan het percentage dat ja zegt tegen het eerste verzoek.

Met andere woorden: de eerste keer nee zeggen maakt de kans groter dat de ander de tweede keer wel ja zegt. Ook al zijn de twee verzoeken even groot.

Het is moeilijk om een weigering te horen. En zeker als je al eens om hulp hebt gevraagd en het antwoord was toen negatief. Maar eigenlijk is het voor de ander pas ongemakkelijk om een tweede keer nee te zeggen, legt Newark uit.

Als vraagsteller denk je te snel – bij de eerste nee – dat je te maken hebt met iemand die over het algemeen niet behulpzaam is.

Vraag het gewoon, en als je geen “ja” krijgt, vraag het dan nog eens!

Hulp vragen en hulp krijgen: ontdek hier de communicatievaardigheid om te krijgen wat je wil van een ander

In de praktijk leidt de bovenstaande manier van denken tot een rare paradox. Mensen die de eerste keer al ja zeggen op een vraag om hulp, zeggen de volgende keer ook vaak ja. En worden zo op de duur overvraagd. Denk aan mensen die willen ‘pleasen’ (misschien ken je zo iemand, misschien zelfs heel goed?) en zo overbelast geraken. En dat terwijl er andere mensen zijn die, zo suggereert dit onderzoek, ja zouden kunnen zeggen als je ze nog een keer vraagt. En wiens hulp dus onderbenut wordt.

Newark: “Zelfs behulpzame mensen weigeren soms te helpen. Als iemand nee zegt tegen ons, kan dat komen door omstandigheden die niets te maken hebben met de bereidheid van die persoon om te helpen, en op de lange termijn zijn we beter af als we mensen niet te snel afschrijven na één enkele afwijzing.” Die persoon kan het te druk hebben of net bezig zijn met ander werk op het moment dat je iets vraagt. Jouw vraag werd misschien afgewezen omdat ze op een slecht moment kwam, dus als je het op een ander moment vraagt, kan je misschien een ander resultaat bereiken – een ja.

Deze principes kan je toepassen wanneer je bijvoorbeeld iemand een aanbeveling vraagt of op sollicitatiegesprek wil gaan. Wie volhardt in het vragen en vriendelijk is, heeft duidelijk een betere kans om zijn vraag (om een job, of een verkoop bijvoorbeeld) positief beantwoord te krijgen.

Tip: wanneer je iets vraagt en de ander zegt nee, stel je dan voor dat die eigenlijk “misschien later” zegt. Zoek dan een ander moment dat misschien beter is voor die persoon en vraag het een tweede keer. Je zou kunnen riskeren dat je als ‘lastig’ overkomt, maar je weet pas echt zeker dat die persoon niet wil ingaan op je vraag wanneer je het nog één keer probeert.

Je krijgt het niet als je het niet vraagt, dus blijf het vragen!

Als zelfvertrouwencoach help ik jou om beter te leren communiceren en om jouw zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten, om zo ook stappen vooruit te zetten richting jouw droomleven.

Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient!

Inzichten en tips deel ik graag met jou in een wekelijkse mail. Schrijf je daarom nu in via deze link:

Lees verder:
10 tekens dat je emotioneel intelligent bent
Nog 5 dingen die iedereen kan doen om zelfverzekerder te zijn
Wil je met meer zelfvertrouwen een nieuwe job vinden?

P.S. Wil je jouw vrienden én mij een plezier doen? Deel dan dit artikel via de FacebookLinkedIn of Twitter-knop. Alvast bedankt!

Dit bericht werd geplaatst in Coaching, Communicatie, Sales Coaching en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De strategie om te krijgen wat je wil

  1. Hoeveel keren zouden we het mogen vragen om tot een resultaat te komen? Is het na 2x nee zeker nee??? Of is het mogelijk dat een derde poging misschien toch “ja” kan worden. Veel mensen zeggen de eerste keer inderdaad meestal wat voor hun het gemakkelijkste is nl: “nee”

    Like

  2. wimannerel zegt:

    Dag Philip, dankjewel voor jouw reactie. Inderdaad: de eerste keer nee is vaak gemakkelijk (voor een aantal mensen), terwijl je de tweede keer dan de ja kunt krijgen. Krijg je twee keer nee, dan is het belangrijk om te zien hoe gedecideerd, hoe serieus die tweede nee is. Want je wil natuurlijk ook niet ‘stalken’ met een derde poging. Zeker niet als je ’t kort na elkaar vraagt. Wanneer er meer tijd tussen de verzoeken ligt, kan er wel al van alles veranderd zijn, waardoor je toch een ja kunt krijgen.

    Like

  3. Dank je Wim, voel het zelf soms ook als bedreigend na meermaals vragen. Je gebruikt wel een goed woordje hiervoor. Nl “stalken” Dit voel ik soms ook. Hoe kun je je hier duidelijk in maken? Enkelen blijven maar aandringen, dat uiteindelijk je het toch maar doet. Zelfs als je meermaals al nee hebt gezegd.

    Like

  4. wimannerel zegt:

    Dag Philip, ja als je zelf ‘gestalkt’ wordt is het kwestie van te blijven aanhouden en duidelijk nee te zeggen. Gebruik meta-communicatie, dat is communicatie over de communicatie: je benoemt wat er zich voordoet, zoals ‘Ik merk dat je me dit al vijf keer na elkaar hebt gevraagd terwijl ik telkens ‘nee’ hebt gezegd. Enz…’

    Like

  5. Dank voor je reactie, Wim. Als situatie zich nog eens voordoet zal ik ze proberen toe te passen. Groet.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.